Katalog

Alicja Wojciechowska
Matematyka, Scenariusze

W kalejdoskopie rozrywek umysłowych

- n +

W kalejdoskopie rozrywek umysłowych

TURNIEJ "BYSTREGO OKA" W KLASIE I


Cele wychowawcze i dydaktyczne:

- pobudzanie rozwoju zdolności poznawczych dzieci;
- wyzwalanie twórczej aktywności;
- rozwijanie wyobraźni;
- ćwiczenie pamięci, uwagi, spostrzegawczości;
- wzbogacanie słownictwa;
- doskonalenie analizy i syntezy słuchowej;
- doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem;
- mobilizowanie dzieci do pokonywania trudności;
- budzenie wiary we własne możliwości;
- możliwość dobrej zabawy.

Pomoce:
- szarfy w trzech kolorach,
- 3 obrazy na arkuszach A-4,
- kartoniki z cyframi od l do 6,
- kostka do gry,
- 3 układanki obrazkowe w kopertach,
- 3 kompletne rysunki na tablicy i do uzupełnienia,
- 5-6 przedmiotów ukrytych w pudełkach,
- 3 rysunki z ukrytymi elementami,
- 3 rysunki z rybką uwięzioną w labiryncie;
- nagrody w turnieju dla każdego dziecka,
- odznaki "Bystre Oko" dla zwycięzców turnieju,
- litery alfabetu ruchomego.

Przebieg zajęć:
l. Nauczyciel dzieli dzieci na trzy drużyny (drużyna żółtych, zielonych i czerwonych) i zaprasza reprezentantów do pokonywania kolejnych konkurencji turnieju "Bystrego oka".

A "Ukryte obrazy"
l obraz dla każdej drużyny (rysunki na arkuszach A-4), przykryte są kartonikami z cyframi od l do 6 , rzutem kostki określamy, który z kartoników zostanie odsłonięty,
  • Rzutem kostki określamy, który z kartoników zostanie odsłonięty( liczba oczek na kostce odpowiada cyferce na kartoniku,
  • Drużyna, która pierwsza odgadnie, co przedstawia obraz ukryty pod tymi kartonikami, wy grywa.

    B "Układanie pociętych obrazków"
  • Dwaj kolejni przedstawiciele drużyn otrzymają w kopertach jednorazowe obrazki pocięte na elementy,
  • Wygrywa ten z zawodników, który pierwszy poprawnie ułoży wszystkie elementy.

    C "Dorysowywanie brakujących elementów na obrazku".
  • Kolejni zawodnicy podchodzą do tablicy, na której nauczyciel odsłania trzy identyczne rysunki u góry tablicy = wzór, niżej zaś - dwa z brakującymi elementami,
  • Zadaniem wszystkich zawodników jest uzupełnienie rysunków zgodnie z załączonym u góry wzorem,
  • Wygrywa ten, kto pierwszy dorysuje wszystkie brakujące elementy.

    D "Co ukrywają pudełka?"
  • Na stole lub dywanie ustawiamy 5-6 pudełek z ukrytymi w nich przedmiotami (np. piłka, samochodzik, laika, klocek itp.)
  • Jeden z zawodników opuszcza na chwilę salę, w tym czasie drugi-poznaje ukryte w pudełkach przedmioty, które ponownie chowamy,
  • Zadaniem każdego z zawodników jest określenie, wymienienie w prawidłowej kolejności przedmiotów ukrytych w pudełkach.

    E " Dobieranie w pary jednakowych obrazków"
  • Do tej konkurencji można wprowadzić obrazki do pary,
  • Na stolikach lub dywanie zawodnikom rzucamy plik obrazków,
  • Zadaniem ich jest, w jak najkrótszym czasie utworzenie / nich par jednakowych obrazków,

    F "Wyszukiwanie pięciu kotów ukrytych na rysunku"
  • Zawodnicy otrzymują ołówki lub flamastry oraz takie same rysunki, z poleceniem wyszukania na nich pięciu kotów,
  • Każdego odnalezionego kota dziecko otacza pętelką
  • Zwycięzcą zostaje ten, kto pierwszy odnajdzie wszystkie ukryte na rysunku koty.

    G "Uwolnij złotą rybkę"
  • Kolejni zawodnicy otrzymują ołówki lub pisaki oraz rysunki uwięzionej w labiryncie złotej rybki,
  • Ich zadaniem jest wskazanie rybce wyjścia z labiryntu
  • Ten, kto pierwszy uwolni rybkę- zwycięża-

    Ogłoszenie zwycięzców turnieju.
    Wszystkie dzieci otrzymują nagrody za udział w turnieju, a zwycięska drużyna - dodatkowo gromkie brawa i odznaki "Bystre oko".

    Opracowanie:
    Alicja Wojciechowska

  • Wyświetleń: 1648


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.