Katalog

Bogusław Kierus
Różne, Scenariusze

Aktywizujące metody nauczania - scenariusz zajęć

- n +

Aktywizujące metody nauczania

Cel zajęć:
- przedstawienie różnorodności metod aktywizujących
- przykładowe zastosowanie metod aktywizujących
- przekonanie uczestników o skuteczności tych metod w procesie nauczania


Pojęcie kluczowe:
- metody aktywizujące
- praca w grupach
- śnieżna kula
- dywanik pomysłów
- "dyskusja kielecka"

Czas trwania:
Dwie sesja po 90 min.

Potrzebne materiały:
- foliogramy
- papier o formie A0,A4,pisaki,magnesy pineski
- kolorowe kartki papieru
- materiały tekstowe
- naklejki do naklejnicy

Przebieg zajęć

1.Rozpoczęcie (20min.)
Spisanie kontraktu między uczestnikami a prowadzącym
- pierwsze 5min obejmuje przedstawienie przyczyn i powodu podjęcia tematu przez prowadzącego na bazie ankiety potrzeb (foliogram z analizy potrzeb) Umieszczenie plakatu dotyczącego aktualnego stanu wiedzy uczestnika na temat Aktywizujących metod nauczania (mówiąca ściana).

Podanie tematu zajęć, celu i metod (foliogram z cytatem)
- mini wykład na temat "Aktywizujące metody nauczania" (foliogram metod nauczania)

2.Wprowadzenie do pracy metodami aktywizującymi. (15min.)

Wyprodukować i przedstawić kopertę z ofertą produktu ulegającego biodegradacji.

Uczestnicy dzieleni są na trzy grupy o różnej liczebności. Przy użyciu dostępnych materiałów tworzą reklamę. Każda grupa prezentuje swój produkt. Prowadzący pobudza i kieruje dyskusją dotyczącą przebiegu pracy w grupie i liczebności grupy.


3. Metoda "Dywanik pomysłów"

Prowadzący omawia metodę "dywanika pomysłów"

Faza 1. Rozpoznanie problemu. (15min.)

Jakie są przyczyny tak szybciej degradacji środowiska naturalnego?

Dzielimy uczestników na równe grupy. Zadaniem uczestników jest podani na paskach papieru co najmniej dwóch przyczyn, wybrany lider nadzoruje aby pomysły się nie powtarzały. Wypracowane pomysły naklejane są na duże arkusze i prezentowane

Faza 2. Rozwiązanie problemu.(15min.)

Co należy zrobić, aby ograniczyć to zjawisko?

Przebieg jak wyżej.

Faza 3. Deklaracja intencji.(10min.)

Co ja zrobię aby ograniczyć to zjawisko?

Każdy uczestnik na zasadzie pierwsza myśl najlepsza odpowiada na to pytanie. Przebieg ćwiczeń jak na powyżej.

Faza 4. Ewolucja(5min)

Po prezentacji dywaników, każdy uczestnik otrzymuje 3 samoprzylepne karteczki, każda jest innego koloru i różnej punktacji
Żółty-3
Zielony-2
Różowy-1
W sumie każdy uczestnik ma do dyspozycji 6punktów. Można przedzielić jednej propozycji 6 punktów. Po zsumowaniu określamy który pomysł uzyska najlepszą punktacje.

Faza 5. Podsumowanie.(10min)

Prowadzący dokonuje podsumowania, komentując wyniki pracy wszystkich grup

Podsumowanie metody "Dywanika pomysłów". Rozdanie materiałów do tej metody.

4.Przerwa(10min) mówiąca ściana-plakat

5.Dyskusja pisemno-ustna na temat:

Jakie umiejętności powinna kształtować współczesna szkoła zawodowa?

W tym temacie zastosowano metodę dyskusji kieleckiej.

Faza 1. Wprowadzenie(10min)
Prowadzący przedstawia metodę dyskusji "kieleckiej". Podaje instrukcję wykonania zadania, uczestnicy w sposób losowy są podzieleni na 4 grupy (pracodawcy, uczniowie, rodzice, nauczyciele) Przydziela w sposób losowy tematy do opracowania.

1. (pracodawca) Jakich umiejętności oczekujemy od absolwentów szkół zawodowych średnich i zasadniczych?
2. (uczniowie) Czego chciałbyś nauczyć się w szkole zawodowe, którą wybrałeś?
3. (rodzice) Dlaczego skierowałem dziecko do szkoły zawodowej? Czego od niej oczekuję?
4.(nauczyciele) Jakie umiejętności powinien kształtować nauczyciel we współczesnej szkole zawodowej?

Faza 2. Praca w grupach (20minut)

W grupie typowany jest lider. Każda grupa otrzymuje duży arkusz papieru na którym umieszczają rozwiązania zadanego problemu.

Faza3. Liderzy grup prezentują odpowiedzi na poszczególne pytania (15 min)

Faza 4. Podsumowanie zadania. (5 min)
Prowadzący podsumowuje wyniki pracy zespołów i komentując je podkreśla, że najważniejsze są oczekiwania pracodawców, ponieważ oni będą decydować o zatrudnieniu absolwentów. Następnie proponuje, aby sprawdzić na ile wyniki naszej symulacji są zgodne z oczekiwaniami pracodawców.
Podsumowanie metody dyskusji "kieleckiej". Rozdanie materiałów dotyczących tej metody.

6. Metoda "śnieżnej kuli"

Faza1. Omówienie przez prowadzącego metody śnieżnej kuli (5 min)

Faza2. Przedstawienie tematu: (5 min)

Jakie są zalety i wady metod aktywizujących.

Podział na grupy poprzez odliczanie: wiosna, lato jesień, zima.
Następuje rozdanie wąskich kartek na których pracują uczestnicy.

Faza3. Uczestnicy pracują indywidualnie nad podanym problemem zapisując swoje opinie dotyczące wad i zalet metod aktywizujących. Czas (5 min)

Faza 4.Ustalenie stanowisk w parach (5 min)

Faza 5.Ustalenie stanowiska w czwórkach (5 min)

Faza 6. Praca całej grupy przy uzgadnianiu wszystkich opinii. Lider nadzoruje aby opinie się nie powtarzały a wypracowane treści zapisane zostają na papierze. Lider grupy przedstawia na forum uzgodnione stanowisko grupy. (10 min)

Faza 7.Podsumowanie (5 min)
Prowadzący podsumowuje ćwiczenie. Zachęca do pracy tą metodą. Rozdanie materiałów dotyczących metody "śnieżnej kuli".

7.Ewaluacja szkolenia (5 min)
Uczestnicy wypełniają arkusz ewaluacyjny.

8.Zakończenie szkolenia.
Uczestnicy przed wyjściem określają swój stan wiedzy na temat " Aktywizujących metod nauczania" poprzez uzupełnienie plakatu (mówiąca ściana).


9. Ewaluacja projektu "mówiąca ściana"
"Skuteczność metod aktywizujących" wyraź swoje uczucia

Opracowanie: Bogusław Kierus

Wyświetleń: 4444


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.