![]() |
![]() |
Katalog Gabriela Breza Technika, Artykuły Wykorzystanie komputera w szkoleWykorzystanie komputera w szkole.Obecnie komputery trafiają do wszystkich dziedzin życia także do szkół.Uczniowie klas IV-VI pracują z komputerami na lekcjach informatyki, istnieje również możliwość wykorzystania sprzętu komputerowego na zajęciach zintegrowanych w klasach I-III. Zauważyłam" że komputer wraz z odpowiednim edukacyjnym oprogramowaniem multimedialnym znacznie podnosi efekty nauczania, wyzwala duże zainteresowanie i aktywność uczniów. Atrakcyjna forma i ciekawa fabuła programów pozwala uprzyjemnić naukę oraz wzmóc u dzieci motywację do ćwiczeń, nie zastąpi jednak całkowicie złożonego procesu nauczania i uczenia się. Lekcje z wykorzystaniem programów edukacyjnych wymagają wstępnego przygotowania. Przede wszystkim klasę należy podzielić na grupy w zależności od ilości stanowisk w pracowni komputerowej. Najlepsza sytuacja jest, gdy każde dziecko pracuje przy własnym stanowisku. Daje to równe szanse wszystkim dzieciom i wymaga od nich większego wkładu intelektualnego, a uczniowie, którzy nie mają w domu komputera łatwiej przyswajają technikę jego obsługi. Następnym etapem przygotowania lekcji z komputerem jest dobranie odpowiednich programów i ich poziomów do wiedzy i zdolności uczniów. Nauczyciel musi dobrze znać program, zasady poruszania się w nim oraz teksty, jakimi jest wzbogacony w poszczególnych etapach. Ta ostatnia orientacja jest niezbędna, ponieważ dzieci przy wykorzystaniu programów audiowizualnych muszą pracować ze słuchawkami, a nie z głośniczkami- aby sobie nawzajem nie przeszkadzać. Nauczyciel musi być do dyspozycji ucznia w każdym momencie jego pracy. Zauważyłam, że zastosowanie komputera znacznie podnosi efekty nauczania oraz wyzwala duże zainteresowanie i aktywność uczniów w porównaniu z innymi środkami dydaktycznymi. Uczniowie bawiąc się przyswajają sobie pokaźny zasób wiedzy i umiejętności. Często przejście do następnego poziomu gry edukacyjnej wyzwala w dziecku taką potrzebę zdobycia wiedzy dla osiągnięcia celu, jakiej nigdy by się nie uzyskało tradycyjnymi metodami nauczania. Bardzo dobre efekty pracy z komputerem uzyskuję szczególnie na zajęciach wyrównawczych. Dzieci o wiele szybciej przyswajają sobie materiał, jeśli praca przy komputerze utrwala wiedzę zdobytą na poprzedniej lekcji metodami tradycyjnymi. Najczęściej na zajęciach zintegrowanych, wyrównawczych oraz w ramach kółka zainteresowań wykorzystuję następujące programy: - " Koziołek Matołek idzie do szkoły", - "Sam czytam", - "Matematyczne przygody", - "Ułamki", - "Klik uczy czytać", - "Zagadki lwa Leona ", - "Bolek i Lolek na tropie zaginionej księgi ortografii", - "Kontynenty-encyklopedia multimedialna", - "Encyklopedia dla dzieci", - "Tymoteusz", - "Klik uczy ortografii", - "Klik uczy liczyć". Dobór programów jest bardzo istotną rzeczą- nie mogą one zawierać agresji oraz zbyt drastycznej grafiki. Program też nie może być banalny, polegający tylko np. na poruszaniu strzałkami ludzikiem lub klikaniu tylko myszką. W programie muszą być zróżnicowane elementy pracy. Program powinien wykorzystywać jak najwięcej funkcji klawiatury oraz myszki. Sprzyja to także lepszemu zapoznaniu ucznia z obsługą komputera, która w obecnym świecie jest niezbędna dla każdego człowieka. Uczniowie moi pracują bardzo chętnie są zaangażowani w to co robią, z ochotą przyswajają sobie wiadomości i umiejętności. W kolorowym bajkowym świecie uczestniczą w ciekawych przygodach, które nie nużą, ale rozbudzają ciekawość, a przede wszystkim uczą się myśleć. Jest to znakomite kompendium wiedzy dla ucznia. Komputer w szkole można wykorzystywać także do celów poza dydaktycznych. W swojej pracy wykorzystuję także technikę informatyczną do tworzenia różnych dokumentów szkolnych i pomocy dydaktycznych. Pomoce dydaktyczne wykonane techniką komputerową są zawsze estetyczne i czytelne. Komputer stanowi także źródło wiedzy dla nauczyciela. Mam tu na myśli nie tylko różne słowniki i wydawnictwa naukowe rozpowszechniane technika cyfrową, ale całe zasoby Internetu. Korzystanie z sieci daje nauczycielowi dostęp do nowatorskich rozwiązań pedagogicznych, stosowanych na całym świecie.
Opracowanie: Gabriela Breza Wyświetleń: 3765
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |