Katalog

Otylia Majchrzyk
Zajęcia zintegrowane, Artykuły

Teatr w szkole

- n +

TEATR W SZKOLE

W edukacji wczesnoszkolnej ważne jest stosowanie różnorodnych form i metod pracy. Wspaniałą formą pracy dydaktycznej i wychowawczej jest teatr szkolny. Z myślą o moich wychowankach uczniach klasy III a Szkoły Podstawowej w Boronowie napisałam i wdrożyłam w bieżącym roku szkolnym "Program edukacji teatralnej w klasach I-III".

Założyłam, że głównym celem twórczej pracy z dziećmi będzie:

rozbudzenie i rozwijanie zainteresowań i zdolności dzieci, doskonalenie sprawności językowych (doskonalenie dykcji, korygowanie wad wymowy, wzbogacanie słownika dzieci), rozbudzanie potrzeb kulturalnych, umożliwienie samorealizacji i artystycznego wyżycia się, przygotowanie do odbioru dzieł sztuki teatralnej, filmowej, doskonalenie umiejętności aktorskich.

Realizacja programu odbywa się na zajęciach zintegrowanych oraz na zajęciach pozalekcyjnych w godzinach popołudniowych. Fakt ten przyczynił się do mego bliższego kontaktu z dziećmi i dzieci ze mną. Tematyka przedstawień teatralnych jest związana z tematyką programową przewidzianą w nauczaniu zintegrowanym i część zajęć związanych z inscenizacjami odbywa się w czasie lekcji. Pozwala to w sposób ciekawy i odmienny dla uczniów realizować zagadnienia programowe z edukacji polonistycznej: ćwiczenia w czytaniu tekstów, w mówieniu, uczeniu się na pamięć wierszy, ich właściwa recytacja, swobodne wypowiedzi na temat scen, strojów, dekoracji, układanie i pisanie zaproszeń. Na zajęciach plastycznych i technicznych uczniowie wykonują elementy dekoracyjne do scenografii oraz stroje i rekwizyty. Czasem wykonujemy je przy współudziale rodziców i plastyka. Na zajęciach muzycznych uczymy się piosenek, tańców i pląsów wykorzystanych w przedstawieniach.

Tak zaplanowana praca nad teatrzykiem mobilizuje wszystkie dzieci do uczestnictwa. Mogą się wykazać w tej dziedzinie, w której są najlepsze. Są zauważone i docenione, czują, że robią coś ważnego.

Najbardziej czasochłonna część całej pracy - to poprawność wymowy, dykcja, intonacja, ton i siła głosu. Równolegle do ćwiczeń pamięciowych przebiega zazwyczaj praca nad strojami, rekwizytami i scenografią. Końcowym etapem jest wykonanie zaproszeń oraz samo przedstawienie. Moich małych aktorów fotografuję na tle scenografii, a zdjęcia wklejamy do klasowej i szkolnej kroniki.

Naszym wspólnym sukcesem są następujące przedstawienia:

"Dzień Nauczyciela z Jasiem i Małgosią", " Jasełka"(występ dla emerytów i rencistów, w OSP w Boronowie, dla uczniów i nauczycieli, udział w przeglądzie Jasełek we Wręczycy Wielkiej), inscenizacja scenki rodzajowej "Babcia z dziadkiem piekli kołocz"(z okazji dnia babci i dziadka), teatrzyk kukiełkowy "Kluczyki i dzwonki wiosny", "Jak marzec z przedwiośniem wiosny szukali", oraz " Czerwony Kapturek" wykonany w gwarze śląskiej z okazji imprezy środowiskowej pt." Mój region, moja Ojczyzna".

Zaprezentowane przedstawienia zostały przyjęte przez widzów (uczniów, rodziców i innych mieszkańców Boronowa) bardzo przychylnie. Mali aktorzy byli zachwyceni, że mogli znaleźć się w centrum zainteresowania. Widząc, że nasza wspólna praca przynosi efekty, daje wiele radości mamy zapał do dalszej pracy.

Zajęcia z edukacji teatralnej pozwoliły uczniom lepiej się poznać, nauczyły je współpracy z rówieśnikami podczas wspólnie wykonywanych ćwiczeń i zadań.

Chęć pokazania się z jak najlepszej strony doprowadziła do tego, że dzieci czuły się odpowiedzialne za to co pokazują i zmobilizowała je do wzajemnej pomocy. Niektóre dzieci przełamały strach i nieśmiałość przed wyjściem na scenę. Wspaniałym efektem prób było wyciszenie dzieci nadpobudliwych, które podczas występów wykonywały swoje obowiązki i nie przeszkadzały.

Zetknięcie się uczniów ze sztuką teatralną rozwinęło zainteresowanie światem kultury, pobudziło do działania i uwrażliwiło na piękno. Dzieci z przyjemnością chodziły na próby i chętnie uczestniczyły w przygotowaniu dekoracji i strojów.

Zajęcia teatralne przyniosły korzyści nie tylko dzieciom. Również dla mnie były źródłem prawdziwej satysfakcji i inspiracji do dalszej pracy.

Opracowanie: Otylia Majchrzyk

Wyświetleń: 889


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.