![]() | |||||
![]() |
|||||
Katalog Dorota Graf-Kiereta Język polski, Wypracowania "Dziękuję ci, że jesteśmy stale w kratkę" - rozważania na temat człowieka i jego natury inspirowane wierszem "Podziękowanie" J. Twardowskiego."Dziękuję ci, że jesteśmy stale w kratkę" - rozważania na temat człowieka i jego natury inspirowane wierszem "Podziękowanie" J. Twardowskiego.Cele lekcji:Po lekcji uczeń potrafi: a) na poziomie wiadomości: - zdefiniować pojęcie tolerancja, - wyjaśnić, kim jest autor wiersza. b) na poziomie umiejętności: - wyszukać w wierszu odpowiedni cytat, - w kilku zdaniach wypowiedzieć się na temat wiersza, - zredagować krótką notatkę podsumowującą dyskusję. Metody i formy pracy: dyskusja inspirowana wysłuchaną pieśnią, praca ze słownikiem, ukierunkowana analiza wiersza, praca indywidualna, wspólny śpiew. Wykorzystany materiał: - słowa pieśni "Tolerancja" S. Sojki odbite na ksero, - pieśń nagrana na taśmie, słowniki (jęz. polskiego, synonimów Przebieg lekcji 1. Wysłuchanie pieśni "Tolerancja" Stanisława Sojki - inspiracja do dyskusji na temat tolerancji. (nauczyciel rozdaje uczniom tekst pieśni odbity na ksero) * Tekst Sojki skłania do refleksji o życiu. Utwór uczy nas wrażliwości i otwarcia na problemy innych ludzi. Raj realizuje się jakby już tu na ziemi - bez drugiego człowieka nie jest możliwy do osiągnięcia * Tolerancja - to wyrozumiałość dla innych, dla ludzkich błędów, niedoskonałości * Pojęcie "tolerancja" - według słownika 2. Informacja o autorze wiersza "Podziękowanie" (krótka notatka do zeszytu) Jan Twardowski - (ur. 1915) poeta, ksiądz, w czasie wojny żołnierz AK, uczestnik powstania warszawskiego, ukończył polonistykę, od 1948 r. jest księdzem. Debiutował w 1935 r., a w 1937 opublikował I tom poezji "Powrót Andersena". Inne tomiki to: 'Znaki ufności" (1970), "Niebieskie okulary" (1980), "Rachunek dla dorosłego" (1982) 3. Głośna prezentacja wiersza * Dyskusja ukierunkowana pytaniami umieszczonymi pod tekstem wiersza: a) Kim jest podmiot liryczny i adresat wiersza? Podmiot liryczny ma cechy samego poety, adresatem jest Bóg (apostrofa - "Dziękuję ci....") b) Jakie elementy i kolory świata przyrody spotykamy w wierszu? Świat przyrody
odcienie, pełna gama kolorów zmienność kształtów c) Za co poeta dziękuje Bogu? Co przypomina wiersz? Poeta dziękuje Bogu za to, że świat przyrody jest taki różnorodny a przez to bogaty. Wiersz przypomina dziękczynną modlitwę. 4. Refleksje na temat człowieka i jego natury - samodzielne wypowiedzi uczniów. 5. Przykładowa notatka podsumowująca, którą redagują uczniowie. Człowiek chciałby być jednoznaczny, do końca określony, np. zdecydowanie dobry ( biały) albo zły (czarny). Człowiek lubi schematy, ale na złość jest "stale w kratkę" czyli zmienny, złożony, usytuowany pomiędzy dobrem a złem. W każdym człowieku są elementy dobra i zła, wady i zalety. I to jest właśnie optymistyczne, bo dzięki temu nikogo nie można przekreślać. Modlitwa przeradza się w religijno - filozoficzna refleksję. Dotyczy ona ludzkich wad i błędów. Mimo tych ułomności nie należy odrzucać drugiego człowieka. Wiersz uczy nas tolerancji dla ludzkich potknięć, błędów i niedoskonałości. Poeta chwali tych, "co tak kochają, że bronią błędów".
6. Podsumowanie lekcji - słowa ks. Jana Twardowskiego "Próbuję pisać wiersze, które nie byłyby manifestami. Lepiej niech nie nawołują i nie nawracają. Niech niosą swoje treści w łagodnym zawieszeniu. W życzliwej otwartości na życie i jego wewnętrzne sprawy. Niech podejmują dialog ze wszystkimi postawami. Myślę, że kto, jak to, ale poeta powinien być towarzyszem wierzących i niewierzących. Szukać tego, co łączy a nie dzieli." 7. Ocena najaktywniejszych uczniów. 8. Zadanie domowe: Spróbuj dopisać kilka wersów do wiersza: "Dziękuję ci...." (za..., że...) 9. Zakończenie lekcji: Wspólny śpiew pieśni Sojki "Tolerancja". Opracowanie: Dorota Graf-Kiereta Wyświetleń: 4344
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |