|
|
Katalog Grażyna Serwa Język polski, Scenariusze Piękno krajobrazu w "Stepach akermańskich" Adama Mickiewicza - konspekt lekcji dla klasy grugiej gimnazjumPiękno krajobrazu w "Stepach akermańskich" Adama Mickiewicza.KONSPEKT LEKCJI - KL.II GIMNAZJUMCel ogólny: zapoznanie z utworem Adama Mickiewicza "Stepy akermańskie" przypomnienie środków poetyckich i cech sonetu Cele operacyjne: uczeń powinien umieć: określić nastrój utworu wskazać cechy sonetu podać nazwy środków poetyckich występujących w wierszu wraz z przykładami scharakteryzować podmiot liryczny Metody nauczania: ze względu na źródło wiedzy: obserwacyjna ze względu na aktywność poznawczą uczniów: poszukująca Metody uczenia się: samodzielne dochodzenie do wiedzy i asymilacja wiedzy Środki dydaktyczne: Kartki z informacjami o powstaniu cyklu "Stepy akermańskie" i stepach ( występowanie, cechy charakterystyczne), ilustracje, zdjęcia stepów, plansze z roślinnością stepową, słownik terminów literackich, tekst "Stepy akermańskie" Formy pracy: praca w grupach, praca z całą klasą, indywidualna Przebieg lekcji: I. WSTĘP Nauczyciel(N.)informuje uczniów, że poznają kolejny utwór autorstwa Adama Mickiewicza, zatem prosi o przypomnienie omówionych dzieł tego pisarza. Uczniowie(U.) słuchają i mobilizują się do pracy. II. AKUALIZACJA WIEDZY N. zadaje pytania: Jakie poznałeś ballady, bajki napisane przez A. Mickiewicza? Wymień tytuł dramatu, który mówi o obrzędzie wywoływania duchów. Do jakiego gatunku literackiego jest zaliczany "Pan Tadeusz"? U. udzielają odpowiedzi. III. UŚWIADOMIENIE CELÓW LEKCJI N. informuje, jaki utwór będzie przedmiotem analizy i interpretacji, podaje temat lekcji. IV. OPRACOWANIE NOWEGO MATERIAŁU 1.Rozdanie kartek z informacją o krajobrazie stepów (materiał przygotowany przez grupę uczniów). U. głośno odczytuje informacje 2.Podzielenie klasy na grupy. 3.Przydział zadania. N. Każda grupa przekształca notatkę o stepach w literacki opis, w którym wykorzystuje porównania, epitety, przenośnie. 4. Prezentacja pracy przez poszczególne grupy, wypisywanie na tablicy najładniejszych i najciekawszych sformułowań. 5.Odczytanie "Stepów akermańskich". N. odczytuje "Stepy akermańskie". 6.Krótka informacja na temat okoliczności powstania "Sonetów krymskich". U. odczytuje notatkę o okolicznościach powstania cyklu "Stepy akermańskie". N. uzupełnia (w miarę potrzeb) wypowiedź wychowanka. 7.Wypisywanie z utworu środków artystycznych. U. wypisują z tekstu środki artystyczne. epitety: suchy przestwór, łąki szumiące, koralowe ostrowy, ciągnące żurawie hiperbolizacja: "słyszę ciągnące żurawie", "Słyszę(...)kędy się motyl kołysze na trawie" wykrzyknienia: "Stójmy!", "Jak cicho!" porównania: "wóz nurza się i jak łódka brodzi" przenośnie: "wpłynąłem na suchego przestwór oceanu", "śród kwiatów powodzi", "lampa Akermanu" 8.Porównanie powyższych środków poetyckich ze środkami utworzonymi przez uczniów. U. krótko dzielą się swoimi spostrzeżeniami 9.Omówienie sytuacji i uczuć podmiotu lirycznego. U. można go utożsamić z poetą, z którego biografii wiadomo, że odbył podróż na Wschód; wypowiada się w pierwszej osobie - wskazują na to formy czasowników. Zachwyca się pięknem krajobrazu, jednocześnie tęskni za ojczyzną. V. PODSUMOWANIE N. zadaje pytania: Do jakiego typu liryki należy utwór? Jak zbudowany jest wiersz? Jakie cechy gatunkowe posiada sonet? Jaki układ rymów występuje w omawianym tekście? U. udzielają odpowiedzi. VI. OCENA PRACY, ZADANIE PRACY DOMOWEJ. N. ocenia zaangażowanie uczniów w wykonywane zadania, podaje polecenie pracy domowej. U. zapisują w zeszytach polecenie: Na podstawie tekstu A. Mickiewicza przygotuj szkic scenariusza filmu, uwzględnij: technikę zdjęć, scenerię, sposób łączenia ujęć, zawartość ścieżki dźwiękowej (praca w grupach). lub Opisz miejsce, które zrobiło na tobie duże wrażenie. Wykorzystaj środki artystycznego wyrazu. Przygotuj ilustrację (technika dowolna) do wybranej strofki. Utrwal wiadomości z lekcji. Opracowanie: Grażyna Serwa Wyświetleń: 8100
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |