![]() |
![]() |
Katalog Otylia Majchrzyk Zajęcia zintegrowane, Artykuły Edukacja regionalna w klasach I-IIIEDUKACJA REGIONALNA W KLASACH I-IIIReforma oświaty wprowadziła do programów szkół edukację regionalną. Powinna ona przybliżyć uczniowi wiedzę o otaczającym środowisku, miejscu zamieszkania, najbliższej okolicy, miejscach gdzie żyjemy, pracujemy, uczymy się. W związku z tym, że wczesny wiek szkolny jest najlepszym okresem kształtowania postaw, już w klasach I-III szkoły podstawowej podjęłam próbę rozwijania podstawy programowej z zakresu nauczania zintegrowanego pod kątem celów edukacji regionalnej.Podstawowym warunkiem kształtowania u dzieci poczucia zakorzenienia w środowisku lokalnym, jest przekaz dziedzictwa kulturowego. Moim zdaniem należy go realizować poprzez oddziaływanie na emocje dziecka za pomocą bezpośredniego kontaktu z otaczającą rzeczywistością społeczną, kulturową przyrodniczą historyczną z wykorzystaniem legend i tradycji. W tym celu opracowałam program autorski "Elementy edukacji regionalnej w klasach I-III" obejmujący cztery bloki tematyczne: 1. Dzieje Boronowa i okolic. 2. Specyfika regionu. 3. Promocja regionu. 4. Przyszłość regionu - perspektywy i szanse rozwoju. Jedną z form realizacji programu są wycieczki do ciekawych miejsc związanych z przeszłością i kulturą naszego regionu. Na początku zabrałam uczniów do sąsiadującego z naszą miejscowością Koszęcina. Dzięki historykowi Panu Janowi Myrcikowi poznaliśmy zabytki Koszęcina (kościół św. Trójcy, pałac - siedzibę Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca "Śląsk") i Ośrodek Kultury i Edukacji Regionalnej, który najbardziej utkwił dzieciom w pamięci. To wspaniałe miejsce, utworzone przez Pana Jana Myrcika przybliża historię, kulturę i śląskie obyczaje. Zgromadzone eksponaty wzbudzają podziw. Zachwycają stroje i wnętrze izby regionalnej. Bezpośredni kontakt z materialnymi wytworami kultury naszych przodków zainspirował uczniów do dalszego odkrywania śladów z przeszłości naszego regionu. Wspaniałą okazją do poznania dawnych zwyczajów, tradycji oraz kształtowania szacunku do chleba i pracy innych była wycieczka do Muzeum Chleba w Radzionkowie. Byłam też z dziećmi w Górnośląskim Parku Etnograficznym w Chorzowie. Ta rozległa wystawa muzealna pozwoliła nam zwiedzić zagrody chłopskie, młyn, wiatrak, kościół i karczmę. Dostarczyła dzieciom informacji o zajęciach gospodarskich, rzemiośle wiejskim, funkcjach społecznych pełnionych przez dawnych mieszkańców wsi. Oprócz wyżej wymienionych wycieczek na uwagę zasługują również inne formy realizacji programu. Są to konkursy na: najciekawszą kartkę z przepisem potrawy śląskiej do "Szkolnej książki kucharskiej", najpiękniejszy wianek śląski, widokówkę z Boronowa i konkurs gwary śląskiej. Do udziału w konkursach zaprosiłam uczniów klas I -III. Ogłoszenie wyników konkursów odbyło się w maju podczas Szkolnej Biesiady Śląskiej. W programie Biesiady znalazła się jeszcze prezentacja tańców śląskich, inscenizacja "Czerwonego Kapturka" w gwarze śląskiej w wykonaniu moich uczniów. Impreza była również okazją do spotkania z ciekawymi ludźmi zasłużonymi dla kultury naszego regionu. Uważam, że realizowany przeze mnie program doprowadzi z pewnością do wzmocnienia więzi dzieci z rodziną, szkołą, wsią i regionem. Im lepiej uczniowie poznają historię i tradycje środowiska, w którym żyją, tym lepiej go zrozumieją i bardziej poczują się integralnie z nim związane. Chciałabym zachęcić nauczycieli klas młodszych do podjęcia takiego zadania. Wymaga ono wiele wysiłku, ale wyzwala radość tworzenia i daje satysfakcję. Opracowanie: Otylia Majchrzyk Wyświetleń: 1333
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |