Katalog

Beata Połomska-Formella
Różne, Scenariusze

Scennariusze zajęć terapii pedagogicznej

- n +

Przykładowy scenariusz nr 1 zajęć terapii pedagogicznej

Uczestniczy: klasa I

Czas trwania: 45 minut

Temat: Ćwiczenie orientacji przestrzennej - wyodrębnianie strony lewej i prawej, góra - dół.

Cele: usprawnienie analizatora wzrokowo-słuchowo-ruchowego, ćwiczenie orientacji przestrzennej i sprawności manualnej, rozwijanie mowy.

Pomoce: obrazki do składania, rysunek koguta, kalka techniczna, plansze podzielone na 6 kwadratów, obrazki zwierząt, rysunek "zaczarowany las", niedokończony rysunek pokoju.

Przebieg:

Podanie tematu i celu zajęć.

Ćwiczenie 1

Dzieci składają obrazki z części w/g wzoru. Po ułożeniu opowiadają jego treści, ze zwróceniem uwagi na określenie stosunków przestrzennych.

Ćwiczenie 2

Dzieci stoją w kręgu i wykonują polecenia: podnieś prawą rękę, podnieś lewą nogę, dotknij lewą ręką prawego ucha itp.

Ćwiczenie 3

Uczniowie otrzymują konturowe rysunki koguta i kalkę techniczną. Zadanie polega na przekalkowaniu rysunku zgodnie z kierunkiem strzałek na rysunku. Przekalkowanie obrazki dzieci kolorują.

Ćwiczenie 4

Uczniowie otrzymują kolorowe obrazki. Zadaniem dzieci jest układanie obrazków w/g instrukcji terapeuty na planszy podzielonej na 6 kwadratów. Przykładowe polecenia: połóż obrazek z kotkiem w prawym górnym kwadracie, połóż obrazek z misiem w lewym dolnym kwadracie itp.

Ćwiczenie 5

Dzieci otrzymują obrazki z rysunkiem pokoju, na którym dorysowują różne elementy w/g instrukcji terapeuty: w prawym rogu ściany dorysuj obrazek, na stole narysuj wazon z kwiatami, na dolnej półce regału dorysuj książkę itp.

Ćwiczenie 6

Uczniowie przez chwilę przyglądają się obrazkowi "Zaczarowany las". Następnie terapeuta chowa obrazek, a uczniowie odpowiadają na pytania: gdzie na rysunku schowała się wiewiórka, po której stronie rysunku rosły grzyby, gdzie leżały kamienie itp.

Podsumowanie zajęć

  Przykładowy scenariusz nr 2 zajęć terapii pedagogicznej

Uczestniczy: klasa II

Czas trwania: 45 minut

Temat: Czytanie i pisanie wyrazów z dwuznakiem "cz".

Cele: usprawnienie analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej,
wyrobienie płynności w zapisie i czytaniu dwuznaki,
rozwijanie logicznego myślenia i spostrzegawczości.

Pomoce: loteryjka obrazkowo-wyrazowa, tekst z zagadkami, zestaw sylab, tekst z lukami (Kaczka-dziwaczka J. Brzechwa).

Przebieg zajęć:

Przedstawienie tematu i celu zajęć.

Ćwiczenie 1

Dzieci otrzymują zestaw obrazków i odpowiadających im podpisów (zawierających dwuzank "cz").
Dzieci nazywają obrazki, a następnie dopasowują do nich odpowiednie podpisy, które zapisują w zeszycie.

Ćwiczenie 2

Dzieci czytają teksty zagadek i odgadują rozwiązanie.
Przykłady zagadek: "Otwierasz nim drzwi", "Coś słodkiego do jedzenia", "Nosisz je na głowie", "Kto pielęgnuje to słońce złote, będzie jadł smaczne nasiona potem" (słonecznik).

Ćwiczenie 3

Dzieci otrzymują zestawy sylab, z których układają wyrazy: klu, czap, kol, tecz, cze, ka, li, czyk, czy.

Ćwiczenie 4

Dzieci uzupełniają tabelkę.
wyraz czapka 1 maczek   czajniczek  
sylaby cza-pka          
głoski cz-a-p-k-a          
litery c-z-a-p-k-a          
Ćwiczenie 5

Dzieci otrzymują tekst, w którym uzupełniają luki w wyrazach z dwuznakiem "cz".

Tekst: Nad rze......ką opodal krza......ka
mieszkała ka......ka dziwa......ka,
Lecz zamiast trzymać się rze......ki,
Robiła piesze wycie......ki.


Ćwiczenie 6

Dzieci składają z drewnianych przestrzennych puzzli kolorową kaczkę. Następnie obrysowują jej kontur na kartce bloku i kolorują.


Podsumowanie zajęć.



 Przykładowy scenariusz nr 3 zajęć terapii pedagogicznej

Uczestniczy: klasa II

Czas trwania: 45 minut

Temat: Ćwiczenia utrwalające pisownię zmiękczeń.

Cele: wytworzenie prawidłowych skojarzeń słuchowo-wzrokowo-ruchowych (nawyków poprawnego pisania wyrazów ze spółgłoskami miękkimi),
usprawnienie percepcji słuchowo-wzrokowej,
usprawnienie techniki czytania.

Pomoce: zestaw obrazków, domino sylabowe, kartki z zestawem wyrazów.

Przebieg zajęć:

Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Ćwiczenie 1

Dzieci otrzymują zestaw obrazków, wśród których znajdują się rysunki: słońce, pociąg, bocian, wiśnie, łodzie, liść, dźwig, świerk, siatka, ćma, babcia.
Obrazki, w nazwie których występuje zmiękczenie przez "i" zakreślają czerwoną kredką, a te w których występuje zmiękczenie przez znak diakrytyczny - kredką niebieską.

Ćwiczenie 2

Uczniowie otrzymują zestaw wyrazów: słoń, uczeń, śruba, świeca, ćma, świerk, źrebak, czereśnie, niedźwiedź, maślanka, miś, gość.
Podane wyrazy dzielą na sylaby i wpisują do tabelki - wyrazy jednosylabowe, dwusylabowe, trzysylabowe.
 
wyrazy jednosylabowe wyrazy dwusylabowe wyrazy trzysylabowe



 
 

Ćwiczenie 3

Dzieci otrzymują komplet domina sylabowego (wyrazy ze spółgłoskami miękkimi - zmiękczenie przez "i").
Układają kartki domina tak, aby sylaba kończąca wyraz poprzedzający była jednocześnie początkiem wyrazu następnego.

Ćwiczenie 4

Dzieci otrzymują zestaw wyrazów, w którym zamiast kropki wpisują brakujące litery: "i", "ź", "ś", "ń", "dź".

Zestaw wyrazów:

ucze__ sło__ce gałą__ os__oł

poc__ąg n__edz__ela __nieg boc__ek

jes__eń san__e wi__nie __wig

Ćwiczenie 5

Zadaniem dzieci jest narysowanie 6 przedmiotów, których nazwy zawierają spółgłoski miękkie.
Nazwy przedmiotów wpisują do tabelki w zależności od pisowni (zmiękczenie przez znak diakrytyczny lub przez "i").
Zmiękczenia przez kreskę Zmiękczenie przez "i"



 

Podsumowanie zajęć

Opracowanie: Beata Połomska-Formella
Nauczyciel mianowany
Szkoła Podstawowa nr 6
w Rumi

Wyświetleń: 15018


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.