Katalog

Małgorzata Zasadzka
Sztuka, Zadania

Konspekt Warsztatów Teatralnych dla uczniów szkół gimnazjalnych

- n +

KONSPEKT WARSZTATÓW TEATRALNYCH - Dla uczniów szkół gimnazjalnych.

Młodzieżowy Dom kultury w Koninie

CELE:
- doskonalenie umiejętności warsztatowych,
- rozwój emocjonalny uczniów,
- rozwijanie wyobraźni, wyzwalanie twórczości,
- pokonywanie barier komunikacyjnych,
- samodzielne i kreatywne myślenie,
- rozbudzanie pomysłowości i odwagi pokazywania się na scenie.

GRUPA: ok. 12 osób

PRZYGOTOWANIE SALI:
najlepiej gdyby była to sala z wykładziną (aby można było położyć się) Ławki czy stoły powinny być wyniesione lub odsunięte, aby zyskać trochę pustej przestrzeni.

PRZYGOTOWANIE POMOCY:
magnetofon, podkłady muzyczne (np.Albinioni, Vivaldi, Oldfield, muzyka hinduska).

CZAS TRWANIA: ok.3 godz. lekcyjne.

I. ROZGRZEWKA CIAŁA.
1. Wszyscy stoją w kręgu, rozgrzewamy po kolei:
- głowę:(ruchy okrężne w jedną i drugą stronę, spoglądanie w prawo, prosto, lewo, prosto itd., głowa opada na jedno ramię potem na drugie, patrzymy w podłogę, przed siebie, na sufit, przed siebie itd.)

KAŻDE ĆWICZENIE POWTARZAMY KILKA RAZY.
- ramiona (do góry, w dół, do przodu, do tyłu, ruchy okrężne w jedna i drugą stronę).
- ręce (ruchy okrężne przedramion i nadgarstków).
- biodra (ruchy okrężne w jedną i drugą stronę, przy czym głowa jest nieruchoma, nogi lekko zgięte w kolanach).
- nogi (stoimy na jednej nodze, drugą- ugiętą w kolanie- podnosimy na wysokość bioder i robimy ruchy okrężne w jedna i drugą stronę, zmiana nogi).
- luźne podskoki

2. Automasaż- stoimy luźno w lekkim rozkroku. Każdy rozpoczyna masować się od łydek (najpierw jedna, potem druga noga), uda, pośladki, brzuch, klatka piersiowa, ręce, ramiona, szyja, twarz, cała głowa.
3. Wspólny masaż- wszyscy odwracają się w prawa stronę, każdy zaczyna oklepywać i masować plecy osoby, którą ma przed sobą. Po chwili odwracamy się w druga stronę i powtarzamy to samo.

II. ROZGRZEWKA NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH.
WSZYSTKIE ĆWICZENIA POWTARZAMY KILKA RAZY
1.USTA-rozciągamy do"i" i ściągamy do"u".
2 Kąciki ust przesuwamy raz w lewo raz w prawo.
3 Przyciskamy kąciki ust do zębów.
4. Poruszmy delikatnie dolną szczęką (na boki i do przodu).
5. Przygryzamy wargi, najpierw dolną, potem górną.
6. Usta w kształcie litery"u"- robimy ruchy okrężne w prawo i w lewo.
7.JĘZYK- przesuwamy ruchem okrężnym po zębach (usta zamknięte) najpierw w jedną potem w drugą stronę.
8. Wyciągamy język mocno przed siebie i chowamy (język musi być naprężony w strzałkę, w pozycji poziomej).
9. Język unosimy do góry- do nosa, na dół- do brody, w lewą stronę, w prawą stronę.
10.Szeroko otwarte usta- czubkiem języka delikatnie oblizujemy usta- w jedną i drugą stronę.
11.Obciągamy górną wargę na zęby, spychamy ją mocno naprężonym językiem.
12.Szeroko otwarte usta- naprężonym językiem(czubeczkiem) dotykamy po kolei wszystkich zębów- liczymy zęby.
13.Cmokanie, kląskanie, prychanie, ziewanie, odchrząkiwanie, gwizdanie.

III. ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE.
1. Powtarzamy samogłoski przy szeroko otwartych ustach- a, e, i, o, u, y( najpierw legato,
potem stacatto).
2. Powtarzamy zbitki głoskowe:
mga-gma
wru- rwu
mle- lme
gdy-dgy
bno- nbo
cme-mce
sku- ksu
rdu- dru
fta- tfa
wla- lwa
tle- lte
mno- nmo
rga- gra
msza- szma
chsze- szche
gże- żge

3. Powtarzamy bardzo wyraźnie hasła (najpierw wolno, potem szybciej).
- Kto to tutaj tak tupie? To tato tutaj tak tupie.
- Babcia w kapciach w ciapki.
- Z czeskich strzech strzech szło Czechów trzech.
- Zmiażdż dżdżownicę.
- Pop popadii powiada, że chłop pobił sąsiada.
- Hong-Kong w Chinach, King- Kong w kinach.
- Zawierucha dmucha koło ucha.
- Wpadł ptak w dół.
- Szedł Sasza suchą szosą.

IV. ĆWICZENIA ODDECHOWO- ARTYKULACYJNE. (Spokojny podkład muzyczny).
Wszyscy leżą na podłodze, wolno i spokojnie oddychają, oczy zamknięte.
1. Mocno naprężamy i rozluźniamy po kolei wszystkie mięśnie(twarz, szyja, ramiona, ręce,
tułów, pośladki, uda, łydki, stopy, na końcu całe ciało).
2."Ślimaki"- zwijamy się i rozciągamy.
3. Wydobywamy głos z przepony (tzw. mruczenie), głos"na maskę"- uruchamiamy rezonatory.
4. Od mruczenia przechodzimy do pełnego głosu w samogłoskach otwartych (a, o)
5. Powoli wstajemy, chodzimy po sali wokalizując samogłoskę"a" (sprawdzamy różne brzmienie głosu w poszczególnych częściach sali).
6. Wykrzykujemy"a" (wyrzucamy z siebie głos).
7. Wykrzykujemy swoje imię, potem mówimy szeptem.

V. ĆWICZENIA INTERAKCYJNE. (Spokojny podkład muzyczny).
1. Chodzimy po sali (oczy otwarte- cisza)- zmiana tempa na komendy prowadzącego: idziemy wolno, szybciej, biegniemy, stop, biegniemy, idziemy, siadamy, wstajemy, itd.
NALEŻY ZWRÓCIĆ UCZNIOM UWAGĘ, ŻEBY TAK KIEROWALI SWOIMI RUCHAMI, ABY NIE WPADALI NA INNYCH).
2 Chodzimy po sali tyłem (ciało rozluźnione).
3 Chodzimy po sali- na umówioną komendę łączymy się w pary dotykając się np. czołem, plecami, palcami, ramionami. Robimy w parze po trzy figury i rozchodzimy się.
4 Chodzimy wolno po sali oczy zamknięte. Gdy spotykamy kogoś na swojej drodze możemy go poznać po dotyku, przywitać się lub po prostu odejść.
5 Chodzimy w zwolnionym tempie(muzyka hinduska), nogi lekko ugięte w kolanach. Staramy się wysoko podnosić nogi, pracują również ręce.
6"Lustra"- dobieramy się w pary, jedna osoba pokazuje wolno czynności, druga powtarza- starając się robić wszystko w tym samym tempie.
7 To samo ćwiczenie j.w., ale przewodnikiem jest jedna osoba, a powtarza cała grupa.
8 Scena walki- dobieramy się w pary, markujemy walkę, ale w zwolnionym tempie.
9"Gabinet figur woskowych"- wszyscy podzieleni są na dwie grupy. Jedna grupa staje w nieruchomych pozycjach. Druga grupa przenosi po kolei każdą figurę na drugi koniec sali, tak żeby nie uszkodzić figury.
10"Fotografie"- jedna osoba wychodzi na środek i staje w jakiejś pozycji. Po chwili dołącza do niej druga osoba i tak po kolei cała grupa.


VI. ETIUDKI TEATRALNE -INDYWIDUALNE I ZBIOROWE.
1. Indywidualna etiudka z krzesłem. - Każdy wymyśla sobie i odgrywa krótką scenkę, w której może wykorzystać krzesło. (Krzesło może pełnić różne role).
2. Etiudka"Powrót"- Każdy wymyśla sobie sytuację, dobiera aktorów i odgrywa scenkę późnego powrotu do domu (np. wejście, próba przemknięcia się do swojego pokoju, reakcja rodziców, tłumaczenie się, zakończenie scenki).
3. Etiudka indywidualna"Prasowanie"- prasując ktoś ogląda telewizję (oczywiście markujemy), na twarzy grającego powinny odbijać się emocje w zależności od tego, co ogląda w telewizji).
4. Etiudka"Pożyczka"- dwóch aktorów. Jeden z aktorów próbuje nakłonić drugiego, aby ten pożyczył mu pieniądze (scenka bez użycia słów!).
5."Spotkanie po latach"- Dwie osoby niespodziewanie spotykają się po długim czasie, najpierw ogromne zaskoczenie i radość, ale w trakcie rozmowy dochodzi do kłótni.
6. Etiudka zbiorowa"Impreza"- Gospodarz przygotowuje imprezę np. urodzinową ( sprząta, przygotowuje posiłki, ustawia krzesła, przychodzą goście, zaczyna się zabawa, ale w końcu ktoś wywołuje awanturę- etiudka kończy się wg uznania aktorów).

NALEŻY ZWRÓCIĆ SZCZEGÓLNĄ UWAGĘ, ABY KAŻDA ETIUDKA MIAŁA SWÓJ POCZĄTEK, ROZWINIĘCIE AKCJI I ZAKOŃCZENIE !

VII. ĆWICZENIA RELAKSUJĄCE (Spokojny podkład muzyczny).
Każdy siedzi lub leży w dowolnej pozycji. Oczy zamknięte, ciało rozluźnione, oddech spokojny.

1. Wyobrażamy sobie siebie od wewnątrz (wchodzimy wgłąb siebie). Z każdym wydechem Wychodzą z nas nieczystości, złe myśli wszystkie złości. Z każdym wdechem wchodzi w nas nowa energia, oczyszczenie i siła.
2. Wyobrażamy sobie siebie w ulubionym miejscu (w lesie, nad morzem, na łące,)-Oglądamy dokładnie to miejsce i wsłuchujemy się we wszystkie odgłosy. Relaksujemy się.
3. Wyobrażamy sobie siebie jako wspaniały kwiat, który rodzi się ziarenka, rośnie, rozwija się rozkwita i na noc zasypia.

Wolno otwieramy oczy. Rozmawiamy o odczuciach. POŻEGNANIE.

Opracowanie: Małgorzata Zasadzka

Wyświetleń: 9676


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.