Katalog

Katarzyna Dmowska-Niemirka
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Komentarz metodyczny do pracy kółka teatralnego nad inscenizacją ,,Kopciuszek?

- n +

KOMENTARZ METODYCZNY DO PRACY KÓŁKA TEATRALNEGO NAD INSCENIZACJĄ "KOPCIUSZEK"

Inscenizację baśni o Kopciuszku zorganizowałam przy współudziale dzieci z klasy III, przeznaczając na ten cel około 8 godzin pozalekcyjnych w ramach kółka teatralnego

SPOTKANIE 1
Temat: Jak klasa przygotuje się do obchodów Międzynarodowego Dnia Dziecka?

Cele: Inscenizacją sprawimy radość uczniom klas młodszych.
Rozwijanie mowy uczniów, wdrażanie uczniów do dłuższych, pełniejszych wypowiedzi.
Przebieg spotkania

1. Rozmowa z uczniami na temat: W jaki sposób klasa III przygotuje się do obchodów Międzynarodowego Dnia Dziecka?
2. Wypowiedzi uczniów - różne propozycje.
3. Ukierunkowanie wypowiedzi uczniów przez podsunięcie problemu: W jaki sposób przygotować się do tego dnia, żeby umilić go młodszym koleżankom i kolegom?
W toku dyskusji padają różne propozycje (wymagamy ich uzasadnienia): pojedziemy razem na wycieczkę, będziemy się razem bawić, poczęstujemy klasę I cukierkami, zrobimy zabawki na zajęciach praktyczno-technicznych i podarujemy je uczniom klasy I lub II, wreszcie l uczeń wpada na pomysł: zrobimy dla młodszych dzieci przedstawienie. Dzieciom spodobał się ten pomysł.
4. Nauczyciel proponuje uczniom zainscenizowanie baśni o Kopciuszku. Czytanie przez dobrych uczniów tekstu baśni.
5. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat treści inscenizacji ze zwróceniem uwagi na:
a) uzasadnienie, dlaczego baśń mi się podobała,
b) niejasne określenie czasu akcji,
c) niejasne określenie miejsca akcji,
d) wyodrębnienie postaci występujących w baśni.
6. Charakterystyka poszczególnych postaci i wybór uczniów do odpowiednich ról.
7. Zadanie domowe: Przepisać swoje role, nauczyć się na pamięć, przygotować materiały potrzebne do wykonania lalek.

SPOTKANIA 2,3 i 4

Temat: Wykonanie kostiumów i rekwizytów do baśni o Kopciuszku.

Cele: Ład i porządek na lekcji pomagają nam w pracy. Nauczenie łączenia ze sobą różnych materiałów.
Przebieg spotkań
1. Omówienie sposobu wykonania kostiumów i rekwizytów.
2. Ustalenie kolejnych czynności.
3. Wykonanie poszczególnych kostiumów i rekwizytów w zespołach.
4. Pomoc nauczyciela w pracy zespołom.
5. Ocena i omówienie wykonania poszczególnych prac.

SPOTKANIE 5 i 6

Temat: Omówienie warunków życia Kopciuszka na podstawie baśni.

Cele: Wzbudzenie współczucia dla dzieci żyjących
w bardzo trudnych warunkach. Nauczenie dzieci poprawnego posługiwania się wyrazami: że, bo, który w zdaniach złożonych.

Pierwsza godzina

Przebieg spotkania

1. N.: - Posłuchajcie nagranych na taśmę magnetofonową urywków z baśni o Kopciuszku (odtworzenie z taśmy fragmentów w celu osłuchania się uczniów z tekstem i prawną dykcją; wybrane fragmenty mają ukazać truć warunki życia Kopciuszka). Dlaczego te właśnie urywki zostały nagrane?
2. U.: - Urywki te są ładne, są smutne, są ciekawe, bo opowiadaj o życiu Kopciuszka, o trudnych warunkach, w jakie żyła dziewczynka.
3. N.: - Wyszukajcie w swoich tekstach inne fragmenty, które opowiadają o trudnej doli dziewczynki (uczniowie prze cały czas obcują z tekstem, ułatwiając sobie w ten sposób pamięciowe opanowanie ról).
4. Uczniowie zgłaszają odpowiednie fragmenty z własnym
komentarzem słownym.
5. N.: - Ten utwór jest baśnią. Czy wszystko, co tu jest napisanej mogło zdarzyć się naprawdę? Poprzyjcie swoje twierdzenia tekstem.
6. Uczniowie zgłaszają odpowiednie fragmenty i dochodzą do wniosku, że obok momentów rzeczywistych, prawdziwych (np. warunki, w jakich żył Kopciuszek, rodzina gospodyni Petroneli, niezgoda w domu itp.) są momenty zmyślone, fantastyczne (np. pojawienie się wróżki, gołąbki pomagające w pracy, przemienienie się Kopciuszka w pięknie ubraną pannę i znalezienie się jej na balu itd.).
7. Zadanie domowe: Napisać 5-6 zdań o warunkach życia Kopciuszka na podstawie baśni z poprawnym użyciem wyrazów: że, bo, który w zdaniach złożonych
8. Próby (ustne) przygotowania zadania domowego

Druga godzina

Temat: Próba inscenizacji baśni o Kopciuszku.

1. Ostateczny wybór uczniów występujących w poszczególnych rolach i ich zastępców (dublerów).
2. Omówienie ogólnych wskazówek reżyserskich: dykcja, ustawienie się w czasie przedstawienia, sposób poruszania, gesty, mimika.
3. Inscenizacja baśni o Kopciuszku.
4. Reakcja i krytyka pozostałych uczniów-widzów.
5. Zadanie domowe:
a) dla dzieci biorących udział w inscenizacji - wyćwiczyć role i sposób poruszania się,
b) dla pozostałych dzieci - napisać uwagi o pierwszej próbie.

SPOTKANIE 7 i 8

Pierwsza godzina

Temat: Próba generalna baśni o Kopciuszku.

Cele: Kształtowanie nawyku właściwego zachowania się
na przedstawieniu. Ćwiczenia w wygłaszaniu ról.

Tok lekcji
Próba generalna baśni przy żywym współudziale całej klasy; dyskusja na temat:
a) poprawienia dekoracji,
b) dokooptowania drugiego narratora,
c) sposobu deklamacji i śpiewu.

Druga godzina

Temat: Samodzielne układanie zapisku kronikarskiego z życia klasy na podstawie inscenizacji baśni.

Cele: Ćwiczenia w pięknym pisaniu. Doskonalenie umiejętności samodzielnego układania zapisku kronikarskiego.

Tok lekcji
1. Zapisanie na tablicy materiału słownikowego.
Rzeczowniki: próba generalna, przedstawienie, inscenizacja, lalki, kukiełki.
Przymiotniki: ładna, piękna, ozdobna, strojna, bogata. Czasowniki: trwa, odbywa się, przebiega.
2. Praca samodzielna: układanie zapisu kronikarskiego.
3. Indywidualna pomoc nauczyciela dla uczniów słabszych.
4. Samodzielna kontrola napisanej pracy (praca ze słownikiem ortograficznym).
Przykładowa praca ucznia
Na dzisiejszej lekcji odbyła się próba generalna inscenizacji baśni o Kopciuszku. Mówiliśmy, co zmienić, żeby przedstawienie było jeszcze ładniejsze. Przedstawienie przygotowujemy dla młodszych klas naszej szkoły na Dzień Dziecka. Biorą w nim udział dziewczynki i chłopcy z naszej klasy. Inscenizacja bardzo nam się podobała

Opracowanie: Katarzyna Dmowska Niemirka

Wyświetleń: 2689


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.