Katalog

Małgorzata Zabiełło-Grochowska, Longina
Zajęcia zintegrowane, Artykuły

Katowice moje miasto - projekt edukacyjno badawczy

- n +

PROJEKT EDUKACYJNY BADAWCZY "KATOWICE MOJE MIASTO"

CELE OGÓLNE:
- poznanie swojej miejscowości jej historii i teraźniejszości,
- kształcenie postawy patriotycznej i szacunku dla dziedzictwa kulturowego regionu,
- kształcenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji i ich opracowywania i systematyzowania,
- kształcenie umiejętności pracy w grupie,
- doskonalenie umiejętności dokonywania prezentacji na podstawie zebranych informacji.
-
CELE OPERACYJNE:
- uczeń zna historię i teraźniejszość swojego miasta,
- uczeń przyjmuje postawę patriotyczną, szanuje dziedzictwo kulturowe regionu,
- uczeń potrafi korzystać z różnych źródeł informacji, opracować je i usystematyzować,
- uczeń potrafi pracować w grupie,
- uczeń umie zaprezentować efekt pracy swojej grupy.

FORMA PRACY: praca w 4 grupach.

LICZEBNOŚĆ GRUP: po 5 lub 8 osób

INSTRUKCJA:
- przygotowanie szkolnej wystawy "Katowice wczoraj i dziś",
- czas realizacji 4 tygodnie,
- każda grupa przedstawia na wystawie swoje prace w formie: albumów, plakatów, modeli, wierszy poświęconych swojemu miastu, jego historii i teraźniejszości.

PRZYDZIAŁ TEMATÓW:
Grupa 1 - "Najważniejsze obiekty kulturalne mojego miasta,"
Grupa 2 - "Miejsca pamięci narodowej",
Grupa 3 - "Patroni naszych ulic i placów"
Grupa 4 - "Bogactwa naturalne Śląska".

ZADANIA DLA POSZCZEGÓLNYCH GRUP:

Grupa 1
- gromadzi materiały na temat naszego miasta, wybiera informacje dotyczące obiektów kulturalnych np. zabytków, muzeów, kościołów. Gromadzi zdjęcia, widokówki, wycinki z gazet, foldery informatory, plany miasta, informacje z Internetu,
- bada materiały pod kątem zebrania najważniejszych informacji dotyczących wskazanych zabytków,
- odszukuje na planie miasta Katowic położenia wyżej wymienionych obiektów,
- przygotowuje ustną wypowiedź na temat tych obiektów, które znajdują się na trasie klasowej wycieczki po Katowicach,
- wykonuje pracę w formie plakatu pt.: "Najważniejsze obiekty kulturalne mojego miasta"
oraz układa wiersz o Katowicach,
- przygotowuje prezentację na temat realizacji projektu (Co zrobili? Jaki był ich cel pracy?
Kto co zrobił? Czy wszyscy byli zajęci pracą? Co było utrudnieniem dla pracy w waszej
grupie? Co wam dała praca? Wyciągnięcie wniosku)

Grupa 2
- gromadzi materiały na temat naszego miasta, wybiera informacje dotyczące pomników
Katowic. Gromadzi zdjęcia, widokówki, wycinki z gazet, foldery informatory, plany miasta, informacje z Internetu,
- bada materiały pod kątem zebrania najważniejszych informacji dotyczących wskazanych pomników,
- odszukuje na planie miasta Katowic położenia wyżej wymienionych obiektów,
- przygotowuje ustną wypowiedź na temat tych obiektów które znajdują się na trasie klasowej wycieczki po Katowicach,
- wykonuje pracę w formie albumu pt.: "Pomniki Katowic" oraz układa wiersz o Katowicach,
- przygotowuje prezentację na temat realizacji projektu, (Co zrobili? Jaki był ich cel pracy?
Kto co zrobił? Czy wszyscy byli zajęci pracą? Co było utrudnieniem dla pracy w waszej
grupie? Co wam dała praca? Wyciągnięcie wniosku)

GRUPA 3
- gromadzi materiały na temat naszego miasta, wybiera informacje dotyczące nazwisk osób wybitnie zasłużonych dla naszego miasta np. Korfanty, Mielęcki, Miarka,
- gromadzi zdjęcia, widokówki, wycinki z gazet"plany miasta, informacje z Internetu,
- bada materiały pod kątem zebrania najważniejszych informacji dotyczących wskazanych osób,
- odszukuje na planie miasta Katowic nazwisk wyżej wymienionych postaci,
- przygotowuje ustną wypowiedź na temat tych osób, które znajdują się na trasie klasowej wycieczki po Katowicach,
- wykonuje pracę w formie plansz zawierających wizerunek oraz notatkę biograficzną od 3 do 5 patronów ulic naszego miasta oraz układa wiersz o Katowicach,
- przygotowuje prezentację na temat realizacji projektu, (Co zrobili? Jaki był ich cel pracy?
Kto co zrobił? Czy wszyscy byli zajęci pracą? Co było utrudnieniem dla pracy w waszej
grupie? Co wam dała praca? Wyciągnięcie wniosku)

GRUPA 4
- gromadzi materiały na temat naszego miasta, wybiera informacje dotyczące przemysłu górniczego, hutnictwa i innych gałęzi przemysłu,
- gromadzi zdjęcia, widokówki, wycinki z gazet"plany miasta, informacje z Internetu,
- bada materiały pod kątem zebrania najważniejszych informacji dotyczących przemysłu na Śląsku,
- przygotowuje tematyczną wystawkę związaną z górniczym przemysłem, hutnictwem i innymi gałęziami przemysłu pt.: "Przemysł w moim mieście" oraz układa wiersz o Katowicach,
- przygotowuje prezentację na temat realizacji projektu (Co zrobili? Jaki był ich cel pracy?
Kto co zrobił? Czy wszyscy byli zajęci pracą? Co było utrudnieniem dla pracy w waszej
grupie? Co wam dała praca? Wyciągnięcie wniosku)

KONSULTACJE GRUP Z NAUCZYCIELEM: w każdy poniedziałek

TERMIN ZAKOŃCZENIA PREZENTACJI: 29.09.2002 r. oraz 30.09.2002 r.KRYTERIA OCEN
GRUPA CZY LICZBA WYKORZYSTANYCH MATERIAŁÓW BYŁA WYSTARCZAJĄCA? CZY INFORMACJE, KTÓRE PODANO BYŁY CIEKAWE? CZY ZOSTAŁY W INTERESUJĄCY SPOSÓB PRZEKAZANE? CZY CAŁA GRUPA ZOSTAŁA WŁĄCZONA W PREZENTACJĘ? CZY WYPOWIEDŹ UCZNIÓW BYŁA POPRAWNA POD WZGLĘDEM JĘZYKOWYM? CZY PRACA ZOSTAŁA ESTETYCZNIE I ATRAKCYJNIE WYKONANA? ŁĄCZNA LICZBA PUNKTÓW
               
               
               
               

Opracowanie: mgr Małgorzata Zabiełło - Grochowska
mgr Ewa Kowalska
mgr Kazimiera Szczygieł
mgr Longina Tkaczewska

Wyświetleń: 1004


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.