Katalog Urszula Cichocka Matematyka, Scenariusze Objętość figury. Jednostki objętości. Scenariusz lekcji matematyki dla uczniów klasy V.SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI KLASA 5 - DOŚWIADCZENIETEMAT: OBJĘTOŚĆ FIGURY. JEDNOSTKI OBJĘTOŚCI.Na lekcję uczniowie przynoszą: sól - woreczek na grupę, fasolę"Jaś" ok. 0,5 kg na grupę, kostki do gry - każdy uczeń 2-3 szt., plastelinę. Cele lekcji: Uczeń: - odkrywa i formułuje pojęcie objętości, - zapoznaje się z podstawowymi jednostkami objętości, - potrafi zamienić jednostki objętości, - organizuje pracę w grupie (planuje, poszukuje, porządkuje wiadomości) - rozwiązuje problemy, - we właściwy sposób komunikuje się z nauczycielem i innymi uczniami. Metody nauczania: - pogadanka, - pokaz, - ćwiczenie praktyczne - doświadczenie - ćwiczenia utrwalające. Forma: - praca grupowa jednolita (uczniowie w grupach wykonują to samo zadanie) - praca indywidualna Materiały: - podręcznik do kl. 5 str. 187, - zeszyt ćwiczeń str.72, - sól, fasola"Jaś", kostki sześcienne do gry, plastelina, - modele brył, - modele 1 decymetra sześciennego (drewniany sześcian o krawędzi 1 dm, składany z mniejszych elementów). Czas zajęć: 1 godzina lekcyjna. Struktura i opis lekcji Przygotowanie doświadczenia wg. instrukcji (5 min.) 1. Nauczyciel przedstawia modele różnych brył wykonane z papieru. Pyta: -W jaki sposób można sprawdzić, do której z tych brył zmieści się najwięcej soli? -Jak inaczej można sprawdzić i porównać objętość tych brył? 2. Nauczycie dzieli uczniów na 4-5 osobowe zespoły (w sposób losowy np. uczniowie losują kolorowe kartki lub tworzy grupy koleżeńskie). Nauczyciel określa czas na wykonanie doświadczenia i zapisanie wyników (15 min. ). Uczniowie mają do dyspozycji piasek, fasolę, koski do gry. Grupa, która jako pierwsza wykona doświadczenie, wygrywa i prezentuje je przed całą klasą. Wykonanie doświadczenia i zapisanie jego wyników (15 min.) Dzieci przeprowadzają doświadczenie. Porównują objętość prostopadłościanów, graniastosłupów i innych brył. Mogą wykorzystywać sól, fasolę, kostki. Wypełniają modele i liczą, ile zmieściło się w nich np. ziaren. Formułują wnioski i spisują wyniki doświadczenia. na kartce. Tworzenie teorii (10 min.) Następuje omówienie wyników doświadczenia. Należy zwrócić uwagę na różnice w wielkości ziaren fasoli oraz puste przestrzenie między nimi. Uczniowie zauważają, że najlepszym sposobem jest wypełnienie brył kostkami do gry i próbują określić kształt jednostki objętości. Nauczyciel wprowadza pojęcie 1 cm sześciennego, uczniowie formują z plasteliny model bryły o krawędzi 1 cm. Wykorzystując rozkładany model 1 cm sześciennego, uczniowie obliczają, ile centymetrów sześciennych mieści się w 1 decymetrze sześciennym. W zeszycie zapisują wnioski z uzasadnieniem. Uwaga: uczniowie liczą sześciany jednostkowe, ale nie zapamiętują wzorów. Praca indywidualna (10 min.) Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali ćwiczeni 2 i 3 str. 72 z zeszytu ćwiczeń oraz zad.1 str. 187 w podręczniku. Wybrany uczeń odczytuje wyniki. Uczniowie zastanawiają się nad rozwiązaniem ćwiczenia A (podręcznik str.188) lub odpowiadają na pytania nauczyciela: Jakie jednostki objętości zaproponujesz i wykorzystasz, aby określić objętość: - Mleka w szklance - Wody basenie - Zupy w garnku - pudełka zapałek - wody w oceanie? Należy uświadomić uczniom, że istnieją też inne jednostki do określania pojemności: mililitry, litry i hektolitry. Podsumowanie (5 min.) Nauczyciel pyta uczniów o różnice i podobieństwa w jednostkach długości, pola i objętości. Ocenia pracę uczniów i pracę grup. Zadanie domowe Zad. 2 str. 187 oraz superzagadka dla chętnych. Bibliografia: "Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie" Przewodnik po metodach aktywizujących. E. Brudnik, A. Moszczyńska Zakład wydawniczy SFS Kielce 2000 Matematyka 5. Książka dla nauczyciela praca zbiorowa. GWO Gdańsk Podręcznik i zeszyt ćwiczeń do klasy 5 M. Dobrowolska GWO Gdańsk 2000 Opracowanie: Urszula Cichocka Wyświetleń: 5167
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |