Katalog Katarzyna Sobkowiak Różne, Scenariusze Gniezno moje miasto - scenariusz zajęć prowadzonych metodą Ośrodków pracy w klasie VI Szkoły Podstawowej dla dzieci upośledzonych w stopniu umiarkowanym i znacznymScenariusz zajęć prowadzonych metodą Ośrodków pracy w klasie VI Szkoły Podstawowej dla dzieci upośledzonych w stopniu umiarkowanym i znacznym.Obecny na praktyce studenckiej- p. M.W.Temat Ośrodka - Polska moja ojczyzna. Temat dnia - Gniezno moje miasto. Cele ogólne: Kształtowanie u dzieci poczucia polskości - jestem Polakiem i wrażliwości na to co polskie, rozbudzanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej.. Cele szczegółowe: - poznawczy: rozpoznawanie ulic i miejsc znanych dziecku (na fotografiach), nazywanie ich; słuchowe i wzrokowe oswajanie dzieci z adresem szkoły, wyróżnianie go spośród innych adresów. - kształcący: rozróżnianie stron - prawo, lewo; stosowanie w wypowiedziach pojęć przestrzennych: wyżej, niżej, daleko, blisko, utrwalanie nazw znanych obiektów i umiejscawianie ich na terenie miasta. - wychowawczy: przestrzeganie ustalonej kolejności, umiejętność udziału w dyskusji, przestrzeganie form grzecznościowych. Cele operacyjne: uczeń udzieli wypowiedzi przestrzegając ustalonych zasad dyskusji; uczeń odnajdzie wśród zdjęć miejsce zamieszkania; centrum miasta, katedrę, odnajdzie etykiety z numerami szkoły.. Przebieg zajęć: 1. Zajęcia wstępne (organizacyjne): Sprawdzenie listy obecności. Reagowanie słowem "jestem" na imię i nazwisko wypowiedziane przez nauczyciela. Rozpoznawanie swojego nazwiska wśród innych nazwisk kolegów. Zaznaczanie go na liście znakiem graficznym. Odczytywanie numeru przy swoim nazwisku. Ustalenie nazwy dnia i miesiąca-przypomnienie nazw dni tygodnia i ich następstw w kolejności; zaznaczenie daty w kalendarzu poprzez przesunięcie "okienka". 2. Swobodne wypowiedzi na temat pogody(obserwowanie pogody za oknem).Uczniowie wypowiadają się prostymi zdaniami, używają dźwiękonaśladowczych porównań. 3. Pogadanka o Gnieźnie. Oglądanie albumów o mieście. Przypomnienie w oparciu o książki i widokówki znanych dzieciom budowli i miejsc. Próby ich nazywania i określania miejsca, znanego uczniom ze spacerów i wycieczek - używanie pojęć przestrzennych(daleko, blisko, tam, prawo, lewo itp) . 4. Konkurs "Czy znam to miejsce". Ustalenie reguł konkursu- za prawidłowo określone miejsce lub nazwanie go- przysługuje 1 punkt. Wyrysowanie na tablicy rubryk, zgodnie z prezentowanym wzorcem. Uczniowie samodzielnie wpisują imiona lub piszą je po śladzie we właściwej rubryce, zachowując ustaloną kolejność. 5. Oglądanie fotografii miasta-odwoływanie się do skojarzeń dzieci. Próby nazywania oglądanych budowli i miejsc. Lokalizowanie ich w miejscach znanych dzieciom ze spacerów (min. zdjęcia Ośrodka). Przyznawanie punktów przez jurora. 6. Pokazanie uczniom adresu naszej szkoły z zapytaniem "Co to jest?" -uczniowie z pomocą nauczyciela udzielają właściwej odpowiedzi i wieszają kartkę z adresem przy odpowiednim zdjęciu-zdjęciu szkoły. 7. Przerwa śródlekcyjna - ćwiczenia relaksujące. 8. Wspólne zliczenie punktów zapisywanych na tablicy (uczniowie podchodzą do tablicy i wykonują działania dodając na konkretach). Podsumowanie wyników konkursu-porównanie wyników. Ustalenie pierwszej trójki najlepszych uczniów. Nagrodzenie "mistrza konkursu" i zwycięzców. 9. Podsumowanie zajęć. Przypomnienie nazw ulic i znanych budowli (wyszukiwanie zdjęć je ukazujących). Ocena pracy uczniów podczas lekcji. Wybór najładniejszych i budzących miłe skojarzenia zdjęć i zawieszenie ich na gazetce klasowej. Metody pracy - oglądowa, słowna, czynna(konkurs). Formy pracy - indywidualna -udzielanie odpowiedzi. - zbiorowa (oglądanie zdjęć). Środki pracy - zdjęcia, ilustracje, widokówki, książki, wzorzec katedry, artykuły piśmiennicze, wzorzec tabeli przygotowany na konkurs. Opracowanie: mgr Katarzyna Sobkowiak Wyświetleń: 2474
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |