Katalog Halina Kolasińska Różne, Scenariusze Rozwijanie aktywności twórczej dzieci - scenariusz zajęć w klasie III szkoły podstawowejKiedy czujemy się szczęśliwi?Cele ogólne: Cele szczegółowe: Postawa ucznia - aktywności, twórczości, zaangażowania, współpracy, samodzielności Postawa nauczyciela - życzliwości, opiekuńczości, postawa wspierająca, wspomagająca "prowokująca". Jest mi wesoło, gdy ......... . (mogą tu być zakończenia typu: "pada deszcz" "świeci słońce" "tańczą liście na wietrze") Jestem smutna, gdy .......... . (Np "jest pochmurno" "jestem sama" "zgubiłam ulubioną zabawkę") Jestem zadowolona, gdy ........ . Jestem przestraszona, gdy ......... Jestem zła, gdy ........... Chętne dzieci próbują sensownie zakończyć rozpoczętą wypowiedź. Zachęcam je do kończenia zdań na różne sposoby. Chwalę przede wszystkim te pomysły, które są oryginalne, niezwykłe, dowcipne. Dzielę uczniów na 4-osobowe grupy. Dzieci losują karty z nazwami uczuć. Próbują je opisać. I. Za pomocą słów (kolor, jak pachnie, jak wygląda, jaki ma dźwięk, czym mnie napawa). I Mimiką, gestem, ruchem, pozą. Po wykonaniu ćwiczenia grupy prezentują swoje prace na forum klasy. Pozostali uczniowie starają się odgadnąć, jakie to uczucie. Grupy pracują metodą "burzy mózgów". Szczęście to: - wielka wygrana, - odnalezienie zgubionej zabawki, - piękne kwiaty w ogrodzie, - upragnione zwierzątko, - piątka w szkole, - ulubione zajęcie, - kolorowy motyl, - muzyka, - śpiew słowika, - pszczoła w ulu itd. Przy nietypowych porównaniach dzieci uzasadniają swój wybór. Dzieci prezentują swoje prace na forum klasy. Po przeprowadzonej próbie formułuję pytanie: Dzielę klasę na dwie grupy. Jedna układa pytania, a druga odpowiada. Ponownie wykorzystuję arkusze szarego papieru z zabawy "Latane skojarzenia". Odwracam je na drugą stronę, napisane są na nich docelowe nazwy "stacji". I. LICZENIE II. TWÓRCZOŚĆ LITERACKA III. MALOWANIE IV. MUZYKOWANIE Dzieci na sygnał przybiegają do wybranej przez siebie "stacji" i tworzą pociągi. Wyruszają nimi w zaczarowaną podróż do wybranej przez siebie krainy, gdzie będą wykonywać swoje ulubione zajęcia. Przy kartonach (nazwach stacji) są stoliczki, na których zgromadzone są różnego rodzaju materiały i pomoce (kredki, farby, flamastry, ołówki, bibuła, kartony, kasety z muzyką relaksacyjną, instrumenty perkusyjne, teksty wierszy, stare czasopisma, gąbki, kolorowe tusze, nożyczki, słomki) oraz w kopertach propozycje zadań. I. LICZENIE 1. karty pracy z zadaniami tekstowymi otwartymi 2. różnego rodzaju problemy matematyczne związane z naszym codziennym życiem 3. krzyżówki. II. TWÓRCZOŚĆ LITERACKA 1. układanie opowieści na podstawie podanych słów 2. uzupełnienie tekstów wyrazami, które nie istnieją 3. historia z "odzysku" 4. zabawa słowami (układanie wierszy i rymowanek) III. MALOWANIE 1. odbijanie gąbką 2. nakrapianie tuszem 3. gazetowe wydzieranki 4. malowanie słomką IV. MUZYKOWANIE 1. układanie melodii do tekstów przysłów i wierszy 2. improwizowanie ruchem nastroju i charakteru słuchanej muzyki Wyjaśniam, co możemy zrobić, ale nie jak. Jednocześnie zaznaczam uczniom, że wybór zadań, materiałów, temat i forma pracy zależy tylko od nich. Zachęcam do wymyślania innych oryginalnych propozycji w zakresie danej "stacji". Obserwuję dzieci, ich wzajemne relacje, komentarze przy wykonywaniu zadań. Po upływie określonego czasu dzieci przystępują do pokazywania prac pozostałym grupom. Zajęcia kończą się omówieniem prac. Wszyscy uczniowie są chwaleni za bardzo dobre wywiązanie się z zadania. Najciekawsze uznane przez dzieci prace wieszamy w naszym kąciku twórczości "Wędrówka wyobraźni". Dzieci stoją w kole i proszę ich, aby mina,, gestem pokazały mi jak czuły się w czasie zajęć. Przewidywane reakcje dzieci: - uśmiech, - ukłon, - ręka na sercu, - wyskok w górę, - okrzyk radości, - oklaski, - gest OK.
Opracowanie: Wyświetleń: 8888
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |