Katalog Grażyna Olesińska Różne, Scenariusze Trudno być człowiekiem?Trudno być człowiekiem?Czas: 90 min.Klasa: VI szkoły podstawowej Cele operacyjne: - uczeń czyta ze zrozumieniem tekst literacki, artykuł prasowy, tekst zadań - słucha uważnie czytanego tekstu - wyszukuje informacje ze słowników - prezentuje swoje stanowisko i argumentuje - rozumie pojęcie wieloznaczności wyrazów - zapisuje wnioski - stosuje równoważniki zdań w notatce Metody i formy pracy: - praca w grupach - dyskusja - metoda "walizeczka i kosz" Środki dydaktyczne: - podręcznik A. Kłakówny: "To lubię"; (E. Saligari: "To przecież bestie nie ludzie", notatka prasowa: "Tysiące przeciwko przemocy") - D. Defoe: "Robinson Kruzoe" - słownik języka polskiego - plansze symbolizujące kosz i walizeczkę - kartki samoprzylepne - wycinki prasowe Przebieg: Lekcja 1 1) Nauczyciel określa cel zajęć, po czym zapisuje temat na tablicy. 2) Sprawdza znajomość i stopień zrozumienia tekstu przeczytanego w domu (E. Salgari: "To przecież bestie nie ludzie"- podr. s. 30) i przeprowadza ćwiczenie językowe - tworzenie synonimów i wyrazów pokrewnych od słowa - bestia i bestialstwo). (cz. wstępna - 10 min.) 3) Prowadzący przypomina zasady pracy w zespole. Dzieli uczniów na pięć grup, Każda grupa wybiera lidera, sprawozdawcę i sekretarza. 4) Zespoły otrzymują zadania i potrzebne materiały. Polecenia są zróżnicowane, ale o jednakowym stopniu trudności i utrwalają umiejętność robienia notatki w formie równoważników zdań (zadanie to otrzymują grupy I - IV). Grupa I i II Wyszukaj w tekście fragmenty opisujące wygląd napastników. Ułóż notatkę w postaci równoważników zdań. Zapisz ją w punktach. Powodzenia! czas pracy: 15 min. Grupa III i IV Wyszukaj w tekście fragmenty mówiące, jak zachowywali się napastnicy. Ułóż notatkę w postaci równoważników zdań. Zapisz ją w punktach. Powodzenia! czas pracy: 15 min. Grupa V Spośród słowników wybierz ten, w którym znajdziesz wyjaśnienia słów: kanibal, kanibalizm. Co znaczą te wyrazy? Znajdź przyczynę takiego postępowania bohaterów w tekście E.Salgariego. Napisz o tym w 2-3 zdaniach. Powodzenia! czas pracy: 15 min. Uwaga! Zadanie o wyższym stopniu trudności, w razie konieczności wskazana pomoc nauczyciela. 5) Prezentacja wykonanych zadań: (10 min.) 6) Komentarz nauczyciela dotyczy poprawności napisania notatki w postaci równoważników zdań i zdań (3 min.). 7) Dyskusja - próba odpowiedzi na pytanie: Cywilizacja stawia barierę bestialstwu, czy chroni przed nim? Uczniowie formułują wniosek: Przyczyną ludożerstwa przedstawionego we fragmencie tekstu E.Salgariego jest brak cywilizacji (wyjaśnienie pojęcia). Lekcja 2 1) Uczniowie zapoznają się z tekstem krótkiej notatki prasowej ("Tysiące przeciwko przemocy" - podr. s. 32). (5 min.) 2) Nauczyciel inicjuje dyskusję, w której uczniowie szukają odpowiedzi na pytania: Jak rodzi się przemoc? W czym się wyraża? Kto używa przemocy? Jakie są jej przyczyny? Dlaczego dotyka ona narody cywilizowane? Gdzie należy upatrywać zachęty, przyzwolenia do tego co się dzieje? Sformułowanie i zapis wniosku. (Media występują przeciwko przemocy, ale z drugiej strony w sposób niezamierzony ją propagują) (10 min.) 3) Praca w zespołach - metoda "walizeczka i koszyk". Zadanie dla grup: Jakie odczucia mogą towarzyszyć młodemu człowiekowi, kiedy ogląda filmy sensacyjne i uprawia gry komputerowe? Nazwij te uczucia i zapisz je na karkach (np. złość, litość, współczucie, gniew, oburzenie, strach, zemsta, zadowolenie, spokój, przerażenie). (10 min.) 4) Prezentacja zadania (5 min.) Sprawozdawcy zawieszają kartki z nazwami uczuć na arkuszu symbolizującym walizkę (pozytywne uczucia) i kosz (negatywne uczucia). 5) Dyskusja - nauczyciel steruje rozmową, prowadząc uczniów do sformułowania wniosku: (10 min.) Człowieczeństwa to wielkie wyzwanie i wysiłek również dla dzieci i młodzieży. Media mogą wpłynąć na postawę człowieka, szczególnie młodego. Każdy musi dokonywać wyboru między dobrem a złem. Nie zawsze jednak właściwie je rozpoznaje. Zadanie domowe 1) Wyraź swoje stanowisko przeciw nagromadzeniu filmów sensacyjnych w programie telewizyjnym (5-8 zdań). Lub 2) Jesteś prezydentem państwa. Co zrobisz, aby w Twoim kraju nie było przemocy? (opowiadanie)
Opracowanie: Grażyna Olesińska Wyświetleń: 1274
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |