Katalog

Ewa Stejnborn
Różne, Scenariusze

Analiza SWOT - mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia

- n +

Analiza SWOT - mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia.

Konspekt lekcji z przedsiębiorczości

Czas trwania: 90 minut
Cele lekcji (uczeń potrafi):
Wiadomości:
- wyjaśnić, na czym polega metoda analizy SWOT,
- wymienić i zróżnicować analizowane obszary,
- przedstawić schemat, wg którego przeprowadza się analizę SWOT.

Umiejętności:
- przeprowadzić analizę sytuacji (np. firmy) wg poznanej metody,
- porządkować i selekcjonować zgromadzone podczas analizy informacje,
- współpracować z kolegami z zespołu.

Metody pracy: pogadanka, elementy prezentacji, elementy "burzy mózgów", ćwiczenie.
Formy pracy: zbiorowa, zespołowa.
Środki dydaktyczne:
- schemat analizy SWOT,
- raport o stanie gminy.

PRZEBIEG LEKCJI
1. Pogadanka
Nauczyciel ustala wraz z uczniami czynniki wpływające na pozycję firmy. Można je podzielić wg następujących kryteriów:
1. źródło oddziaływania:
- czynniki zewnętrzne;
- czynniki wewnętrzne;
2. sposób oddziaływania na podmiot:
- czynniki pozytywne;
- czynniki negatywne.

Ze skrzyżowania tych dwóch podziałów powstają cztery kategorie czynników:
a. zewnętrzne pozytywne - szanse (zjawiska w otoczeniu, które można odpowiednio wykorzystać);
b. zewnętrzne negatywne - zagrożenia (czynniki zewnętrzne, które postrzegane są jako bariery rozwoju firmy, utrudnienia);
c. wewnętrzne pozytywne - mocne strony (są to walory podmiotu, które w pozytywny sposób wyróżniają go spośród konkurencji np. rozmiary prowadzonej działalności, wysokie kwalifikacje pracowników itp.);
d. wewnętrzne negatywne - słabe strony firmy (mogą one być wynikiem np. słabych technologii, ograniczeń zasobów rzeczowych firmy itp.).

2. Prezentacja metody analizy SWOT
Nauczyciel przedstawia i omawia schemat analizy SWOT.



Nazwa SWOT jest skrótem utworzonym od angielskich słów: Strengths (mocne strony), Weaknesses (słabe strony), Opportunities (szanse w otoczeniu), Threats (zagrożenia w otoczeniu).

Analiza SWOT jest efektywną metodą identyfikacji słabych i silnych stron firmy oraz badania szans i zagrożeń jakie stoją przed firmą.

Ogólne wytyczne wynikające z analizy SWOT są bardzo proste, ale niestety trudne do realizacji:
unikać zagrożeń,
* wykorzystywać szanse,
* wzmacniać słabe strony,
* opierać się na mocnych stronach.

W analizie SWOT nie jest konieczne systematyczne wyodrębnienie i opisanie wszystkich czynników, ale zidentyfikowanie czynników kluczowych, które mogą mieć decydujący wpływ na rozwój firmy, lub powodzenie inwestycji.
Następnie uczniowie wraz z nauczycielem formułują pytania pomocne w analizie SWOT.

* Silne strony:
- W czym jesteś najlepszy?
- Co robisz dobrze?

Rozważ odpowiedzi na powyższe pytania z twojego punktu widzenia oraz z punktu widzenia twoich konkurentów. Nie bądź skromnym, bądź realistyczny. Jeżeli będziesz miał z tym trudności wypisz najpierw swoje charakterystyczne cechy. Niektóre z tych cech na pewno będą silnymi stronami twojej organizacji.

* Słabe strony:
- Co może być usprawnione?
- Co jest robione niedobrze?
- Czego powinno się unikać?
- Czy twoi konkurenci robią coś lepiej od ciebie?

Najlepiej zrobisz, gdy będziesz starał się być realistyczny i staniesz z nieprzyjemnie dla ciebie brzmiącymi faktami twarzą w twarz tak szybko, jak to będzie możliwe.

* Szanse:
- Gdzie są pola największych szans dla ciebie?
- Jakie są ciekawe trendy w twoim otoczeniu?

Szanse, które możesz wykorzystać mogą pochodzić z szans stwarzanych przez technologię i rynek zarówno w skali mikro, jak makro, szans stwarzanych przez politykę gospodarczą i finansową rządu, które dotyczą dziedziny na której działasz, szans wynikających ze struktury rynku pracy, struktury społeczeństwa, zmian w stylu życia społeczeństwa, wzorów społecznych, lokalnych wydarzeń itp.

* Zagrożenia:
- Z jakim przeszkodami staniesz twarzą w twarz?
- Co robi twoja konkurencja?
- Czy zmieniają się wymagania odnośnie twojej pracy, produktu lub obsługi?
- Czy masz problemy z utrzymaniem płynności?

Przeprowadzenie analizy bardzo często może spowodować, ze inaczej spojrzymy na firmę lub proponowaną inwestycję i to zarówno z perspektywy spraw, które ujawniła analiza i muszą zostać wykonane, jak i z ogólnej perspektywy.

3. Praca w grupach

Nauczyciel tworzy grupy 5-6-osobowe. W powstałych zespołach uczniowie pracują nad ćwiczeniem. Każda grupa wybiera lidera, osobę sporządzającą notatki oraz sprawozdawcę. Uczniowie otrzymują raport o stanie gminy i miasta. Na jej podstawie muszą dokonać analizy SWOT. Analiza dotyczy sytuacji, w jakiej obecnie znajduje się gmina, ma ona pozwolić sformułować koncepcje rozwoju gospodarczego. Każda grupa bada określony wycinek np. potencjał ludzki, gospodarkę, rolnictwo, położenie, środowisko naturalne, warunki bytowe. Uczniowie metodą burzy mózgów próbują ocenić, co może być silną, a co słabą stroną oraz dostrzec szanse i zagrożenia dla całej gminy.

Np. potencjał ludzki
 
MOCNE STRONY SŁABE STRONY
- duży procent ludzi młodych
- znaczne zasoby siły roboczej
- silne poczucie tożsamości
- aktywne postawy mieszkańców
- silne związki mieszkańców z rodzinami na zachodzie
- efektywność inicjatyw społecznych
- wysoki odsetek zatrudnienia w rolnictwie
- niekorzystna struktura wykształcenia
- duże bezrobocie (również ukryte w rolnictwie)
- słabe możliwości zatrudnienia poza rolnictwem
- spadek przyrostu urodzeń
- ujemna migracja ludności
SZANSE ZAGROŻENIA
- wzrost możliwości zatrudnienia w konkretnym zakładzie
- stworzenie systemu zachęt i pomocy przy powstawaniu zakładów usługowych
- wyludnianie się wsi
- migracja ludzi młodych i wykształconych
- wzrastające bezrobocie

Opracowanie: Ewa Stejnborn

Wyświetleń: 44838


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.