![]() | ||||||||||||
![]() |
||||||||||||
Katalog Eulalia Panek Edukacja regionalna, Scenariusze "Poezja Eichendorffa" - scenariusz lekcji z wiedzy o regionie w klasie IVPoezja EichendorffaSCENARIUSZ LEKCJI Z WIEDZY O REGIONIE:"Edukacja regionalna" - program autorski przedmiotu wiedza o regionie dla klas IV - VI Szkoły Podstawowej w Grzegorzowicach (powiat raciborski) KL. IV. Wiedza o regionie CELE OGÓLNE: 1. Przypomnienie ważnych faktów z biografii poety 2. Zapoznanie uczniów z twórczością poety CELE OPERACYJNE: Po zakończonej lekcji uczeń potrafi: - opowiedzieć o życiu poety: Joseph von Eichendorff, niemiecki poeta romantyczny urodził się 10 marca 1788 w Łubowicach. Dziecięce lata spędził wśród miejscowej ludności, do której zawsze żywił szczerą sympatię. W latach 1801 studiował we Wrocławiu, Halle, Heidelbergu i Wiedniu. W latach 1815 - 1844 pracował jako pruski urzędnik w Berlinie, Wrocławiu, Gdańsku i Królewcu. W roku 1857 zmarł i został pochowany w Nysie. Ważniejsze utwory: "Z życia nicponia", "Poezje". - podać tematykę wierszy Eichendorffa: "Wesoły wędrownik", "Rodzinne strony", "Na śmierć synka", "Tęsknota za stroną ojczystą". - ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - mapa Europy - dokumenty, albumy, pozycje wydawnicze przygotowane przez uczniów - fotografie, notatki z wycieczek MATERIAŁY NAUCZYCIELA: "Biuletyn Informacyjny Gminy Rudnik" "Ziemia Raciborska" - Informator Joseph von Eichendorff - "Wiersze" Volkmar Stein - "Joseph von Eichendorff" Joseph von Eichendorff - "O doliny szerokie, o góry" Marcin Worbs - "Religijny portret Josepha von Eichendorffa METODY: - pogadanka, opowiadanie ucznia i nauczyciela - recytacja wybranych utworów - praca w grupach pod kierunkiem nauczyciela TEMAT LEKCJI POEZJA EICHENDORFFA
ANALIZA WIERSZY - INSTRUKCJA DO PRACY W GRUPACH Grupa I. "WESOŁY WĘDROWNIK" Na kogo Bóg łaskawie spojrzy, Ten dąży w dal, w szeroki świat, Ten cuda światów skryte dojrzy, Gór, lasów, rzek i łanów kwiat. Leniwcy co się w domu pierzą, Nie ujrzą słońca złotych zórz, W zaduchu chałup nędznie leżą, Nie znają śpiewu, wina, róż. Strumyki z gór wesoło skaczą, Skowronki z śpiewem lecą wzwyż, Precz troski, co żałobnie kroczą - Chcę śpiewać - smutki precz, a kysz! Jedyny Bóg niech nami rządzi, Co stworzył ten uroczy świat, On sprawiedliwie mnie osądzi, Nie wzbroni mi swych łask - bom chwat! Pytania do uczniów: 1. Kto wędruje w świat, kto otrzymuje taką szansę, od kogo? 2. Jakie obrazy może zobaczyć ktoś, kto wyprawia się w podróż? 3. Jakim nastrojem cieszy się podróżnik, turysta? 4. Czy warto zwiedzać świat? 5. Kto stworzył świat? Grupa II. "RODZINNE STRONY" Mojemu bratu Pamiętasz zamek ów na wzgórzu ciszy? Róg mrocznie kusi - czyżby nas wołał już? Nad otchłań sarna spieszy. Szumi kusząco las gdzieś z przepastnych snów. Och ciszo, nie budź, bo jest mi dziwnie znów Jakby gdzieś w dole ból się biesił. Pamiętasz ogród ów? Wraz z wiosny tchnieniem Chodzi tam dziewczę i chłodnym śladem dróg Przenika przez samotność; Lot strumienia budzi z czarownym śpiewem Traw, kwiatów i drzew, co wabią wspomnień tłum, Który jest dawnych czasów radością. O szumcie zdroje wraz z koronami drzew! Choćbyś w szaleństwie dnia szukał przetrwania - Nie zaznasz spokoju, jak w śnie. Wszędzie cię sięgnie tajemne śpiewanie, Zaklętych kręgów wytrwałe zmaganie - Nie ma ucieczki dla ciebie ni mnie. Pytania dla uczniów: 1. Komu poeta dedykuje utwór? 2. Jakie obrazy z rodzinnych stron przypomina autor? 3. Czy możemy te obrazy jeszcze zobaczyć? 4. Jakie uczucia żywi Eichendorff do kraju lat dziecinnych? Grupa III. "NA ŚMIERĆ SYNKA" Biją zegary z dala w głębokie nocy dno, lampa się w mroku spala nad posłaną pościółką twą. Tylko błądzi w żałobnym lamencie dookoła domu wiatr, my - samotnością objęci - słuchamy jego skarg. I jest nam, jakbyś cichutko zapukać chciał właśnie dziś, jak ktoś, kto się zbłąkał na krótko i - znużony - trafił do drzwi. O, nieszczęśni, nieszczęśni głupcy, to myśmy w męce nad siły zgubili się tutaj w pustce, gdy ty dawno do domu trafiłeś. Pytania dla uczniów: 1. O jakim wydarzeniu opowiada poeta? 2. Jakie obrazy towarzyszą opłakującym śmierć dziecka? 3. Które uczucia opisuje autor w wierszu? 4. Czy zakończenie utworu jest smutne, czy może daje nadzieję? Grupa IV. "TĘSKNOTA ZA STRONĄ OJCZYSTĄ" Mojemu bratu Ty wiesz, że w tamtych drzewach Drzemie czarowny krąg; Nocą, jak w sennych echach, Park w śpiewny uderza ton. Nocą przez potok ciszy Bieży do mnie ten głos, Wołam cię z serca niszy: Bracie, do mnie się zgłoś. Obcością wszyscy rażą, Odrętwia mnie cudza toń. Ruszajmy zgodnie razem, Z ufnością podaj dłoń. Wspólnym pójdźmy tropem Aż ze znużenia bark Schylimy nad ojca grobem - Tam starej pieśni czar. Pytania dla uczniów: 1. Komu poeta dedykuje utwór? 2. Jakie obrazy ze stron ojczystych utkwiły w pamięci autora? 3. Jakimi uczuciami poeta darzy Łubowice? 4. Które miejsce Eichendorff wybiera na miejsce spotkania z bratem? Opracowanie: mgr Eulalia Panek Wyświetleń: 2688
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |