Katalog Lidia Wrotniak-Gardzielewska Różne, Scenariusze Scenariusz zajęć otwartych z zakresu terapii logopedycznejWywołanie prawidłowej realizacji głoski - r - po spółgłosce - tScenariusz zajęć otwartych z zakresu terapii logopedycznejimię i nazwisko: Basia S, Agnieszka K wiek: 9 lat rozpoznanie: reranie termin realizacji: 15.10.2002 czas trwania: 45 minut miejsce: Szkoła Podstawowa nr 20 prowadząca: Lidia Gardzielewska Cele: - usprawniam narządy artykulacyjne zwłaszcza czubek języka, - wywołuję głoskę -r - po spółgłosce - t - - uczeń poszerza zasób słownictwa czynnego - uczeń starannie wykonuje ćwiczenia - uczeń umie współpracować w grupie Metody: podająca, problemowa, praktyczna oraz demonstracji i naśladownictwa Pomoce: lustro, papierki, szpatułki, obrazki, historyjka obrazkowa, wiersze, zagadki, zeszyt logopedyczny "Możemy mówić poprawnie". Zasady: poglądowości, systematyczności, stopniowania trudności, świadomego i aktywnego udziału w procesie nauczania i uczenia się, trwałości wiedzy uczniów i operatywności. Forma: indywidualna i grupowa Przebieg zajęć: 1. Ćwiczenia praksji oralnej: - wysuwanie języka do przodu: język wąski i szeroki - unoszenie szerokiego języka za górne zęby, - cofanie szerokiego języka wzdłuż podniebienia - kląskanie językiem, - mlaskanie - naśladowanie ssania cukierka czubkiem języka - masaż języka przez wysuwanie i wsuwanie go między lekko rozwarte zęby, - ćwiczenia warg - naśladujemy motorek oraz parskanie konia i w trakcie zatrzymujemy dolną wargę. 2. Wywołujemy prawidłową realizację głoski - r - - potrącamy palcem wędzidełko języka przy jednoczesnym mówieniu -t t t t - - ćwiczenia w dmuchaniu / wąski pasek papieru umieszczamy na czubku języka, wargi rozchylone i polecamy dmuchać na język energicznie wymawiając t, a następnie tr, wówczas papierek odskoczy. - polecamy dziecku, aby szybko wymawiało grupy głosek /tttt, dddd, td, td, tdn, tdn, tdn, tdne, tdnu itp./. 3. Ćwiczenia utrwalające: - utrwalamy wywołaną głoskę r w sylabach / tra, tro, tru, tre, try/ - utrwalamy głoskę r w wyrazach np. trawa. trasa, troje, trudny, troska, truskawka, strażak itp. - utrwalamy głoskę r poprzez nazywanie odpowiednich obrazków i opowiadanie historyjki obrazkowej, - czytamy wiersze, podkreślamy wyrazy z głoską r po spółgłosce t - odgadujemy zagadki - powtarzamy zestawy zdań 4. Zadanie pracy domowej: ułóż opowiadanie używając wyrazów: trawa i truskawka. Opracowanie: Lidia Gardzielewska Wyświetleń: 7066
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |