Katalog

Joanna Stasiak, Małgorzata Piechocińska
Edukacja regionalna, Scenariusze

"Wieluń - nasza mała Ojczyzna" - projekt edukacyjny

- n +

PROJEKT EDUKACYJNY "WIELUŃ - NASZA MAŁA OJCZYZNA."

Podstawowym założeniem projektu jest wzbogacenie wiedzy uczniów o otaczającej jej rzeczywistości przez wskazanie różnych sposobów jej poznawania.

Adresaci: uczniowie klasy III.
Cele:
- rozbudzenie zainteresowania regionem (z uwzględnieniem jego historii),
- rozbudzenie poczucia przynależności do środowiska lokalnego,
- kształtowanie umiejętności zdobywania wiedzy,
- rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyroda.

Metody pracy: podająca, pokaz, praktycznego działania, doświadczeń poszukujących, słowna, oglądowa.

Formy pracy: praca indywidualna (uczeń realizuje określone zadania we właściwym dla siebie tempie, korzystając bezpośrednio lub pośrednio z pomocy nauczyciela), praca w grupie (uczenie się we współpracy, obejmujące wzajemną akceptacje członków grupy, liczenie się ze zdaniem innych, uczenie się od siebie), praca z całą klasą.

Organizacja czasu i przestrzeni
Na realizację projektu przewidziano trzy dni. Sformułowano tematy dnia, wokół których zorganizowane są działania uczniów. Zajęcia w klasie obejmują dwa dni, natomiast jeden dzień to wycieczka.

Przewidywane rezultaty:
- rozumienie pojęcia krajobrazu,
- umiejętność opisania krajobrazu swojej okolicy,
- rozumienie pojęcia planu,
- wymienianie charakterystycznych cech miasta,
- wymienianie zabytków i interesujących miejsc w mieście,
- zaplanowanie wycieczki po mieście,
- poznanie zasad bezpiecznego poruszania się po mieście,
- umiejętność ułożenia opowiadania o swoim mieście,
- poznanie poprawnej formy pisania listu,
- umiejętność wykonania makiety miasta.

Literatura: "Uczenie metodą projektów" pod red. B. D. Gołębniak. WsiP, W-wa 2002.

SCENARIUSZE ZAJĘĆ

DZIEŃ 1.
Czas trwania: 4 godz. lekcyjne.
Temat dnia: Wieluń wczoraj i dziś.
Materiały: plan miasta, herb, widokówki, wycinki z prasy, książki i przewodniki, arkusz szarego papieru, mazaki, mapa fizyczna Polski, karty pracy, aparat fotograficzny, karty ewaluacji zajęć.

Przebieg zajęć:
1. Praca z całą klasą. Zajęcia w kręgu. Rozmowa wprowadzająca do tematu zajęć. Wypowiedzi uczniów na temat ich pobytu w ciekawych miejscach w kraju. Wskazanie na konieczność poznania własnego regionu. Podział klasy na grupy.
2. Praca w grupach. Zapoznanie ze zgromadzonym materiałem źródłowym.
3. Zadanie dla uczniów. Uzupełnij tabelkę. Policz przyniesione materiały i wpisz ich liczbę.
Książki Wycinki prasowe Widokówki Plany
      
      
4. Zadanie dla uczniów. Napisz działania i oblicz:
- Ile jest książek i widokówek?
- Ile jest wszystkich materiałów?
- O ile więcej jest wycinków prasowych niż planów?

5. Praca w grupach. Spośród zebranych materiałów wyszukują:
Grupa I- ogólne informacje o mieście
Grupa II- informacje o środowisku przyrodniczym
Grupa III- informacje o ważnych obiektach w mieście
Grupa IV- informacje o możliwościach wypoczynku
Grupa V- informacje o komunikacji i zatrudnieniu.

Uczniowie dobierają prawidłowe treści, odczytują zbudowane zdania i naklejają zdania na przygotowane przez nauczyciela kartki (rozsypanka).
 
Rozsypanka
Nasza miejscowość to. ................(małe miasto, duże miasto, wieś, stolica)
Nasze miasto to. .................(Sieradz, Wieluń, Częstochowa, Łódź)
Należy ono do województwa. ..............(łódzkiego, śląskiego, karpackiego, małopolskiego)
Kod pocztowy Wielunia to. ........(99-300, 98-300, 93-800, 38-900)
Nasza szkoła znajduje się na osiedlu. ......(Kopernika, Armii Krajowej, Wyszyńskiego, Stare Sady).


6. Praca w grupach. Planowanie wycieczki po mieście.
- ustalenie miejsc wartych zobaczenia
- wykonanie schematu trasy wycieczki
- uzasadnienie wybory trasy.
7. Praca indywidualna- wypełnienie karty ewaluacyjnej.


DZIEŃ 2
Czas: 4 godz. lekcyjne.
Temat dnia: Spacer po mieście (wycieczka).
Materiały: notesy, długopisy, aparaty fotograficzne.
Przebieg zajęć:
1. " Śladami historii"- zwiedzanie zabytków Wielunia, tj. Kościoła pod wezwaniem Bożego Ciała, kościoła św. Barbary, kościoła św. Mikołaja. Obejrzenie fragmentu murów obronnych i Bramy Krakowskiej.
2. Zwiedzenie Urzędu Miasta i Gminy. Spotkanie z burmistrzem w sali konferencyjnej. Słuchanie i notowanie informacji.
3. Odwiedziny w Straży Miejskiej. Wywiad z komendantem i jego pracownikami.
4. Zwiedzanie Straży Pożarnej.
5. Odpoczynek w parku miejskim-relaks na łonie natury.
6. Obejrzenie Zakładu Urządzeń Galwanicznych i Lakierniczych. Rozmowa, jak ograniczyć zanieczyszczenie środowiska Wielunia.
7. Z wizyta w sklepie- obserwowanie pracy sprzedawcy.
8. Zakończenie wycieczki w klasie. Dzieci dzielą się wrażeniami i przeżyciami z całego dnia.
9. Zadanie domowe: przepisać do zeszytu informacje zebrane podczas wycieczki.

DZIEŃ 3.
Czas - 5 godz. lekcyjnych.
Temat dnia: Wieluń- miasto, w którym mieszkam.
Materiały: arkusz szarego papieru, pisaki, kserokopie planu miasta, pudełka, klej, nożyczki, kolorowy papier, plastelina, karty ewaluacji zajęć.
Przebieg zajęć:
1. Praca z całą klasą- swobodne wypowiedzi na temat wycieczki.
Zajęcia w kręgu- opowiadanie o wrażeniach związanych z wycieczką. Wypowiedzi nt. co się podobało, co zwróciło uwagę.
2. Praca w grupach. Wykonanie makiety miasta. Dzieci otrzymują zróżnicowane zadania artystyczne zgodnie ze zdolnościami manualnymi.
Grupa I- makieta " Wieluń dziś"(fragment miasta z aktualną zabudową)
Grupa II- makieta "Wieluń w przyszłości" (wizja miasta w przyszłości0
Grupa III- makieta "Środowisko przyrodnicze Wielunia" (fragment parku miejskiego)
Grupa IV- prace plastyczne "Wieluń w moich oczach'.
3. Praca indywidualna- redagowanie listu do kolegi z innego miasta. Zaproszenie go do przyjazdu i zwiedzenia Wielunia.
4. Praca z całą klasą- organizowanie wystawy prac i ich omówienie.
5. Zadanie dla uczniów. Ułóż zadanie matematyczne i rozwiąż je.(Utrwalenie dodawania i odejmowania w zakresie 100).
6. Praca indywidualna- wypełnienie karty ewaluacyjnej. Wypowiedzi pisemne nt. własnych odczuć wobec swego miasta oraz tego, jak dzieci czuły się na zajęciach o swoim mieście Wieluniu.


Refleksja
Uczniowie zdobyli wiele ciekawych informacji o swoim mieście, potrafią się po nim bezpiecznie poruszać. Mają również świadomość przynależności do społeczności lokalnej.

W całym bloku dominowały treści przyrodniczo- społeczne, dlatego na ten rodzaj aktywności kładłyśmy szczególny nacisk. Uczniowie wykazali się dojrzałością emocjonalną, bogactwem słownictwa, dociekliwością w poszukiwaniu informacji o swym mieście.

Praca w grupie pobudzała dzieci do aktywnych i twórczych działań, uczyły się one od siebie nawzajem, pomagały sobie.

W pracy indywidualnej zadania były dostosowane do poziomu uczniów. Uważamy, że wpłynęło to na poprawne wykonanie.

Podczas aktywności polonistycznej dzieci nie miały trudności z ułożeniem rozsypanki wyrazowej. Więcej trudności miały z pisaniem listu.

Analizując aktywność matematyczną, stwierdzamy duże zainteresowanie proponowanymi zadaniami. Dzieci starały się wzajemnie kontrolować wyniki swoich działań.

Jeśli chodzi o aktywność artystyczną, to uczniowie wykazali się kreatywnością podczas wykonania makiet miasta i prac plastycznych.

Dzieci doskonaliły również umiejętność samooceny. Miały okazję określić czego się nauczyły, formułować odpowiedzi na pytanie, czemu służyły te zajęcia i jak wykorzystać zdobyte umiejętności.

Uważamy, że prawidłowo zaplanowano czas trwania zajęć. Dzieci nie nudziły się i nie było nieprzewidzianych przestojów. Realizacja zaplanowanego bloku powiodła się, choć przygotowanie takich zajęć jest czasochłonne.

Opracowanie: Małgorzata Piechocińska
Joanna Stasiak

Wyświetleń: 3728


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.