Katalog Danuta Truszkowska Matematyka, Scenariusze Jak radzimy sobie z ułamkami - scenariusz lekcji matematyki w kl. IVScenariusz lekcji matematyki w kl. IV - Jak radzimy sobie z ułamkami - powtórzenie.Program: "Matematyka z plusem"- GWO nr DKW 4014-138/99Treści programowe: Liczby wymierne. Działania na ułamkach zwykłych. Cele ogólne lekcji: - Utrwalenie wiadomości o ułamkach zwykłych - Kształcenie umiejętności kluczowych: komunikowania się, organizowania sposobu rozwiązań, rozwiązywania problemów w twórczy sposób, oceniania własnego sposobu uczenia się Cele operacyjne lekcji: W zakresie wiadomości: UCZEŃ: - Zna podstawowe pojęcia dotyczące ułamków zwykłych - Zna angielską nazwę ułamków (fraction) W zakresie umiejętności uczeń potrafi: - Przedstawić ułamek zwykły we postaci ilorazu - Skracać i rozszerzać ułamki - Rozróżniać ułamki właściwe i niewłaściwe - Dodawać i odejmować ułamki o jednakowych mianownikach - Czytać ze zrozumieniem tekst matematyczny - Opisywać części pewnej całości za pomocą ułamków - Przedstawiać graficznie problem matematyczny W zakresie postaw: UCZEŃ: - Kształtuje samodzielne myślenie - Stosuje wiadomości matematyczne w rozwiązywaniu problemów problemów z życia - Umie współpracować w grupie - Rozstrzyga sporne sytuacje Forma pracy: indywidualna i grupowa Metody i techniki pracy: ćwiczeniowa problemowa (poszukująca) burza mózgów dyskusja Środki dydaktyczne: karty pracy, duże arkusze papieru, mazaki, tekst "Królewski testament", pytania do tekstu, kolorowe karteczki do samooceny. Ścieżki edukacyjne: czytelnicza i medialna- korzystanie z podanego tekstu, wybór informacji i ich porządkowanie. Przebieg lekcji: I FAZA WSTĘPNA 1. Sprawy organizacyjne - podział klasy na 4 grupy 5-osobowe, wybór liderów - rozdanie kart pracy 2.Wprowadzenie do tematu: - rozwiązanie pierwszego zadania na karcie pracy (indywidualnie) - podanie przykładów ilustrujących utworzone pojęcia (każda grupa podaje jeden przykład) - odczytanie hasła: FRACTION (nauczyciel informuje: Tak po angielsku nazywa się ułamek. Na dzisiejszej lekcji powtórzymy zdobyte dotychczas wiadomości). - zapisanie tematu lekcji II FAZA REALIZACYJNA 1. Burza mózgów N-l: Co już umiemy robić z ułamkami? (Skracać, rozszerzać, wyłączać całości, porównywać, rozróżniać ułamki właściwe i niewłaściwe, dodawać i odejmować ułamki oraz zapisywać je w postaci ilorazu) 2. Rozwiązywanie zadań nr 2,3,4,5 na kartach pracy (indywidualnie), prezentacja wyników (każda grupa przedstawia rozwiązanie jednego zadania- na tablicy, wykonuje uczeń wskazany przez lidera) 3. N-l: Mamy problem, którym zająć się musi cała grupa. Tata Bartka jest historykiem i często wymyśla zabawne opowieści o dawnych czasach. Ostatnio pokazał Bartkowi kartkę papieru (zał. nr 2) - czytanie tekstu: "Królewski testament" - projektowanie na dużych arkuszach rysunków przedstawiających podział królewskiego majątku, wykonanie obliczeń (podczas wykonywania ćwiczenia n-l kontroluje przebieg pracy, udziela wskazówek) - prezentacja: zawieszenie plakatów, omówienie sposobu wykonania prac, porównanie rezultatów, wyróżnienie najciekawszych prac. - dyskusja: Jak można było uniknąć sporu w królewskiej rodzinie? III FAZA PODSUMOWUJĄCA 1.Samoocena uczniów (ucz. przyznają sobie punkty od 1 do 5- pisząc na karteczkach). 2. Podsumowanie pracy na lekcji i atmosfery w grupie- przez liderów i nauczyciela 3. zebranie z każdej grupy po 2 karty do oceny. Wykorzystano zadania z podręcznika "Matematyka 2001" Opracowanie: Danuta Truszkowska Wyświetleń: 4826
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |