|
|
Katalog Joanna Kuchnowska Zajęcia zintegrowane, Scenariusze "Jesienne liście" - scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie IISCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH W KLASIE III. NAZWA BLOKU KOMPLEKSOWEGO: Jesień dookołaII. TEMATY DZIENNE: 1. Pogoda w różnych porach roku. 2. Zwierzęta przed zimą 3. Drzewa w jesiennej szacie 4. Jesienne liście III. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA: Uczeń: - rozpoznaje pospolite drzewa i krzewy po ich liściach, - wymienia nazwy kilku drzew iglastych i liściastych, - rozumie, że igły to też liście, ale drzew iglastych, - opisuje kształt, barwę i wielkość liścia po jego bezpośredniej obserwacji, - redaguje odpowiedzi na pytania, - potrafi wykorzystać kształt i kolorystykę liści do przedstawienia tematu, - reaguje ruchem, gestem, mimiką nastrój słuchanych utworów, - dobiera właściwy sposób poruszania się do akompaniamentu, - przedstawia porównanie różnicowe na konkretach oraz w zapisie, - dolicza różnicę długości, - mierzy i porównuje wyniki pomiarów, - opisuje cechy jesieni, - wyjaśnia zależności życia ludzi od przyrody. IV. METODY PRACY: słowna, oglądowa, twórczego działania. V. FORMY PRACY: zespołowa, zbiorowa, indywidualna. VI. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - opowiadanie pt: "Tomcio Paluszek i Leśny Dziadek" J.Porazińskiej - A.Vivaldi "Cztery pory roku" - "Jesień" - zebrany materiał przyrodniczy - karty pracy - akompaniament muzyczny VII. ZAPIS W DZIENNIKU: Rozmowy na temat jesieni w oparciu o własne obserwacje i opowiadanie J.Porazińskiej pt.: "Tomcio Paluszek i Leśny Dziadek". Opisywanie, rozpoznawanie i próby nazywania zgromadzonych liści. Utrwalenie pisownia wyrazów ze spółgłoskami miękkimi. Porównywanie wielkościowe i różnicowe z wykorzystaniem materiału przyrodniczego. Zabawy ruchowo- naśladowcze przy muzyce. Wykorzystanie prac plastyczno-technicznych na temat: "Co można wyczarować z liści? ". VIII. PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1. Wyjście do parku. Zebranie liści. 2. Rozmowa na temat jesieni - podsumowanie zebranych wiadomości - początek i koniec kalendarzowej jesieni (data w kalendarzu) - zmiany w przyrodzie, reakcje ludzi na te zmiany - zachowanie zwierząt 3. Wysłuchanie utworu A.Vivaldiego "Cztery pory roku - Jesień". Dzieci mogą naśladować ruchem wiatr, drzewa kołyszące się na wietrze. 4. Opisywanie wyglądu przyniesionych liści drzew liściastych. Próby ich rozpoznawania i nazywania. 5. Głośne odczytanie tekstu pt. " Tomcio Paluszek i Leśny Dziadek". 6. Opowiadanie przygody Tomcia. 7. Uzupełnianie odpowiedzi na pytania " Jakie listki przyniósł Tomcio?" (karta pracy). 8. Uzupełnienie wyrazów podanymi sylabami. Utrwalenie wyrazów ze zmiękczeniami.( karta pracy) 9. Porównywanie wielkości liści układanych w kolejności. (szacowanie wielkości). 10. Porównywanie różnicowe (o ile dłuższy? o ile krótszy?) (karta pracy). 11. Naśladowanie tańca liści przy akompaniamencie muzycznym z taśmy magnetofonowej. Stosowanie różnych środków wyrazu tj. gest, mimika, ruch. 12. Identyfikowanie się ucznia z liściem - " Jak się dzisiaj czujesz? " - spontaniczne głośne odpowiedzi uczniów. - odrysowywanie kształtu liści na kartce - wyrażenie swego samopoczucia w zapisie wewnątrz konturów liścia. 13. Praca plastyczno-techniczna pt. Co można "wyczarować" z liści? - układanie dowolnych kompozycji z liści (np. Leśny Dziadek, Pani Jesień). 14. Wystawa prac, tworzenie jesiennej galerii. Wyjaśnienie z jakich drzew pochodzą użyte liście. 15. Podsumowanie dnia.
Opracowanie: Joanna Kuchnowska Wyświetleń: 20385
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |