Katalog Joanna Stasiak, Małgorzata Piechocińska Edukacja regionalna, Scenariusze "Wieluń - nasza mała Ojczyzna" - projekt edukacyjnyPROJEKT EDUKACYJNY "WIELUŃ - NASZA MAŁA OJCZYZNA."Podstawowym założeniem projektu jest wzbogacenie wiedzy uczniów o otaczającej jej rzeczywistości przez wskazanie różnych sposobów jej poznawania.Adresaci: uczniowie klasy III. Cele: - rozbudzenie zainteresowania regionem (z uwzględnieniem jego historii), - rozbudzenie poczucia przynależności do środowiska lokalnego, - kształtowanie umiejętności zdobywania wiedzy, - rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyroda. Metody pracy: podająca, pokaz, praktycznego działania, doświadczeń poszukujących, słowna, oglądowa. Formy pracy: praca indywidualna (uczeń realizuje określone zadania we właściwym dla siebie tempie, korzystając bezpośrednio lub pośrednio z pomocy nauczyciela), praca w grupie (uczenie się we współpracy, obejmujące wzajemną akceptacje członków grupy, liczenie się ze zdaniem innych, uczenie się od siebie), praca z całą klasą. Organizacja czasu i przestrzeni Na realizację projektu przewidziano trzy dni. Sformułowano tematy dnia, wokół których zorganizowane są działania uczniów. Zajęcia w klasie obejmują dwa dni, natomiast jeden dzień to wycieczka. Przewidywane rezultaty: - rozumienie pojęcia krajobrazu, - umiejętność opisania krajobrazu swojej okolicy, - rozumienie pojęcia planu, - wymienianie charakterystycznych cech miasta, - wymienianie zabytków i interesujących miejsc w mieście, - zaplanowanie wycieczki po mieście, - poznanie zasad bezpiecznego poruszania się po mieście, - umiejętność ułożenia opowiadania o swoim mieście, - poznanie poprawnej formy pisania listu, - umiejętność wykonania makiety miasta. Literatura: "Uczenie metodą projektów" pod red. B. D. Gołębniak. WsiP, W-wa 2002. SCENARIUSZE ZAJĘĆ DZIEŃ 1. Czas trwania: 4 godz. lekcyjne. Temat dnia: Wieluń wczoraj i dziś. Materiały: plan miasta, herb, widokówki, wycinki z prasy, książki i przewodniki, arkusz szarego papieru, mazaki, mapa fizyczna Polski, karty pracy, aparat fotograficzny, karty ewaluacji zajęć. Przebieg zajęć: 1. Praca z całą klasą. Zajęcia w kręgu. Rozmowa wprowadzająca do tematu zajęć. Wypowiedzi uczniów na temat ich pobytu w ciekawych miejscach w kraju. Wskazanie na konieczność poznania własnego regionu. Podział klasy na grupy. 2. Praca w grupach. Zapoznanie ze zgromadzonym materiałem źródłowym. 3. Zadanie dla uczniów. Uzupełnij tabelkę. Policz przyniesione materiały i wpisz ich liczbę.
- Ile jest książek i widokówek? - Ile jest wszystkich materiałów? - O ile więcej jest wycinków prasowych niż planów? 5. Praca w grupach. Spośród zebranych materiałów wyszukują: Grupa I- ogólne informacje o mieście Grupa II- informacje o środowisku przyrodniczym Grupa III- informacje o ważnych obiektach w mieście Grupa IV- informacje o możliwościach wypoczynku Grupa V- informacje o komunikacji i zatrudnieniu. Uczniowie dobierają prawidłowe treści, odczytują zbudowane zdania i naklejają zdania na przygotowane przez nauczyciela kartki (rozsypanka).
6. Praca w grupach. Planowanie wycieczki po mieście. - ustalenie miejsc wartych zobaczenia - wykonanie schematu trasy wycieczki - uzasadnienie wybory trasy. 7. Praca indywidualna- wypełnienie karty ewaluacyjnej. DZIEŃ 2 Czas: 4 godz. lekcyjne. Temat dnia: Spacer po mieście (wycieczka). Materiały: notesy, długopisy, aparaty fotograficzne. Przebieg zajęć: 1. " Śladami historii"- zwiedzanie zabytków Wielunia, tj. Kościoła pod wezwaniem Bożego Ciała, kościoła św. Barbary, kościoła św. Mikołaja. Obejrzenie fragmentu murów obronnych i Bramy Krakowskiej. 2. Zwiedzenie Urzędu Miasta i Gminy. Spotkanie z burmistrzem w sali konferencyjnej. Słuchanie i notowanie informacji. 3. Odwiedziny w Straży Miejskiej. Wywiad z komendantem i jego pracownikami. 4. Zwiedzanie Straży Pożarnej. 5. Odpoczynek w parku miejskim-relaks na łonie natury. 6. Obejrzenie Zakładu Urządzeń Galwanicznych i Lakierniczych. Rozmowa, jak ograniczyć zanieczyszczenie środowiska Wielunia. 7. Z wizyta w sklepie- obserwowanie pracy sprzedawcy. 8. Zakończenie wycieczki w klasie. Dzieci dzielą się wrażeniami i przeżyciami z całego dnia. 9. Zadanie domowe: przepisać do zeszytu informacje zebrane podczas wycieczki. DZIEŃ 3. Czas - 5 godz. lekcyjnych. Temat dnia: Wieluń- miasto, w którym mieszkam. Materiały: arkusz szarego papieru, pisaki, kserokopie planu miasta, pudełka, klej, nożyczki, kolorowy papier, plastelina, karty ewaluacji zajęć. Przebieg zajęć: 1. Praca z całą klasą- swobodne wypowiedzi na temat wycieczki. Zajęcia w kręgu- opowiadanie o wrażeniach związanych z wycieczką. Wypowiedzi nt. co się podobało, co zwróciło uwagę. 2. Praca w grupach. Wykonanie makiety miasta. Dzieci otrzymują zróżnicowane zadania artystyczne zgodnie ze zdolnościami manualnymi. Grupa I- makieta " Wieluń dziś"(fragment miasta z aktualną zabudową) Grupa II- makieta "Wieluń w przyszłości" (wizja miasta w przyszłości0 Grupa III- makieta "Środowisko przyrodnicze Wielunia" (fragment parku miejskiego) Grupa IV- prace plastyczne "Wieluń w moich oczach'. 3. Praca indywidualna- redagowanie listu do kolegi z innego miasta. Zaproszenie go do przyjazdu i zwiedzenia Wielunia. 4. Praca z całą klasą- organizowanie wystawy prac i ich omówienie. 5. Zadanie dla uczniów. Ułóż zadanie matematyczne i rozwiąż je.(Utrwalenie dodawania i odejmowania w zakresie 100). 6. Praca indywidualna- wypełnienie karty ewaluacyjnej. Wypowiedzi pisemne nt. własnych odczuć wobec swego miasta oraz tego, jak dzieci czuły się na zajęciach o swoim mieście Wieluniu. Refleksja Uczniowie zdobyli wiele ciekawych informacji o swoim mieście, potrafią się po nim bezpiecznie poruszać. Mają również świadomość przynależności do społeczności lokalnej. W całym bloku dominowały treści przyrodniczo- społeczne, dlatego na ten rodzaj aktywności kładłyśmy szczególny nacisk. Uczniowie wykazali się dojrzałością emocjonalną, bogactwem słownictwa, dociekliwością w poszukiwaniu informacji o swym mieście. Praca w grupie pobudzała dzieci do aktywnych i twórczych działań, uczyły się one od siebie nawzajem, pomagały sobie. W pracy indywidualnej zadania były dostosowane do poziomu uczniów. Uważamy, że wpłynęło to na poprawne wykonanie. Podczas aktywności polonistycznej dzieci nie miały trudności z ułożeniem rozsypanki wyrazowej. Więcej trudności miały z pisaniem listu. Analizując aktywność matematyczną, stwierdzamy duże zainteresowanie proponowanymi zadaniami. Dzieci starały się wzajemnie kontrolować wyniki swoich działań. Jeśli chodzi o aktywność artystyczną, to uczniowie wykazali się kreatywnością podczas wykonania makiet miasta i prac plastycznych. Dzieci doskonaliły również umiejętność samooceny. Miały okazję określić czego się nauczyły, formułować odpowiedzi na pytanie, czemu służyły te zajęcia i jak wykorzystać zdobyte umiejętności. Uważamy, że prawidłowo zaplanowano czas trwania zajęć. Dzieci nie nudziły się i nie było nieprzewidzianych przestojów. Realizacja zaplanowanego bloku powiodła się, choć przygotowanie takich zajęć jest czasochłonne.
Opracowanie: Małgorzata Piechocińska Wyświetleń: 3728
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |