Katalog Małgorzata Zasadzka Sztuka, Zadania Konspekt Warsztatów Teatralnych dla uczniów szkół gimnazjalnychKONSPEKT WARSZTATÓW TEATRALNYCH - Dla uczniów szkół gimnazjalnych.Młodzieżowy Dom kultury w KoninieCELE: - doskonalenie umiejętności warsztatowych, - rozwój emocjonalny uczniów, - rozwijanie wyobraźni, wyzwalanie twórczości, - pokonywanie barier komunikacyjnych, - samodzielne i kreatywne myślenie, - rozbudzanie pomysłowości i odwagi pokazywania się na scenie. GRUPA: ok. 12 osób PRZYGOTOWANIE SALI: najlepiej gdyby była to sala z wykładziną (aby można było położyć się) Ławki czy stoły powinny być wyniesione lub odsunięte, aby zyskać trochę pustej przestrzeni. PRZYGOTOWANIE POMOCY: magnetofon, podkłady muzyczne (np.Albinioni, Vivaldi, Oldfield, muzyka hinduska). CZAS TRWANIA: ok.3 godz. lekcyjne. I. ROZGRZEWKA CIAŁA. 1. Wszyscy stoją w kręgu, rozgrzewamy po kolei: - głowę:(ruchy okrężne w jedną i drugą stronę, spoglądanie w prawo, prosto, lewo, prosto itd., głowa opada na jedno ramię potem na drugie, patrzymy w podłogę, przed siebie, na sufit, przed siebie itd.) KAŻDE ĆWICZENIE POWTARZAMY KILKA RAZY. - ramiona (do góry, w dół, do przodu, do tyłu, ruchy okrężne w jedna i drugą stronę). - ręce (ruchy okrężne przedramion i nadgarstków). - biodra (ruchy okrężne w jedną i drugą stronę, przy czym głowa jest nieruchoma, nogi lekko zgięte w kolanach). - nogi (stoimy na jednej nodze, drugą- ugiętą w kolanie- podnosimy na wysokość bioder i robimy ruchy okrężne w jedna i drugą stronę, zmiana nogi). - luźne podskoki 2. Automasaż- stoimy luźno w lekkim rozkroku. Każdy rozpoczyna masować się od łydek (najpierw jedna, potem druga noga), uda, pośladki, brzuch, klatka piersiowa, ręce, ramiona, szyja, twarz, cała głowa. 3. Wspólny masaż- wszyscy odwracają się w prawa stronę, każdy zaczyna oklepywać i masować plecy osoby, którą ma przed sobą. Po chwili odwracamy się w druga stronę i powtarzamy to samo. II. ROZGRZEWKA NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH. WSZYSTKIE ĆWICZENIA POWTARZAMY KILKA RAZY 1.USTA-rozciągamy do"i" i ściągamy do"u". 2 Kąciki ust przesuwamy raz w lewo raz w prawo. 3 Przyciskamy kąciki ust do zębów. 4. Poruszmy delikatnie dolną szczęką (na boki i do przodu). 5. Przygryzamy wargi, najpierw dolną, potem górną. 6. Usta w kształcie litery"u"- robimy ruchy okrężne w prawo i w lewo. 7.JĘZYK- przesuwamy ruchem okrężnym po zębach (usta zamknięte) najpierw w jedną potem w drugą stronę. 8. Wyciągamy język mocno przed siebie i chowamy (język musi być naprężony w strzałkę, w pozycji poziomej). 9. Język unosimy do góry- do nosa, na dół- do brody, w lewą stronę, w prawą stronę. 10.Szeroko otwarte usta- czubkiem języka delikatnie oblizujemy usta- w jedną i drugą stronę. 11.Obciągamy górną wargę na zęby, spychamy ją mocno naprężonym językiem. 12.Szeroko otwarte usta- naprężonym językiem(czubeczkiem) dotykamy po kolei wszystkich zębów- liczymy zęby. 13.Cmokanie, kląskanie, prychanie, ziewanie, odchrząkiwanie, gwizdanie. III. ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE. 1. Powtarzamy samogłoski przy szeroko otwartych ustach- a, e, i, o, u, y( najpierw legato, potem stacatto). 2. Powtarzamy zbitki głoskowe: mga-gma wru- rwu mle- lme gdy-dgy bno- nbo cme-mce sku- ksu rdu- dru fta- tfa wla- lwa tle- lte mno- nmo rga- gra msza- szma chsze- szche gże- żge 3. Powtarzamy bardzo wyraźnie hasła (najpierw wolno, potem szybciej). - Kto to tutaj tak tupie? To tato tutaj tak tupie. - Babcia w kapciach w ciapki. - Z czeskich strzech strzech szło Czechów trzech. - Zmiażdż dżdżownicę. - Pop popadii powiada, że chłop pobił sąsiada. - Hong-Kong w Chinach, King- Kong w kinach. - Zawierucha dmucha koło ucha. - Wpadł ptak w dół. - Szedł Sasza suchą szosą. IV. ĆWICZENIA ODDECHOWO- ARTYKULACYJNE. (Spokojny podkład muzyczny). Wszyscy leżą na podłodze, wolno i spokojnie oddychają, oczy zamknięte. 1. Mocno naprężamy i rozluźniamy po kolei wszystkie mięśnie(twarz, szyja, ramiona, ręce, tułów, pośladki, uda, łydki, stopy, na końcu całe ciało). 2."Ślimaki"- zwijamy się i rozciągamy. 3. Wydobywamy głos z przepony (tzw. mruczenie), głos"na maskę"- uruchamiamy rezonatory. 4. Od mruczenia przechodzimy do pełnego głosu w samogłoskach otwartych (a, o) 5. Powoli wstajemy, chodzimy po sali wokalizując samogłoskę"a" (sprawdzamy różne brzmienie głosu w poszczególnych częściach sali). 6. Wykrzykujemy"a" (wyrzucamy z siebie głos). 7. Wykrzykujemy swoje imię, potem mówimy szeptem. V. ĆWICZENIA INTERAKCYJNE. (Spokojny podkład muzyczny). 1. Chodzimy po sali (oczy otwarte- cisza)- zmiana tempa na komendy prowadzącego: idziemy wolno, szybciej, biegniemy, stop, biegniemy, idziemy, siadamy, wstajemy, itd. NALEŻY ZWRÓCIĆ UCZNIOM UWAGĘ, ŻEBY TAK KIEROWALI SWOIMI RUCHAMI, ABY NIE WPADALI NA INNYCH). 2 Chodzimy po sali tyłem (ciało rozluźnione). 3 Chodzimy po sali- na umówioną komendę łączymy się w pary dotykając się np. czołem, plecami, palcami, ramionami. Robimy w parze po trzy figury i rozchodzimy się. 4 Chodzimy wolno po sali oczy zamknięte. Gdy spotykamy kogoś na swojej drodze możemy go poznać po dotyku, przywitać się lub po prostu odejść. 5 Chodzimy w zwolnionym tempie(muzyka hinduska), nogi lekko ugięte w kolanach. Staramy się wysoko podnosić nogi, pracują również ręce. 6"Lustra"- dobieramy się w pary, jedna osoba pokazuje wolno czynności, druga powtarza- starając się robić wszystko w tym samym tempie. 7 To samo ćwiczenie j.w., ale przewodnikiem jest jedna osoba, a powtarza cała grupa. 8 Scena walki- dobieramy się w pary, markujemy walkę, ale w zwolnionym tempie. 9"Gabinet figur woskowych"- wszyscy podzieleni są na dwie grupy. Jedna grupa staje w nieruchomych pozycjach. Druga grupa przenosi po kolei każdą figurę na drugi koniec sali, tak żeby nie uszkodzić figury. 10"Fotografie"- jedna osoba wychodzi na środek i staje w jakiejś pozycji. Po chwili dołącza do niej druga osoba i tak po kolei cała grupa. VI. ETIUDKI TEATRALNE -INDYWIDUALNE I ZBIOROWE. 1. Indywidualna etiudka z krzesłem. - Każdy wymyśla sobie i odgrywa krótką scenkę, w której może wykorzystać krzesło. (Krzesło może pełnić różne role). 2. Etiudka"Powrót"- Każdy wymyśla sobie sytuację, dobiera aktorów i odgrywa scenkę późnego powrotu do domu (np. wejście, próba przemknięcia się do swojego pokoju, reakcja rodziców, tłumaczenie się, zakończenie scenki). 3. Etiudka indywidualna"Prasowanie"- prasując ktoś ogląda telewizję (oczywiście markujemy), na twarzy grającego powinny odbijać się emocje w zależności od tego, co ogląda w telewizji). 4. Etiudka"Pożyczka"- dwóch aktorów. Jeden z aktorów próbuje nakłonić drugiego, aby ten pożyczył mu pieniądze (scenka bez użycia słów!). 5."Spotkanie po latach"- Dwie osoby niespodziewanie spotykają się po długim czasie, najpierw ogromne zaskoczenie i radość, ale w trakcie rozmowy dochodzi do kłótni. 6. Etiudka zbiorowa"Impreza"- Gospodarz przygotowuje imprezę np. urodzinową ( sprząta, przygotowuje posiłki, ustawia krzesła, przychodzą goście, zaczyna się zabawa, ale w końcu ktoś wywołuje awanturę- etiudka kończy się wg uznania aktorów). NALEŻY ZWRÓCIĆ SZCZEGÓLNĄ UWAGĘ, ABY KAŻDA ETIUDKA MIAŁA SWÓJ POCZĄTEK, ROZWINIĘCIE AKCJI I ZAKOŃCZENIE ! VII. ĆWICZENIA RELAKSUJĄCE (Spokojny podkład muzyczny). Każdy siedzi lub leży w dowolnej pozycji. Oczy zamknięte, ciało rozluźnione, oddech spokojny. 1. Wyobrażamy sobie siebie od wewnątrz (wchodzimy wgłąb siebie). Z każdym wydechem Wychodzą z nas nieczystości, złe myśli wszystkie złości. Z każdym wdechem wchodzi w nas nowa energia, oczyszczenie i siła. 2. Wyobrażamy sobie siebie w ulubionym miejscu (w lesie, nad morzem, na łące,)-Oglądamy dokładnie to miejsce i wsłuchujemy się we wszystkie odgłosy. Relaksujemy się. 3. Wyobrażamy sobie siebie jako wspaniały kwiat, który rodzi się ziarenka, rośnie, rozwija się rozkwita i na noc zasypia. Wolno otwieramy oczy. Rozmawiamy o odczuciach. POŻEGNANIE. Opracowanie: Małgorzata Zasadzka Wyświetleń: 9676
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |