Katalog

Hanna Zderko
Język polski, Sprawdziany i testy

Egzamin poprawkowy z języka polskiego dla ucznia klasy IV szkoły podstawowej

- n +

Egzamin poprawkowy z jezyka polskiego dla ucznia kl 4 szk podstawowej.

I Część pisemna
Przeczytaj uważnie tekst i odpowiedz na zadane pytania. Zaznacz kółeczkiem jedną odpowiedź lub wpisz ją w wolne miejsca.

Spotkać przyjaciela!
Dawno, dawno temu, gdzieś w spróchniałym pniu żył mały robaczek. Miał na imię Tadzio. Jego dom był pięknie urządzony. Miał trzy okna i dwoje drzwi. Jednych drzwi Tadzio używał do wchodzenia, a drugich do wychodzenia z domu. Codziennie chodził nad rzekę i rozmyślał nad swoją samotnością. Pewnego dnia, gdy tak siedział i rozmyślał, podszedł do niego pewien motyl i w milczeniu usiadł przy nim. Widać było, że jest tak samo samotny jak robaczek Tadzio. Po długich chwilach milczenia Tadzio zrozumiał, że to on musi rozpocząć rozmowę:
- Dzień dobry, motylu - powiedział nieśmiało.
- Dzień dobry - równie nieśmiało odpowiedział motyl.
- Czy coś się stało?
- Nic, tylko jestem trochę smutny.
Po tych słowach znowu zapadła długa cisza. Robaczek Tadzio widział, że motyl chce, ale nie potrafi opowiedzieć, co się stało, więc znowu spróbował:
- Powiedz mi, dlaczego jesteś taki smutny, może ci ulży.
- Co ci po tym, że nasłuchasz się o moich problemach?
- Może będę mógł ci pomóc, a pomagać komuś to wielka przyjemność.
- Nie mam domu, a do tego jestem samotny - cicho odparł motyl.
- Zamieszkaj ze mną! We dwóch zawsze raźniej niż jak się jest samemu.
Od tej pory robaczek i motyl nie byli już samotni, bowiem każdy z nich spotkał przyjaciela.

1. Mały robaczek mieszkał
a) w spróchniałym pniu
b) w dziupli
c) na szczycie góry

2. Dom miał:
a) dwoje drzwi
b) trzy okna i dwoje drzwi
c) dwa balkony i dwa okna

3. Robaczek codziennie nad rzeką:
a) rozmyślał nad swoją samotnością
b) myślał o obiedzie
c) marzył o dalekich podróżach

4. Robaczek miał na imię:
a) Zdzisio
b) Wiesio
c) Tadzio

5. Pewien motyl, który w milczeniu usiadł przy robaczku był:
a) niezadowolony z życia
b) tak samo samotny jak robaczek
c) radosny i pełen energii

6. Po długich chwilach milczenia, rozmowę rozpoczął...........

7. Robaczek i motyl zostali:
a) nad rzeką
b) przyjaciółmi
c) myśliwymi

8. Przymiotniki to:
a) cichy, milczący, samotność
b) spróchniały, dobrze, milczący
c) przyjacielski, smutny, samotny

9. Dialogiem jest fragment:
a) Dawno, dawno temu, gdzieś w spróchniałym pniu żył mały robaczek
b) - Dzień dobry - równie nieśmiało odpowiedział motyl.
- Czy coś się stało?
- Nic, tylko jestem trochę smutny.
c) Motyl odpowiedział robaczkowi na jego pozdrowienie. Przyznał się, że jest trochę • smutny.

10. Elementy świata przedstawionego to:
a) czas, miejsce wydarzeń, bohaterowie
b) nastrój, miejsce, narrator
c) miejsce wydarzeń, bohaterowie, autor

11. Na podstawie rysunku uzupełnij porównania:

12. Dopisz przymiotniki o przeciwnym znaczeniu:
chudy -. ..............
duży -. ..............
bliski. ...............
ciepły -. ..............
twardy -. ..............

13. Odnajdź i wpisz odpowiednią formę gramatyczną czasowników.
a) pisze -
c) mieszkają -
e) śpiewasz -
d) oglądamy -
b) idę -
f) czytacie -

14. Pokoloruj pola, na których znajdują się przysłówki.

15. Wpisz zakończenia ze środka w odpowiednie płatki

16. Dobierz w pary wyrazy pokrewne:
aptekarz
morze
bierze
starzec
futrzany
harcerz
futro
brać
stary
harcerski
morski
aptekarski

n Część ustna
17. Co nazywają rzeczowniki?
18. Podziel na sylaby wyraz Jabłko", przynajmniej na dwa sposoby.
19. Z tekstu pt. "Spotkać przyjaciela!" podaj przykład zdania wypowiadanego przez narratora.
20. Podaj własny przykład zdania pytającego. Po czym zdanie pytające rozpoznasz w piśmie?
21. Na podstawie tekstu pt. "Spotkać przyjaciela!" powiedz krótko, dlaczego warto mieć przyjaciela.

Opracowanie: Hanna Zderko

Wyświetleń: 20575


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.