Katalog

Violetta Ryszczyk
Plastyka, Scenariusze

W świecie bajek - scenariusz zajęć świetlicowych

- n +

W świecie bajek.

Scenariusz zajęć świetlicowych.


Grupa świetlicowa: młodsza
Ośrodek tematyczny: W bibliotece - Dni Książki

Cele operacyjne
Uczeń potrafi:
  • wyrażać myśli w formie zdania;
  • słuchać wypowiedzi wychowawcy i innych dzieci;
  • słuchać fragmentów bajek nagranych i czytanych przez wychowawcę;
  • wypowiadać się na temat ilustracji;
  • ułożyć puzzle wg podanego opisu;
  • wykonać pracę plastyczną wg podanego wzoru;

    Uczeń rozwinął:
  • umiejętność współdziałania w grupie;
  • umiejętność przestrzegania zasad kultury słowa i zachowania się;
  • umiejętność okazywania zainteresowania słuchanymi fragmentami bajek odtwarzanymi z kaset;
  • umiejętność kojarzenie ilustracji, wysłuchanych fragmentów i przedmiotów z tytułami bajek, wierszy;
  • aktywność twórczą;

    Metody wg W. Okonia:
  • podająca
  • problemowa
  • waloryzacyjna

    Formy:
  • indywidualna    - jednolita,
  • zbiorowa    - jednolita;

    Środki dydaktyczne:
    Kaseta magnetofonowa z nagranymi fragmentami bajek, piosenką, ilustracje bajek, puzzle, książki, różne przedmioty, rolki z papieru, bibuła marszczona, kolorowy papier.
    Fragmenty tekstów: "Książka" E. Szymański, "Skarga książki" J.Huszcza, "Książka czeka" H. Łochocka,

    PRZEBIEG ZAJĘĆ:

    1. Powitanie dzieci i zaproszenie do zajęć.
    2. Wytworzenie skojarzeń z tematem:
    - przeczytanie wiersza pt. "Książka" E. Szymańskiego. Omówienie wiersza - kto zaprasza nas w świat pełen przygód?
    - rozmowa z dziećmi: Jakie książki lubią czytać? Czy lubią słuchać bajek czytanych przez inne osoby np. mamę?
    3. Samodzielna praca indywidualna:
    - ułożenie puzzli wg opisu: dzieci wyjmują z kopert kartoniki, które dopasowują do siebie, następnie naklejają na kartkę i kolorują,
    - oglądanie ilustracji z bajek, ułożonych z puzzli i nadawanie im tytułów.
    4. Zaproszenie dzieci do wysłuchania fragmentów bajek czytanych przez wychowawcę lub odtwarzanych z taśmy:
    - po wysłuchaniu bajek wyszukiwanie tytułów zapisanych na paskach np.:
  • "Kajtkowe przygody" M. Kownacka
  • "Kopciuszek" H. Januszewska
  • "Czerwony Kapturek" Ch. Perrault
  • "Dzieci z Bullerbyn" A.Lindgren
  • "Calineczka" H. Ch. Andersen
  • "Kubuś Puchatek" A.A. Milne
  • "Plastusiowy Pamiętnik" M. Kownacka
  • "Dziewczynka z zapałkami" H. Ch. Andersen
    - krótkie wypowiedzi na temat bajek, ich bohaterów i przygód.

    5. Zabawa - skojarzenie przedmiotu z książką lub wierszem. Dzieci kolejno podchodzą do koszyka, wyjmują z niego różne przedmioty i podają z jakim tytułem bajki kojarzą przedmiot, np. miód - "Kubuś Puchatek".
    6. Rozmowa z dziećmi na temat wartości bajek i książek oraz jak należy szanować i obchodzić się z książkami (przypomnienie zasad: "Chroń i szanuj książki i kartek nie rwij też. Wpierw dobrze umyj rączki, a potem książkę bierz."). Nawiązanie do majowego święta "Dni Oświaty, Książki i Prasy" - zachęcanie dzieci do częstszego sięgania po książkę, słowami "Masz trochę czasu. Spójrz na półkę, sięgnij po książkę! Książka czeka."
    7. Zaproszenie dzieci do zrobienia sowy "Mądrej głowy" - symbolu mądrości, którą zabierzemy do domu, by przypominała nam o "książkach, które uczą, cieszą, zadziwiają nas, w szeroki świat wprowadzają i dalekie z nami zwiedzają kraje".
    8. Wykonanie przez dzieci ptaka wg podanego wzoru, z wykorzystaniem tekturowej rolki, bibuły marszczonej i kolorowego papieru. Dzieci oklejają rolkę brązową bibułą, następnie wycinają z kolorowego papieru wg szablonu oczy, uszy, skrzydła, nogi i doklejają do oklejonej rolki. Omówienie prac. Porządkowanie stanowiska pracy.
    9. Podsumowanie zajęć.

    Opracowanie:
    Violetta Ryszczyk
    nauczyciel SP Nr1
    w Łaziskach Górnych

  • Wyświetleń: 13784


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.