Katalog Beata Czubacka Różne, Konspekty Przedmiotowy system oceniania - podstawy przedsiębiorczościPRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA - PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI /liceum ogólnokształcące, liceum profilowane, technikum/ i ZARYS WIEDZY O GOSPODARCE / liceum ogólnokształcące, liceum zawodowe, technikum/1. Przedmiotowy system oceniania został opracowany po przeprowadzeniu analizy podstawy programowej, programu nauczania (" Przedsiębiorczość bez tajemnic"- DKOS-4015-26/02) oraz standardów wymagań i jest on zgodny z WSO.2. Celem przedmiotowego systemu oceniania jest: - informowanie ucznia o poziomie osiągnięć i postępach edukacyjnych, - pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu własnego rozwoju, - motywowanie ucznia do dalszej pracy, - dostarczanie rodzicom / prawnym opiekunom/ i nauczycielowi informacji o postępach, trudnościach w uczeniu się oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia, - umożliwienie nauczycielowi doskonalenia organizacji i metod pracy. 3. Formy i metody sprawdzania osiągnięć i postępów ucznia: - odpowiedź ustna, - dyskusja, - zadanie domowe, - sprawdzian obejmujący niewielką partię materiału / 15 minut/, - sprawdzian obejmujący moduł programowy, - test, - referat, - pokaz- prezentacja, - praca w grupach, - praca samodzielna, - prace projektowe, - aktywność na zajęciach, - praca pozalekcyjna / konkursy, olimpiady/. 4. Kryteria oceny wiedzy, umiejętności i aktywności ucznia: - oceny ustalane są w stopniach szkolnych w skali od 1 do 6, zgodnie z opisem wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania, - prace pisemne oceniane są w systemie punktowym przeliczonym na oceny: do 30% ocena niedostateczna (1) 31 - 50% ocena dopuszczająca (2) 51 - 75% ocena dostateczna (3) 76 - 90% ocena dobra (4) powyżej 90% ocena bardzo dobra (5) odpowiedź na pytanie dodatkowe wykraczające poza program ocena celująca (6) 5. Zasady sprawdzania osiągnięć i oceniania uczniów: - systematycznie na lekcjach ocenianie wiadomości i umiejętności z bieżącego materiału, - każdy moduł kończy się zapowiedzianym powtórzeniem a następnie pracą pisemną w terminie ustalonym z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, - sprawdzian z bieżącego materiału trwa15 minut i nie musi być zapowiadany, - prace pisemne są oddawane w ciągu dwóch tygodni, - uczeń może raz w semestrze zgłosić swoje nie przygotowanie do lekcji bez podania przyczyny, przed rozpoczęciem zajęć, co zostanie odnotowane w dzienniku, - prawo do ulg w pytaniu zostaje zawieszone w styczniu i czerwcu, - podstawą wystawienia oceny semestralnej i końcoworocznej są stopnie szkolne otrzymane przez ucznia w ciągu semestru- 3 (w tym minimum jedna praca pisemna) przy jednej godzinie tygodniowo, 4 (w tym minimum dwie prace pisemne) przy większej liczbie godzin, - oceny bieżące mogą być wspomagane znakiem +, -, - uczeń ma możliwość poprawienia oceny niedostatecznej ze sprawdzianu w ciągu 2 tygodni, a ocena z poprawy jest oceną ostateczną, wpisaną obok oceny pierwotnej, - ocena jest jawna zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów ), - nie ocenia się ucznia po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole, oraz ucznia w trudnej sytuacji życiowej. 6. Sposoby dokumentowania osiągnięć uczniów: - osiągnięcia uczniów odnotowuje się w dzienniku lekcyjnym (oceny bieżące, śródroczne i końcoworoczne), - dowody osiągnięć uczniów (prace pisemne), gromadzone są przez nauczyciela do końca roku szkolnego. 7. Formy przekazywania informacji zwrotnej dla ucznia i rodziców (prawnych opiekunów): - przedstawienie wymagań edukacyjnych uczniom i rodzicom na początku roku szkolnego, - bezpośredni kontakt z uczniem na lekcji, a w razie potrzeby rozmowa indywidualna, - przekazywanie informacji wychowawcy klasy w celu przekazania rodzicom, - bezpośredni kontakt z rodzicami, - na 4 tygodnie przed klasyfikacją semestralną i końcowaroczną uczniowie i rodzice są informowani o przewidywanych ocenach niedostatecznych. 8. Formy ewaluacji PSO: Pod koniec roku szkolnego dokonywana jest ewaluacja w oparciu o: - zapisywane w ciągu roku uwagi i spostrzeżenia, - ankiety kierowane do uczniów, - wyniki mierzenia poziomu osiągnięć. Opracowanie: Beata Czubacka Wyświetleń: 3195
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |