![]() |
![]() |
Katalog Dorota Woroch Historia, Projekty edukacyjne "Jak pod znakiem rozety powstańczej zrodziła się wolność" - projekt edukacyjny"JAK POD ZNAKIEM ROZETY POWSTAŃCZEJ ZRODZIŁA SIĘ WOLNOŚĆ" - POWSTANIE WIELKOPOLSKIE"Oj, ty WielkopolskoOrłów naszych gniazdo, Zabłysłaś ty sławą Jako złotą gwiazdą" M. Konopnicka Projekt edukacyjny PROJEKT DYDAKTYCZNY DLA UCZNIÓW KLASY I - III GIMNAZJUM Czas realizacji: 1,5 miesiąca prac zespołów w konsultacji z nauczycielami. Czas prezentacji: 2 godz. prezentacja w sali gimnastycznej. Uczestnicy: - Uczniowie kl. I - III Gimnazjum, - Szkolny Zespół Wokalno - Instrumentalny, - Szkolne Koło Teatralne - Rodziny Powstańców Wlkp. z Modrza, Trzebawia i Stęszewa, - Zaproszeni goście, wśród nich dyrektor Muzeum Regionalnego w Stęszewie, - Pracownik Wielkopolskiego Muzeum Walk Niepodległościowych. CELE: I. Projekt umożliwi: 1. Spopularyzowanie idei Powstania Wielkopolskiego. 2. Krzewienie pamięci zwycięskiego zrywu Wielkopolan. 3. Przybliżenie tragicznych, wojennych i powstańczych losów wielu Wielkopolan w tym mieszkańców ziemi stęszewskiej. 4. Budzenie szacunku i pamięci dla ludzi i wydarzeń, które przyniosły wolność. 5. Kształtowanie postawy patriotycznej i poczucia przynależności do społeczności lokalnej. II. Rozwijanie umiejętności uniwersalnych i ponadprzedmiotowych u uczniów: a) rozwój sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań, b) planowania i organizowania własnej pracy, c) poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł, d) aktywnego uczestnictwa w prezentacji projektu - przygotowanie do publicznych wystąpień, e) efektywne współdziałanie w zespole, f) budowanie obszernej, poprawnej wypowiedzi, g) wyrażanie własnych opinii i słuchanie opinii innych, h) gromadzenia i przetwarzania informacji używając różnych form wypowiedzi i prezen-tacji np. wywiad, plakat, inscenizacja, śpiew, konkurs wiedzy, i) uczniowie zaprezentują na wystawie materiały zgromadzone o Powstańcach Wielkoplskich z naszego regionu (p. Maiku, p. Balcerzaku z Modrza, p. Sobczyńskim, p. Szyfterze ze Stęszewa, p. Plucińskim z Trzebawia i innych); materiały z Muzeum Regionalnego, zdjęcia, inne informacje od rodzin Powstańców, materiały z internetu, lokalnych broszur i czasopism, wycinki z gazet, j) uczniowie będą opracowywać materiały dziennikarskie na komputerze (przy wykorzystaniu aparatu cyfrowego, skanera, CD, drukarki itp. Środki dydaktyczne: * karton, papier kserograficzny, kserokopiarka, zestaw komputerowy (CD - encyklopedia, internet, komputer, skaner, drukarka), flamastry, papier kolorowy, farby plakatowe, pędzle, * sprzęt nagłaśniający, płyty i kasety z muzyką ludową, * materiały na wystawę o Powstaniu Wielkopolskim - dostępne słowniki, przewodniki po regionie oraz niżej wymienione pozycje zwarte: - G. Łukomski, B. Polak - Powstanie Wielkopolskie 1918 - 1919: działania bojowe, aspekty polityczne, kalendarium - Wydawnictwo uczelniane WSI; Warszawa 1995r., - P. Dzianisz - Wojna szalonych cywilów: opowiadania o Powstaniu Wielkopolskim; Księgarnia św. Wojciecha; Poznań 1997r., - P. Anders - Szlakiem Powstania Wielkopolskiego; "Abos"; Poznań 1993r. (Wielkopolska Biblioteka Krajoznawcza), - "Poszli - bo tak chcieli". Nieznane karty wielkopolskiego powstania; Gazeta Poznańska 1991r. nr 5, - Olszewski - Powstanie Wielkopolskie 1918 - 1919; KAW; Poznań 1988r., - J. Ratajczak - "Krople krwi wrzącej". Powstanie Wielkopolskie w poezji i pieśni. Antologia - Wydawnictwo Poznańskie; Poznań 1978r., - W. Kazanecki - Pieśni Legionowe, - J. Szurek - Stęszew sześćsetletnie miasto 1970r. Metody dydaktyczne: * metoda wiodąca projektu: - wystawa prac uczniowskich, - wystawa książek, czasopism, opracowań i gazet zawierających informacje * Powstaniu Wielkopolskim, - praca z opracowaniami, materiałem ilustracyjnym, - techniki dramowe: plastyczna, teatralna, muzyczna; * metody wspomagające: - metoda wywiadu, - praca pod kierunkiem w zespołach klasowych. Źródła informacji: * książki, albumy, * internet, * encyklopedie, * opracowania, publikacje, prasa, * przekaz osób starszych, * eksponaty muzealne. Techniki: * konkursu historycznego, * techniki teatralnej (aktorzy, przydział ról), * notatka prasowa, * prezentacja dokonań pracy poszczególnych zespołów. INSTRUKCJE I ZADANIA DLA ZESPOŁÓW KLASOWYCH Zadanie I: Ustalić zespół 3 - osobowy, który uda się do Muzeum Regionalnego w Stęszewie i dowie się kto z naszego regionu walczył w Powstaniu Wielkopolskim (po 1 osobie z kl. IA, IIA, IIIA). Zespół przekaże informacje nauczycielowi historii - prowadzącemu koło regionalno - turystyczne i uczestnikom koła. Zadanie II: Z klasy IA, IIA i IIIA wystawić 6 zespołów 3 - osobowych. Każdy z nich otrzyma zadanie zebrania informacji o Powstańcach Wielkopolskich z naszego regionu. Klasa IA zespół 1 - p. W. Pluciński z Trzebawia, zespół 2 - p. Cz. Sobczyński ze Stęszewa, Klasa IIA zespół 1 - p. Maik z Modrza, zespół 2 - p. Szyfter ze Stęszewa, Klasa IIIA zespół 1 - p. Balcerzak z Modrza, zespół 2 - p. St. Taczak (pierwszy dowódca powstania) i gen. J. Dowbór - Muśnicki - dowódca powstania. Prezentacja na wspólnym spotkaniu. Konsultacje: historyk, wychowawca, polonista. Zadanie III: Z zebranych materiałów zespoły klas IB, IIB, IIIB opracują plakaty, foldery, prace plastyczne - dowolną techniką. Klasa IB - zespół 1 - jedną pracę plastyczną na brystolu, zespół 2 - jedną pracę plastyczną na brystolu, Klasa IIB - zespół 1 - jedną pracę - folder lub plakat, zespół 2 - jedną pracę - folder lub plakat, Klasa IIIB - zespół 1 - jedną planszę informacyjną, zespół 2 - jedną planszę informacyjną. Prezentacja na wspólnym spotkaniu. Konsultacje: nauczyciel plastyki, techniki, informatyki, historyk, polonista. Zadanie IV: Na lekcji plastyki klasa IB wykona rozety dla uczniów biorących udział w montażu słowno - muzycznym o Powstaniu Wielkopolskim. Zadanie V: Zespół wokalno - instrumentalny przygotuje pieśni patriotyczne wykorzystane w montażu słowno - muzycznym wykonanym podczas wieczornicy podsumowującej projekt. Termin - pierwsza sobota stycznia - po świętach. Zadanie VI: Koło teatralne przygotuje montaż wykonany wspólnie z zespołem wokalno - instrumentalnym zaprezentuje podczas wieczornicy wg przygotowanego i załączonego do projektu scenariusza. Zadanie VII: Wychowawcy klas wystawią 3 - osobowe drużyny do konkursu wiedzy o Powstaniu Wielkopolskim. Prezentacja na wspólnym spotkaniu Konsultacje: historyk. Konkurs wiedzy odbędzie się 2 dni przed podsumowaniem projektu. Nagrody dla najlepszych będą wręczone przy podsumowaniu projektu. Zadanie VIII: Dla uczestników koła polonistycznego (chętnych) opowiadanie: Dlaczego powinienem być dumny z udziału mieszkańców mojego regionu w walkach o wyzwolenie Ojczyzny, co mogę zrobić by uczcić ich pamięć? Konsultacja: polonista, historyk. Najciekawsze prace będą zaprezentowane w dniu podsumowania projektu. Zadanie IX: Uczniowie zajmujący się sprzętem nagłaśniającym w szkole przygotują nagłośnienie sali (2 mikrofony), płyty i kasety z muzyką patriotyczną. Pomoc: * Materiały przygotowane przez nauczyciela. * Miejsca wskazane do przeprowadzenia wywiadów (w razie potrzeby). * Muzeum regionalne w Stęszewie. * Zestaw książek w bibliotece. Zestaw zagadnień i materiałów pomocniczych do konkursu wiedzy o Powstaniu Wielkopolskim. * Strony internetowe. * Wielkopolskie Muzeum Walk Niepodległościowych. Najciekawsze plakaty, foldery, opracowania, prace pisemne oraz zwycięzcy konkursu wiedzy będą nagrodzeni. Życzę powodzenia i wielu niezapomnianych wrażeń oraz miłej atmosfery przy realizacji projektu. Opracowanie: DOROTA WOROCH Wyświetleń: 3737
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |