![]() | ||||||||||
![]() |
||||||||||
Katalog Anna Rzehak Różne, Prezentacje Skuteczna komunikacja w rodzinieSKUTECZNA KOMUNIKACJA W RODZINIECele:1. wskazanie rodzicom sposobu na efektywną komunikację z dzieckiem 2. kształcenie umiejetności stosowania w życiu codziennym metod dobrej komunikacji 3. zapoznanie z przykładami działań rozwijających umiejętności wychowawcze 4. stworzenie sytuacji do refleksji nad relacjami z najbliższymi Przebieg spotkania: 1. Wprowadzenie do tematu. Tematem spotkania jest " komunikacja w rodzinie, czy zawsze jest skuteczna?" Wydaje się, że jasno mówimy dzieciom, o co nam chodzi - niekiedy wielokrotnie! - a mamy wrażenie że dzieci nas nie słuchają, nie reagują na nasze polecenia, a w końcu przymuszone do realizacji są niechętne i agresywne. Chciałabym przedstawić Państwu sposoby efektywnego porozumiewania się z własnym dzieckiem. Uważam że jasno formułowane komunikaty to podstawa w budowaniu klimatu wychowawczego sprzyjającego współpracy i służącemu wspólnemu rozwojowi rodziców i dzieci. Po to by dwoje ludzi porozumiało się ze sobą za pomocą języka, muszą być spełnione pewne warunki. Musi być nadawca - musi wypowiedzieć lub napisać swój komunikat (informację) do osoby która go odbiera, zwanej odbiorcą. Warunkiem poprawnej komunikacji jest: - język znany nadawcy i odbiorcy - dotarcie przez odbiorcę do rzeczywistych intencji nadawcy. Komunikat ![]() zrozumiały język jasne intencje Patrząc na schemat, widzimy proste strzałki efektywnej komunikacji między rodzicami i dziećmi. Myślimy: "I ja i dziecko mówimy po polsku a więc językiem zrozumiałym, dziecko zna moje intencje - przecież je kocham i chcę dla niego jak najlepiej, więc wzajemnie powinniśmy się rozumieć. Dlaczego tak nie jest?" Spróbujmy wspólnie odpowiedzieć na to pytanie. Wypisujemy na tablicy denerwujące nas zachowania dzieci: - bałagan w pokoju i na biurku - częste zapominanie o wyrzucaniu śmieci - wrzucanie brudnych rzeczy pod łóżko lub upychanie ich w szafie - ciągłe oglądanie telewizji - bezustanne przypominanie o lekcjach - pozostawianie brudnych naczyń we wszystkich możliwych miejscach - pozostawianie wody po kąpieli w wannie - rozrzucone mokre ręczniki - nieodpowiedzialność w opiece nad zwierzętami - brak zrozumienia potrzeb rodziców - nie liczenie się z sytuacją finansową rodziny - brak jakiejkolwiek inicjatywy w podejmowaniu obowiązków rodzinnych - myślenie o "niebieskich migdałach" - pozostawianie nie pościelonego łóżka Podajemy przykłady z życia. Jak uniknąć podobnych scen. I Sposoby jasnej komunikacji: - komunikuj krótko, jednym słowem: Janek, śmieci, Aniu, łóżko! - mów dzieciom o swoich uczuciach: Smuci mnie ta powtarzająca się sytuacja z niepościelonym łóżkiem. Jest mi przykro, kiedy wracając widzę stojące śmieci. - pouczenie zastąp informacją: Pozostawiona na wierzchu pościel kurzy się i prędzej brudzi. Schowaj ją, jak wstaniesz. Wystawione z szafki śmieci może rozrzucić kot. Wyrzuć je od razu - uwzględnij liścik do dziecka jako skuteczną formę komunikacji: Janku! Bardzo źle czuję się pozostawiona sama w pokoju. W tapczanie jest mi bezpieczniej. Schowaj mnie! Twoja pościel. Jasiu! Niecierpliwie czekamy na wyrzucenie. Zbulwersowane czekaniem śmieci. II PRZYKŁADY EFEKTYWNEJ KOMUNIKACJI
Podsumowanie: - Komunikacja oparta na powyższych zasadach wyraża Państwa uczucia, - nie atakując przy tym charakteru dziecka, - wskazuje jak dziecko możę naprawić błąd, - określa Państwaoczekiwania bez zbędnych komentarzy. Zachcęcam do stosowania tych zasad w praktyce, w życiu codziennym. Literatura: 1. Dubisz - "Język i my" 2. 2. Faber - "Jak mówoć, żeby dzieci nassłuchały?" Opracowanie: mgr Anna Rzehak Wyświetleń: 2431
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |