![]() |
![]() |
Katalog Alicja Wojciechowska Matematyka, Scenariusze Praktyczne badanie własności trójkątówScenariusz zajęć zintegrowanychTemat: Praktyczne badanie własności trójkątów.Cele ogólne: rozpoznawanie kształtu trójkąta na modelach figur i na rysunkach - konstruowanie trójkątów na geoplanach - dostrzeganie cech wspólnych i cech różniących - trójkąty w wyniku manipulowania ich modelami. Cele szczegółowe: Uczeń: - rozpoznaje kształty trójkątów - konstruuje trójkąty na geoplanie - dostrzega cechy wspólne i cechy różniące trójkąty. Metoda: słowna, oglądowa, pokaz, działania praktyczne, ćwiczenia. Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, jednolita, zróżnicowana. Środki dydaktyczne: szablony figur geometrycznych, plansze z różnymi rodzajami trójkątów, linijki, ekierki, nożyczki, kartki, patyczki. Uczniowie maja na ławkach modele różnych figur geometrycznych: koła, kwadraty, prostokąty, równoległoboki, romby, trapezy, trójkąty prostokątne, równoboczne, równoramienne, o różnej długości boków (wycinanka 21). - Wybierzcie modele trójkątów spośród wszystkich modeli figur le- żących na ławce (dzieci pracują w grupach dwuosobowych). - Dlaczego wybraliście właśnie te modele? U.: Bo mają 3boki. (Nauczyciel pokazuje figurę). ![]() - Czy to jest model trójkąta? Ma on 3 boki. U.: Boki trójkąta są odcinkami, a w tym modelu Jeden bok nie jest odcinkiem. - Jakie jeszcze wspólne cechy mają wybrane przez was modele? U.: Mają 3 wierzchołki. (Nauczyciel umieszcza na tablicy planszę z różnymi rodzajami trój- kątów). - Sprawdźcie, czy wszystkie trójkąty maje 3 boki i 3 wierzchołki. (leczeń pokazuje wskaźnikiem na planszy, pozostali wskazują na swoich modelach leżących na ławkach). - Czy te trójkąty na waszych ławkach i na tablicy są takie same, czy możecie wskazać różnice? U.: Różnią się od siebie, mają różnej długości boki, inaczej nachylone względem siebie, mają różne kolory, są wycięte z różnych materiałów. - Co łączy je wszystkie, jakie mają wspólne cechy? U.: Wszystkie mają 3 -boki i 3 wierzchołki, a ich boki są odcinkami. - Zbudujcie na geoplanach 3 różne trójkąty. - Poszukajcie wśród figur na ławce i ułóżcie na geoplanie trójkąt podobny do waszej ekierki. Co charakterystycznego ma taki trójkąt? U.: Dwa boki wzajemnie prostopadłe. - Ile boków wzajemnie prostopadłych może mieć trójkąt? (Tylko dwa) - Taki trójkąt w matematyce nazywa się prostokątny. - Co jest cechą charakterystyczną trójkątów prostokątnych? U. :Mają dwa sąsiednie boki wzajemnie prostopadłe. - Jak to sprawdzić? U.: Można sprawdzić za pomocą podwójnie złożonej kartki lub przyłoży ekierkę tak, by boki prostopadłe w ekierce i trójkącie pokrywały się - Czy trudno będzie narysować trójkąt prostokątny? U.: Nie, bo można obrysować ekierkę lub wykorzystać kratki. - Rozwiązanie zadania l, s. 53. - Pokolorujcie wnętrze. - Jak położony jest trzeci bok względem tych boków prostokąta, które są do siebie prostopadłe? U.: Nieprostopadle. - Poszukajcie wśród waszych modeli trójkątów takie, które mają boki różnej długości. - Nazywają się różnoboczne, Ułóżcie na geoplanie trójkąt o różne długości boków. - Rozwiązanie zadania 2, s. 53. - Narysujcie taki trójkąt i podpiszcie. - Czy trójkąt różnoboczny może być prostokątny? U.: Tak. - Są jeszcze trójkąty równoramienne, takie, które mają dwa boki równej długości, a trzeci bok innej długości. Proszę odszukać taki modę trójkąta i podnieść go do góry. - Jak sprawdzicie, czy podnieśliście właściwy trójkąt? U.: Można zmierzyć boki albo zgiąć go tak, by dwa boki tej same długości pokryły się. - Ułóżcie taki trójkąt na geoplanie. - W jaki sposób poradzicie sobie z narysowaniem trójkąta o dwóch bokach tej samej długości? U.: Można narysować łamaną złożoną z dwóch odcinków tej same długości i połączyć trzecim odcinkiem. - Rozwiązanie zadania 3, s. 53. - Jak podpiszecie rysunek takiego trójkąta? U.: Równoramienny. - Poszukajcie wśród waszych modeli trójkątów taki, który ma wszystkie boki tej samej długości. Jak go znaleźć? U.: Można zmierzyć boki linijką lub paskiem papieru. - Taki trójkąt nazywa się równoboczny, bo ma 3 boki równej długości. - Czy potrafilibyście sami narysować taki trójkąt? U.: Tak, trzeba narysować wszystkie boki tej samej długości. - Proszę spróbować na kartkach leżących z boku. U.: Nie udaje się, bo trzeci bok wychodzi albo za długi, albo za krótki. - Do narysowania takiego trójkąta potrzebny jest cyrkiel. My nie mamy cyrkla, więc musimy sobie poradzić inaczej. Zrobimy szablon, który później obrysujemy. Na kartce narysujcie dowolny odcinek. Teraz na jego końcach zrób- cie dziurki długopisem. Złóżcie kartkę tak, aby koniec wkładu prze- chodził przez obie dziurki. Zagnijcie mocno kartkę i wyjmijcie dłu- gopis. Nie rozkładając kartki narysujcie odcinek takiej samej dłu- gości Jak pierwszy, łącząc koniec pierwszego odcinka z punktem na linii zgięcia. Przyciśnijcie mocno długopis, a potem rozłóżcie kartkę. Co widzicie? ![]() U.: Długopis odcisnął ślad łączący koniec drugiego odcinka z końcem pierwszego odcinka. - Co powstało? - U.: Powstał rysunek trójkąta równobocznego. - Sprawdźcie linijką, czy wszystkie boki trójkąta mają tę samą długość. - Rozwiązanie zadania 4, s. 53. - Możecie wyciąć trójkąt i obrysować go lub znaleźć inny sposób narysowania trójkąta równobocznego, patrząc na wycięty model. (Można narysować odcinek, zmierzyć go, znaleźć punkt dzielący go na połowy i za pomocą ekierki narysować linię prostopadłą do tego odcinka przechodzącą przez ten punkt. Później trzeba odmie- rzyć długość pierwszego odcinka i narysować drugi tej samej dłu- gości w ten sposób, że jego początek będzie przechodził przez po- czątek pierwszego odcinka, a koniec przez linię prostopadłą do nie- go; To samo trzeba zrobić z trzecim bokiem). - Oznaczcie na rysunku wierzchołki wielkimi literami i wypiszcie obok nazwy boków, które są równej długości. Pokolorujcie wnętrze. - Czy trójkąt prostokątny może być równoboczny, równoramienny Sprawdźcie. U. :Trójkąt prostokątny może mieć dwa boki tej samej długości, ale nie może być równoboczny. - Czy w trójkącie mogą być boki równoległe? - Rozwiązanie zadań: 5 (trudniejsze), 6, 7, s. 54. - O jakich figurach mówimy na dzisiejszych zajęciach? U.: O trójkątach. - Jakie, wspólne cechy mają wszystkie trójkąty? U.: Wszystkie mają 3 boki i 3 wierzchołki. - Czym się różnią? U.: Nachyleniem boków, ich długością, są trójkąty, które maj boki prostopadłe, są. takie, które mają wszystkie boki różnej długości, które mają wszystkie boki równej długości i takie, które tylko 2 bok) tej samej długości. Ewolucja zajęcia Ułóż: z 5 patyczków 2 trójkąty ; z 7 patyczków 3 trójkąty; z 9 patyczków 4 trójkąty; z 9 patyczków 5 trójkąty.
Opracowanie: Wyświetleń: 4637
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |