![]() |
![]() |
Katalog Anna Palinka Matematyka, Scenariusze Podstawy obsługi kalkulatora graficznego - scenariusz lekcji matematyki z wykorzystaniem kalkulatora graficznegoSCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI Z WYKORZYSTANIEM KALKULATORA GRAFICZNEGOTEMAT: Podstawy obsługi kalkulatora graficznego.CELE: zapoznanie z kalkulatorem graficznym i jego podstawowymi funkcjami oraz obsługą, METODY: praca indywidualna, POMOCE: tablica, kreda, kalkulatory graficzne dla każdego ucznia, rzutnik i kalkulator do rzutnika dla nauczyciela, OPIS LEKCJI Po czynnościach organizacyjnych uczniowie dostają do ręki kalkulatory i zapoznają się z klawiaturą kalkulatora. Następnie nauczyciel objaśnia funkcje poszczególnych przycisków poprzez prezentację, a uczniowie wykonują te same czynności na swoich kalkulatorach. 1. Włączanie i wyłączanie: "ON" i "2nd" (żółty klawisz) plus "OFF". 2. Wybór i zastosowanie żółtego i zielonego klawisza: żółte napisy nad klawiszami funkcjonują po wcześniejszym wciśnięciu klawisza żółtego tzn "2nd", zaś zielone napisy po wcześniejszym naciśnięciu klawisza zielonego tzn "ALPHA". 3. Poruszanie się po ekranie kalkulatora - strzałki. 4. Kasowanie: a) jeden znak - najechać na znak kursorem i wcisnąć klawisz "DEL", b) wszystko na ekranie lub jedna linia - klawisz "CLEAR", 5. Wstawianie znaku - "2nd" plus "INS", a kursor ustawiony na znaku przed którym na się znaleźć wstawienie. 6. Przechodzenie do nowej linii - klawisz "ENTER", 7. Blokowanie znaków pisarskich - "2nd" plus "ALPHA". 8. Przechodzenie do macierzystego ekranu - "2nd" plus "QUIT". 9. Dwa klawisze ze znakiem "minus": a) "(-)" oznacza znak ujemny liczby, b) "-" oznacza działanie odejmowania, 10. Pisanie wyrażeń z uwzględnieniem kolejności działań, 11. Przypisywanie wartości zmiennym - klawisz "STO", Zadanie 1 Zadanie ma na celu zwrócenie uwagi na to iż kalkulator graficzny wykonuje działania według reguł matematycznych, a nie w kolejności wprowadzania działań jak to jest w zwykłym kalkulatorze. Przykład c) pokazuje różnicę między znakiem liczby a działaniem odejmowania. Oblicz wartość wyrażeń: a) 12+16*4 b) (12+16)*4 c) -12-16*4 Nauczyciel razem z uczniami wykonuje zadanie, którego wszystkie etapy widzą wszyscy uczniowie na ekranie: wpisujemy kolejno 12+164 i "ENTER". Otrzymujemy wynik 76. Aby wykonać drugi punkt zadania wystarczy wstawić nawias. Robimy to następująco: przechodzimy kursorem (przy pomocy strzałek) na początek linii i wciskamy kolejno "2nd"; "INS"; "(", przechodzimy kursorem na "" i wciskamy kolejno "2nd"; "INS"; ")", a następnie "ENTER" i otrzymujemy wynik 112. Aby wykonać ostatni punkt zadania należy zamienić pierwszy nawias na "-" (minus) zaś znak dodawania na znak odejmowania i dodatkowo skasować drugi nawias. Robimy to następująco: przechodzimy kursorem na pierwszy nawias i wciskamy "-" ("szary", automatycznie kasuje nam się stary znak), przechodzimy kursorem na znak odejmowania i przyciskamy"+", a następnie przechodzimy na drugi nawias i wciskamy "DEL" i na końcu "ENTER". Otrzymujemy wynik -76 (oczywiście najpierw kalkulator wykonał działanie mnożenia). Czyścimy ekran kalkulatora przed następnym zadanie wciskając klawisz "CLEAR". Zadanie 2 Wpisz następujące wyrażenie A+BC-D, a następnie a) oblicz wartość tego wyrażenia dla następujących wartości zmiennych: A= -72, B=14, C= -3, D= -45, b) weź w nawias wyrażenie A+B i oblicz wartość otrzymanego wyrażenia dla tych samych wartości zmiennych, Najpierw będziemy przypisywać wartość poszczególnym zmiennym. Najpierw literce A: kolejno przyciskamy "A"; "STO"; "(-)"; 72. I analogicznie z pozostałymi literkami. Po każdym przypisaniu przyciskamy "ENTER". Następnie wpisujemy formułę pamiętając o tym, że aby uzyskać literki musimy użyć klawisza zielonego "ALPHA". Na końcu przyciskamy "ENTER" i uzyskujemy wynik. Aby wykonać punkt drugi zadania postępujemy jak w zadaniu 1 przy wstawianiu nawiasu i wciskamy na końcu "ENTER".
Opracowanie: mgr Anna Palinka Wyświetleń: 1932
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |