Katalog Beata Połomska-Formella Różne, Scenariusze Scennariusze zajęć terapii pedagogicznejPrzykładowy scenariusz nr 1 zajęć terapii pedagogicznejUczestniczy: klasa ICzas trwania: 45 minut Temat: Ćwiczenie orientacji przestrzennej - wyodrębnianie strony lewej i prawej, góra - dół. Cele: usprawnienie analizatora wzrokowo-słuchowo-ruchowego, ćwiczenie orientacji przestrzennej i sprawności manualnej, rozwijanie mowy. Pomoce: obrazki do składania, rysunek koguta, kalka techniczna, plansze podzielone na 6 kwadratów, obrazki zwierząt, rysunek "zaczarowany las", niedokończony rysunek pokoju. Przebieg: Podanie tematu i celu zajęć. Ćwiczenie 1 Dzieci składają obrazki z części w/g wzoru. Po ułożeniu opowiadają jego treści, ze zwróceniem uwagi na określenie stosunków przestrzennych. Ćwiczenie 2 Dzieci stoją w kręgu i wykonują polecenia: podnieś prawą rękę, podnieś lewą nogę, dotknij lewą ręką prawego ucha itp. Ćwiczenie 3 Uczniowie otrzymują konturowe rysunki koguta i kalkę techniczną. Zadanie polega na przekalkowaniu rysunku zgodnie z kierunkiem strzałek na rysunku. Przekalkowanie obrazki dzieci kolorują. Ćwiczenie 4 Uczniowie otrzymują kolorowe obrazki. Zadaniem dzieci jest układanie obrazków w/g instrukcji terapeuty na planszy podzielonej na 6 kwadratów. Przykładowe polecenia: połóż obrazek z kotkiem w prawym górnym kwadracie, połóż obrazek z misiem w lewym dolnym kwadracie itp. Ćwiczenie 5 Dzieci otrzymują obrazki z rysunkiem pokoju, na którym dorysowują różne elementy w/g instrukcji terapeuty: w prawym rogu ściany dorysuj obrazek, na stole narysuj wazon z kwiatami, na dolnej półce regału dorysuj książkę itp. Ćwiczenie 6 Uczniowie przez chwilę przyglądają się obrazkowi "Zaczarowany las". Następnie terapeuta chowa obrazek, a uczniowie odpowiadają na pytania: gdzie na rysunku schowała się wiewiórka, po której stronie rysunku rosły grzyby, gdzie leżały kamienie itp. Podsumowanie zajęć Przykładowy scenariusz nr 2 zajęć terapii pedagogicznej Uczestniczy: klasa II Czas trwania: 45 minut Temat: Czytanie i pisanie wyrazów z dwuznakiem "cz". Cele: usprawnienie analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej, wyrobienie płynności w zapisie i czytaniu dwuznaki, rozwijanie logicznego myślenia i spostrzegawczości. Pomoce: loteryjka obrazkowo-wyrazowa, tekst z zagadkami, zestaw sylab, tekst z lukami (Kaczka-dziwaczka J. Brzechwa). Przebieg zajęć: Przedstawienie tematu i celu zajęć. Ćwiczenie 1 Dzieci otrzymują zestaw obrazków i odpowiadających im podpisów (zawierających dwuzank "cz"). Dzieci nazywają obrazki, a następnie dopasowują do nich odpowiednie podpisy, które zapisują w zeszycie. Ćwiczenie 2 Dzieci czytają teksty zagadek i odgadują rozwiązanie. Przykłady zagadek: "Otwierasz nim drzwi", "Coś słodkiego do jedzenia", "Nosisz je na głowie", "Kto pielęgnuje to słońce złote, będzie jadł smaczne nasiona potem" (słonecznik). Ćwiczenie 3 Dzieci otrzymują zestawy sylab, z których układają wyrazy: klu, czap, kol, tecz, cze, ka, li, czyk, czy. Ćwiczenie 4 Dzieci uzupełniają tabelkę.
Dzieci otrzymują tekst, w którym uzupełniają luki w wyrazach z dwuznakiem "cz". Tekst: Nad rze......ką opodal krza......ka mieszkała ka......ka dziwa......ka, Lecz zamiast trzymać się rze......ki, Robiła piesze wycie......ki. Ćwiczenie 6 Dzieci składają z drewnianych przestrzennych puzzli kolorową kaczkę. Następnie obrysowują jej kontur na kartce bloku i kolorują. Podsumowanie zajęć. Przykładowy scenariusz nr 3 zajęć terapii pedagogicznej Uczestniczy: klasa II Czas trwania: 45 minut Temat: Ćwiczenia utrwalające pisownię zmiękczeń. Cele: wytworzenie prawidłowych skojarzeń słuchowo-wzrokowo-ruchowych (nawyków poprawnego pisania wyrazów ze spółgłoskami miękkimi), usprawnienie percepcji słuchowo-wzrokowej, usprawnienie techniki czytania. Pomoce: zestaw obrazków, domino sylabowe, kartki z zestawem wyrazów. Przebieg zajęć: Przedstawienie tematu i celów zajęć. Ćwiczenie 1 Dzieci otrzymują zestaw obrazków, wśród których znajdują się rysunki: słońce, pociąg, bocian, wiśnie, łodzie, liść, dźwig, świerk, siatka, ćma, babcia. Obrazki, w nazwie których występuje zmiękczenie przez "i" zakreślają czerwoną kredką, a te w których występuje zmiękczenie przez znak diakrytyczny - kredką niebieską. Ćwiczenie 2 Uczniowie otrzymują zestaw wyrazów: słoń, uczeń, śruba, świeca, ćma, świerk, źrebak, czereśnie, niedźwiedź, maślanka, miś, gość. Podane wyrazy dzielą na sylaby i wpisują do tabelki - wyrazy jednosylabowe, dwusylabowe, trzysylabowe.
Ćwiczenie 3 Dzieci otrzymują komplet domina sylabowego (wyrazy ze spółgłoskami miękkimi - zmiękczenie przez "i"). Układają kartki domina tak, aby sylaba kończąca wyraz poprzedzający była jednocześnie początkiem wyrazu następnego. Ćwiczenie 4 Dzieci otrzymują zestaw wyrazów, w którym zamiast kropki wpisują brakujące litery: "i", "ź", "ś", "ń", "dź". Zestaw wyrazów: ucze__ sło__ce gałą__ os__oł poc__ąg n__edz__ela __nieg boc__ek jes__eń san__e wi__nie __wig Ćwiczenie 5 Zadaniem dzieci jest narysowanie 6 przedmiotów, których nazwy zawierają spółgłoski miękkie. Nazwy przedmiotów wpisują do tabelki w zależności od pisowni (zmiękczenie przez znak diakrytyczny lub przez "i").
Podsumowanie zajęć
Opracowanie: Beata Połomska-Formella Wyświetleń: 15018
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |