![]() | |||||||||
![]() |
|||||||||
Katalog Bożena Zielonka Różne, Scenariusze Scenariusz lekcji wychowawczej pt. ?Asertywność ? obroną przed nałogami??Asertywność (kulturalne odmawianie) - obroną prze nałogami?Scenariusz godziny wychowawczej w szkole ponadgimnazjalnej1. TEMAT: Asertywność (kulturalne odmawianie) - obroną prze nałogami? 2. CZAS TRWANIA: 1 jednostka lekcyjna 3. CELE KSZTAŁCENIA: WIADOMOŚCI: uczeń wie: - co to jest asertywność, - że nałogi są szkodliwe dla zdrowia UMIEJĘTNOŚCI: - uczeń umie - rozróżniać różne postawy: agresywna, uległą, asertywną, - zachować się asertywnie, - Pracować w zespole i samodzielnie, - Wyciągać wnioski - Jasno i zdecydowanie wyrażać własne życzenia i przekonania CELE WYCHOWAWCZE: - uczeń stara się być tolerancyjny dla innych, krytyczny wobec siebie, - uczeń zna swoje potrzeby, - uczeń zachowuje szacunek dla innych i ich praw, - uczeń korzysta ze swoich praw, - reaguje na problem nałogów, - dba o jakość własnego życia - życia bez nałogów. 4. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: a) Pomoce dydaktyczne: - zestaw foliogramów, - arkusze ewaluacyjne - kartony, flamastry b) Środki techniczne: - rzutnik pisma 5. METODY NAUCZANIA: - pogadanka - drama - elementy plakatu 6. REALIZACJA ŚCIEŻEK EDUKACYJNYCH: - realizacja ścieżki prozdrowotnej PRZEBIEG ZAJĘĆ 1. Czynności organizacyjne - 4 min. - sprawdzenie listy obecności 2. Wprowadzenie do zajęć - 4 min. - zapisanie tematu na tablicy - wprowadzenie do tematu, podanie celu lekcji 3. Realizacja tematu - 25 min. - zwrócenie uwagi na pojęcie "asertywność", - wytłumaczenie pojęcia (foliogram), - przedstawienie, omówienie różnych postaw wobec życia: agresja, uległość, asertywność (foliogram), - nałogi - największym zagrożeniem dla zdrowia młodego człowieka, - szukanie sposobów obrony przed nałogami, - 2 scenki rodzajowe, w pierwszej uczeń reaguje ulegle, w drugiej asertywnie, - postawienie 4 pytań całej klasie, uczniowie odpowiadają na każde samodzielnie (załącznik I), - dyżurni zbierają kartki i segregują je na grupy, - podział klasy na 4 grupy - każda dostaje odpowiedzi na jedno pytanie i opracowuje je na plakacie, - prezentacje plakatów - omówienie odpowiedzi. 4. Podsumowanie pracy - wnioski - 6 min. - zebranie wiadomości o asertwności i innych postawach, - odpowiedzenie na pytania zawarte w temacie - "czy asertywność może być obroną przed nałogami?", - co uczniowie wynieśli z lekcji o czym mają pamiętać. 5. Praca domowa - 2 min. - znajdź dwie sytuacje, w których można wykorzystać umiejętności asertywne. 6. Ewaluacja lekcji - 4 min. - ankieta (załącznik). Ankieta 1. Czy po dzisiejszej lekcji pojęcie "asertywność" jest Ci bliższe? a) TAK b) NIE 2. Czy sądzisz, że asertywność może być obroną przed nałogami? a) TAK b) NIE 3. Którą z tych postaw najczęściej kierujesz się w swoim życiu? a) agresywna b) uległa c) asertywna 4. Czy dzisiejsza lekcja podobała Ci się? a) TAK b) NIE PYTANIA DLA CZTERECH GRUP UCZNIÓW (ZAŁĄCZNIK I) Pytanie 1. Jaką postawę reprezentowali chłopcy namawiający na picie? Dlaczego tak się zachowali? Pytanie 2. Jaką postawę wybrał Tomek? Dlaczego tak postąpił? Pytanie 3. Jaką postawę wybrała Magda? Dlaczego tak postąpiła? Pytanie 4. Która z tych postaw może być obroną przed nałogami? Dlaczego? Załącznik nr 2 - foliogram
Opracowanie: Bożena Zielonka Wyświetleń: 4491
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |