Katalog Maria Elżbieta Mańska Chemia, Scenariusze Energetyka jądrowa - wróg czy przyjaciel? Scenariusz lekcji chemii.Energetyka jądrowa - wróg czy przyjaciel?Scenariusz lekcji chemiiLiceum Ogólnokształcące - klasa I o profilu biologiczno-chemicznym Jednostka dwugodzinna Cele lekcji: Uczeń powinien: - umieć wyjaśnić zasadę działania elektrowni jądrowej oraz konwencjonalnej, - znać ryzyko związane z pracą elektrowni jądrowej oraz elektrowni węglowej, - umieć wymienić rodzaje odpadów promieniotwórczych oraz zasady ich składowania, - znać metody zabezpieczania elektrowni jądrowych, - znać pochodzenie promieniowania na Ziemi, - umieć posługiwać się różnymi źródłami informacji oraz krytycznie je selekcjonować, - posiadać umiejętność analizowania otaczających go zjawisk, - wykazać się umiejętnością pracy w grupie, - wykazać się umiejętnością aktywnego udziału w dyskusji. Metody nauczania: Lekcja jest jednostką metodyczną dwugodzinną, przeprowadzoną metodami aktywizującymi z wykorzystaniem: - metody poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł, - pracy w grupach, - dyskusji. Środki dydaktyczne: - literatura, materiały zgromadzone przez uczniów i nauczyciela, - arkusze papieru, - flamastry, - taśma samoprzylepna, magnesy. Przebieg lekcji: 1. Część nawiązująca: Nauczyciel dzieli klasę na sześć zespołów, każdemu zespołowi przydziela temat (tematy do opracowania należy podać wcześniej, tak, aby uczniowie mieli czas zgromadzić odpowiednie materiały). I zespół - opracowuje zasadę działania elektrowni jądrowej, II zespół - zasadę działania elektrowni konwencjonalnej, III zespół - zajmuje się rodzajami odpadów promieniotwórczych powstających w czasie pracy elektrowni jądrowej oraz metodami ich składowania, IV zespół - zbiera wiadomości na temat zagrożeń związanych z pracą elektrowni jądrowej oraz elektrowni węglowej, V zespół - opracowuje metody zabezpieczania elektrowni jądrowych, VI zespół - opracowuje zagadnienia dotyczące rodzajów i dawek promieniowania, jakie otrzymują mieszkańcy różnych rejonów Ziemi. 2. Część postępująca: Nauczyciel wyjaśnia uczniom zasady pracy; omawia każdy krok oddzielnie, wyznaczając czas na jego wykonanie. Gdy wszystkie zespoły wykonają zadanie, omawia kolejny krok. Gdy któraś grupa ma kłopoty z jego wykonaniem należy ukierunkować ich wysiłki podsuwając odpowiedni materiał, pytanie czy wyjaśnienie. 1 krok: Uczniowie wykonują następujące zadania: - zbierają wszystkie informacje, dane, poglądy na zadany temat, - zestawiają zebrane materiały, porównują je, wyodrębniają ewentualne różnice, - porządkują zebrany materiał. 2 krok: Dyskusja. Tematem dyskusji są zebrane i uporządkowane informacje. Uczniowie wymieniają swoje poglądy, wyjaśniają niezrozumiałe kwestie, krytycznie selekcjonują informacje. 3 krok: Refleksja. Uczniowie zastanawiają się czy dane zagadnienie jest dostatecznie przez nich opracowane i zrozumiałe. 4 krok: Wykonanie plakatu i przygotowanie jego prezentacji. Kolejny etap to przedstawienie przez zespoły efektów swojej pracy. 3. Rekapitulacja: Nauczyciel prosi, aby każdy uczeń zastanowił się i spróbował odpowiedzieć na pytanie zawarte w temacie lekcji. W tym czasie wiesza na tablicy arkusz z wypisanym pytaniem: ENERGETYKA JĄDROWA WRÓG? PRZYJACIEL? oraz rozdaje karteczki samoprzylepne "cenówki" po jednej dla każdego ucznia. Uczniowie po chwili zastanowienia przyklejają swój głos w odpowiednim miejscu. Dyżurny liczy punkty. 4. Zadanie domowe: Wykorzystując wiadomości uzyskane w czasie lekcji wymień argumenty "za"i "przeciw" budowie elektrowni jądrowych. Opracowanie: Maria Mańska Wyświetleń: 2746
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |