Katalog Ewa Budkiewicz Matematyka, Scenariusze Scenariusz lekcji matematyki w klasie IVCyfry i liczby w systemie rzymskim - Scenariusz lekcji matematyki w klasie IVZadania lekcji:1. Przypomnienie poznanego w młodszych klasach zapisu liczb od 1 do 12 w systemie rzymskim. 2. Wprowadzenie zasad zapisu w systemie rzymskim liczb większych od 12. 3. Wprowadzenie znaków rzymskich odpowiadających liczbom: 50, 100, 500 i 1000. 4. Ćwiczenia w zapisywaniu i odczytywaniu znaków rzymskich poznanych podczas zajęć. 5. Wskazanie zastosowań wykorzystania znaków rzymskich w życiu codziennym. Metody i formy pracy: Metody poszukujące, ćwiczenia, pogadanka, praca z tekstem matematycznym. Pomoce dydaktyczne: Mapa Europy, plansze z datami zapisanymi w systemie rzymskim, kalendarz, zegar z godzinami zapisanymi w systemie rzymskim, ilustracje dawnego Rzymu. Etapy lekcji: I. Informacje o życiu ludzi w dawnym Rzymie. II. Przypomnienie zapisu znanych liczb w systemie rzymskim. III. Wprowadzenie nowych znaków rzymskich. IV. Ćwiczenia w zapisywaniu i odczytywaniu znaków rzymskich. V. Podsumowanie. Etap I Pogadanka na temat życia ludzi w dawnym Rzymie wzbogacona ilustracjami z podręczników historii oraz mapą. Zwrócenie szczególnej uwagi na sposoby liczenia, jakimi posługiwali się Rzymianie. Na zakończenie nauczyciel prosi chętnych uczniów o wypowiedź, czy w dawnym Rzymie liczono tak samo jak obecnie my liczymy, czy może nieco inaczej (odpowiedź należy uzasadnić). Etap II Nauczyciel proponuje uczniom, aby przypomnieli mu, jak zapisuje się liczby od 1 do 12 w systemie rzymskim. Chętni podchodzą do tablicy i zapisują liczby, które podają ich koledzy. Następnie wspólnie wyjaśniają, w jaki sposób zapisuje się kolejne liczby (objaśnienie budowy poszczególnych znaków rzymskich). Po przeprowadzeniu tej części zajęć nauczyciel pyta, gdzie w życiu codziennym wykorzystywane są znaki rzymskie. Uczniowie odpowiadając podchodzą do eksponatów przygotowanych wcześniej przez nauczyciela (kalendarz, zegar) i pokazują znaki rzymskie, które się na nich znajdują. Następnie uczniowie rysują w zeszycie tabelkę, w której - z jednej strony wpisują arabskie liczby od 13 do 20, a z drugiej strony mają zapisać je w systemie rzymskim. Po samodzielnym wykonaniu pracy dzieci kolejno przedstawiają swoje propozycje zapisu na tablicy, a następnie porównują je z tabelką znajdującą się na stronie 22 podręcznika Nowa Błękitna Matematyka.
Etap III Po omówieniu wyników pracy uczniów przechodzimy do dokładnego przeanalizowania tabelek znajdujących się na stronie 23 podręcznika.
Omawiamy zasadę zapisywania pełnych dziesiątek i setek w systemie rzymskim. Zwracamy uwagę uczniów, iż obowiązujące tu zasady są zbliżone do tych, które obowiązują przy zapisywaniu jedności. Następnie wyjaśniamy uczniom konstrukcję zapisu w systemie rzymskim liczb, które składają się z wielu tysięcy, setek, dziesiątek i jedności, np. 2986. Etap IV Po dokładnym wyjaśnieniu uczniom zasad dotyczących zapisywania różnych liczb w systemie rzymskim przechodzimy do części ćwiczeniowej, w której uczniowie wykonują ćwiczenia: 3 i 4 ze strony 23 oraz ćwiczenie 32 ze strony 24 podręcznika. Ćwiczenie 4 Przeczytaj liczby zapisane przy użyciu cyfr rzymskich i zapisz je cyframi arabskimi: XLIX, XCIV, DV, DCCCLII, CMXCIX, MCCLVIII. Ćwiczenie 5 Zapisz przy użyciu cyfr rzymskich: 47, 98, 364, 707, 1410, 1025, 1999. Ćwiczenie 32 W którym roku się urodziłeś? Jaki to wiek? W którym wieku będziesz obchodził swoje 50 urodziny? Etap IV Kończąc zajęcia prosimy uczniów o przypomnienie zasad obowiązujących przy zapisywaniu poszczególnych liczb w systemie rzymskim (jedności, dziesiątki, setki, tysiące). Następnie zadajemy pracę domową - zadanie 5 ze strony 23 podręcznika oraz zadanie 3 i 4 ze strony 14 zeszytu ćwiczeń. Opracowanie: mgr Ewa Budkiewicz Wyświetleń: 4831
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |