Katalog Joanna Gomułka Chemia, Różne Hospitacja diagnozująca - chemia w gimnazjumHospitacja diagnozująca - chemia w gimnazjumCel główny: Nabycie umiejętności zapisywania i interpretacji wzorów sumarycznych i strukturalnych soli.Cel pośredni (temat): Ustalanie wzorów soli na podstawie nazwy i odwrotnie- ćwiczenia.
Metody: praktyczna - ćwiczenia uczniowskie Materiały i środki dydaktyczne: - układ okresowy pierwiastków, - karty z zadaniami dla uczniów, "wizytówki" soli Przebieg lekcji; 1. Część nawiązująca: a) przypomnienie- jak zbudowane są sole - jak tworzy się nazwy soli b) sprawdzenie zadania domowego przez rozwiązanie go na tablicy (przypomnienie algorytmu tworzenia wzoru soli) 2. Część właściwa: - podanie tematu lekcji, zapis na tablicy - wyjaśnienie celu lekcji, - wyjaśnienie jak będzie przebiegała praca na lekcji (praca zbiorowa, praca indywidualna, samoocena) -realizacja tematu: wykonywanie ćwiczeń ĆWICZENIE1. Uczniowie na tablicy (pozostali w zeszytach) zapisują wzory sumaryczne i strukturalne soli, na podstawie ich nazw ĆWICZENIE 2. Uczniowie wspólnie podają nazwy soli, zapisanych na tablicy, za pomocą wzorów sumarycznych i strukturalnych. ĆWICZENIE 3. Uczniowie wspólnie podają interpretację ilościową i jakościową wzorów soli ĆWICZENIE 4. Zagadki- odgadywanie nazw soli na podstawie ich "wizytówek" (załącznik 1) ĆWICZENIE 5. Uczniowie indywidualnie (lub w zespołach dwuosobowych) rozwiązują zadania znajdujące się w kartach pracy. (załącznik 2) 3. Część podsumowująca: - podsumowanie pracy samodzielnej uczniów - wyjaśnienie błędów i wątpliwości - ocena uczniów Załącznik 1 WIZYTÓWKI Na podstawie wizytówek, przestawiając litery, odgadnij nazwę soli
KARTA PRACY - ZADANIA DLA UCZNIÓW Imię nazwisko..................................... ZAD.1 Napisz wzory sumaryczne następujących soli: a) chlorek żelaza(II) b) siarczan (VI) potasu ......................................................................... .............................................................................. ......................................................................... .............................................................................. ZAD. 2 Przyporządkuj nazwy soli ich wzorom, łącząc je liniami w pary:
ZAD. 3 Uzupełnij tabelę:
Z jakich i ilu atomów zbudowana jest cząsteczka azotanu (V) żelaza (II)? ................................................................. ................................................................. ...................................................................... ...................................................................................................... Oblicz masę cząsteczkową tej soli. Masy atomowe potrzebnych pierwiastków odczytaj z układu okresowego pierwiastków. Opracowanie: Joanna Gomułka Wyświetleń: 2260
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |