Katalog Zbigniew Kupczyk Różne, Scenariusze Podatek dochodowy od osób fizycznychPodatek dochodowy od osób fizycznychSCENARIUSZ ZAJĘĆ Z PODSTAW PRZEDSIĘBIORCZOŚCI(na podstawie podręcznika "Podstawy przedsiębiorczości" - wyd. Nowa Era) DZIAŁ PROGRAMU: Podatki i ubezpieczenia. HASŁO PROGRAMOWE: Podatki i ubezpieczenia CZAS ZAJĘĆ: 90 minut METODY PRACY: wykład, pogadanka, praca z podręcznikiem, ćwiczenia techniczne, praca z komputerem POMOCE DYDAKTYCZNE: podręcznik, formularze podatkowe, komputer, program podatkowy CELE ZAJĘĆ: Uczeń zna: - termin podatki - stawki podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych - rodzaje zeznań podatkowych i załączników - rodzaje ulg podatkowych - cele wspólnego opodatkowania - konsekwencje niepłacenia podatków potrafi: - obliczyć należny podatek dochodowy - wybrać właściwy rodzaj zeznania podatkowego - wypełnić roczne zeznanie podatkowe wraz z załącznikami samodzielnie lub przy wykorzystaniu instrukcji - odróżnić ulgi od przychodu i dochodu TOK LEKCJI: 1. Przywitanie klasy 2. Zapoznanie z tematem zajęć 3. Przypomnienie pojęcia podatek oraz ich podziału (temat poprzednich zajęć) 4. Rodzaje podatków dochodowych. Określenie progów podatkowych i stawek podatku dochodowego od osób fizycznych (wykorzystanie schematu ze str. 121) a) wykonanie zadania nr 1 na str. 124 podręcznika 5. Ulgi podatkowe - analiza schematu ze strony 125 podręcznika, gdzie podane są przykładowe rodzaje ulg, odliczanych od dochodu i podatku dochodowego. Uczniowie poznają kwoty jakich nie można przekroczyć, gdy chcemy wykorzystać ulgę w pełnym zakresie. a) wykonanie zadania nr 2 ze strony 126 podręcznika 6. Wspólne opodatkowanie - analiza tekstu ze str. 126. Po przeczytaniu tekstu uczniowie powinni odpowiedzieć na pytanie "kto i dlaczego może korzystać ze wspólnego opodatkowania"? 7. Podsumowanie pierwszej godziny zajęć powinno być zgodne z punktami, które omawiano na zajęciach. Jeżeli czas na to pozwoli uczniowie powinni zapoznać się ze schematem rozliczenia rocznego podatku dochodowego, zawartego na str. 128 podręcznika. W przeciwnym wypadku zagadnienie to przenosimy na następną godzinę lekcyjną. 8. Zadanie uczniom pracy domowej, której celem jest zapoznanie się z formularzami zeznań podatkowych, wykorzystywanych przy rozliczaniu podatku dochodowego od osób fizycznych, które jednocześnie mogą korzystać z ulg podatkowych (zajęcia przeprowadzamy w lutym lub marcu także nie powinno być z tym problemu). TOK LEKCJI (druga godzina): 1. Wprowadzenie do zajęć polegające na przypomnieniu najważniejszych informacji poznanych na poprzedniej godzinie lekcyjnej, dotyczących podatku dochodowego. 2. Rodzaje zeznań podatkowych - uczniowie przedstawiają zgromadzone w domu materiały (zeznania podatkowe, załączniki) i analizują, wraz z nauczycielem, ich przeznaczenie i strukturę. Szczególną uwagę należy zwrócić na koszty uzyskania przychodu, które przy wynagrodzeni ze stosunku pracy nie mogą przekroczyć maksymalnej kwoty podanej w instrukcji. Zwracamy także uwagę uczniów na rubrykę "odliczenia od dochodu i odliczenia od podatku", które często traktowane są przez uczniów tak samo. Nie zapominajmy również o zaokrągleniach kwot w odpowiednich tabelach. 3. Następnie uczniowie klasy dzielą się na zespoły trzyosobowe. Każdy z zespołów dostaje przygotowane przez nas wcześniej przykładowe zadanie do wypełnienia zeznania podatkowego. Nie powinno być ono zbyt skomplikowane i musimy przygotować przynajmniej cztery zróżnicowane przykłady, co skutecznie zniechęci do poszukiwania rozwiązań u sąsiadów. Do wypełniania (najlepiej ołówkiem) wykorzystujemy zeznanie PIT-37 z końca podręcznika. 4. Na 10 minut przed końcem zajęć zbieramy podpisane i wypełnione przez uczniów zeznania podatkowe, które następnie oceniamy. 5. Końcowy czas lekcji wykorzystamy na zapoznanie uczniów z programem komputerowy do wypełniania zeznań podatkowych. Jako, że zaplanowane zajęcia odbywały się w szkolnej pracowni multimedialnej, uczniowie będą mogli sami przeprowadzić wypełnianie zeznań na dostępnych komputerach. Gdy brak jest takiej ogólnodostępnej pracowni w szkole, powinniśmy poprosić o pomoc nauczyciela informatyki. Opracowanie: Zbigniew Kupczyk Wyświetleń: 3229
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |