Katalog Maria Kubicka Matematyka, WSO Kryteria oceny z matematyki w klasach IV - VI SP w ChobienicachKryteria oceniania wiedzy i umiejętności z matematyki w kl. IV - VI szkoły podstawowejOcena dopuszczająca: - uczeń pisze i czyta liczby zakresie tysięcy, - odróżnia liczby od cyfry, - zna znaki rzymskie do 50, - dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli liczby naturalne, - rozróżnia dzielniki i wielokrotności, - zna jednostki czasu, - potrafi narysować punkt, prostą, półprostą, odcinek i łamaną, - rozpoznaje proste równoległe i prostopadłe, - rozróżnia okrąg i koło, - rozpoznaje wielokąty i potrafi je nazwać, - posługuje się podstawowymi jednostkami długości i pola, - umie własnymi słowami opisać prostopadłościan i sześcian, - potrafi zapisać i odczytać ułamki zwykłe i dziesiętne, - wie, ile to połowa, ćwierć i trzy czwarte. Ocena dostateczna: jak wyżej, oraz: - potrafi zapisać liczbę w dziesiątkowym systemie pozycyjnym, - potrafi zilustrować liczby naturalne na osi liczbowej, - umie wykonać dzielenie z resztą i sprawdzić otrzymany wynik, - potrafi wymienić liczby parzyste i nieparzyste, - umie wykonać obliczenia zegarowe, - potrafi w całości wydzielić ułamek, - umie dodawać i odejmować dziesiętne, - zna zapis ułamka zwykłego, - umie narysować proste równoległe i prostopadłe, - potrafi wskazać kąty: ostry, prosty, rozwarty, pełny, półpełny, - rysuje kwadraty, prostokąty i wskazuje w nich boki i kąty oraz wierzchołki, - potrafi w modelu prostopadłościanu wskazać krawędzie, wierzchołki i ściany. Ocena dobra: jak wyżej, oraz - rozumie pozycyjny i dziesiątkowy system liczenia, - zna znaki rzymskie i potrafi zapisać liczby w systemie rzymskim powyżej 50, - umie w pamięci wykonać mnożenie liczby dwucyfrowej przez jednocyfrową, - potrafi obliczyć wartość liczbową wyrażeń arytmetycznych, z uwzględnieniem kolejności wykonywania działań, - rozpoznaje kiedy liczba dzieli się przez 2, 5, 10, - wykonuje mnożenie, dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000, - potrafi porównać liczby całkowite, przedstawiające zapis temperatur powietrza, - zna pojęcie promienia, średnicy, cięciwy i łuku, - oblicza obwód kwadratu i prostokąta, - rozpoznaje figury w lustrzanym odbiciu. Ocena bardzo dobra: jak wyżej, oraz - poprawnie stosuje porównywanie różnicowe i ilorazowe, - umie obliczyć potęgę o wykładniku 2 i 3, - biegle rozwiązuje zadania z treścią, - potrafi opisać elementy otoczenia w języku matematycznym, używając nazw, - potrafi porządkować ułamki dziesiętne i zwykłe, - potrafi narysować na siatce kwadratowej lustrzane odbicie danej figury, - umie wykorzystać prawa działań do ułatwiania sobie obliczeń i rozwiązywania równań, - umie zamieniać jednostki długości, pola i objętości, - umie przedstawić ułamek zwykły i dziesiętny na osi liczbowej, - dodaje i odejmuje ułamki zwykłe. Ocena celująca: jak wyżej, oraz: - zna inne systemy liczenia, umie zapisywać i odczytywać liczby w systemie dwójkowym (dodawać i odejmować), - wykorzystuje prawa działań i własności do ułatwienia obliczeń, - potrafi oszacować wyniki działań, - stosuje wiedzę matematyczną w przyrodzie (orientacja w terenie, szkic, plan, mapa), - wyznacza całość, mając daną jej część, - wykonuje obliczenia na ułamkach mieszanych. Formy sprawdzania: pisemne: prace klasowe - 2 w semestrze sprawdziany - po każdym dziale kartkówki - 5 w semestrze ustne: odpowiedzi - 2 razy zad. dom. - 1 raz testy - 1 raz Ocena dopuszczająca: - uczeń określa liczby naturalne, całkowite, wymierne, - pisemnie mnoży, dzieli, dodaje, odejmuje liczby naturalne, - dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki zwykłe o tych samych mianownikach i ułamki dziesiętne, - porównuje ułamki zwykłe, - rozpoznaje figury płaskie, - mierzy kąty i rozpoznaje ich rodzaje, - oblicza obwód figur na podstawie rysunku, mając dane potrzebne odcinki. Ocena dostateczna: jak wyżej, oraz: - dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki zwykłe o różnych mianownikach, - określa pojęcie procentu, zamienia procenty na ułamki, ułamki na procenty, - kreśli trójkąty, czworokąty i nazywa je, - oblicza pole trójkątów i czworokątów na podstawie rysunków, mając dane potrzebne, odcinki, - projektuje siatki prostopadłościanu i oblicza pola powierzchni. Ocena dobra: jak wyżej, oraz: - oblicza proste działania łączne na ułamkach zwykłych, - stosuje działania na ułamkach w rozwiązywaniu zadań tekstowych, - porównuje liczby wymierne, - zapisuje treść zadania za pomocą wyrażenia, - rozpoznaje własności poznanych figur, - rozwiązuje zadania tekstowe związane z polami trójkątów i czworokątów, - projektuje siatki graniastosłupów prostych o dowolnych podstawach, - oblicza pola powierzchni graniastosłupów. Ocena bardzo dobra: jak wyżej, oraz: - sprawnie oblicza działania łączne na ułamkach zwykłych i dziesiętnych, - oblicza wartości liczbowe prostych wyrażeń algebraicznych, - rozwiązuje proste równania z jedną niewiadomą, - zapisuje treść zadania tekstowego w postaci równania, - stosuje obliczenia procentowe, - rozwiązuje zadania z geometrii o wyższym stopniu trudności niż na ocenę dobrą. Ocena celująca: jak wyżej oraz - wykorzystuje w działaniach potęgi i pierwiastki, - projektuje siatki graniastosłupów w skali, - zna i wykorzystuje pojęcie wartości bezwzględnej w rozwiązywaniu równań i nierówności, - oblicza wartość liczbową złożonych wyrażeń algebraicznych. Formy sprawdzania jak wyżej. Ocena dopuszczająca: - uczeń pisemnie dodaje, odejmuje,mnoży i dzieli liczby naturalne, - dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki zwykłe o tych samych mianownikach i ułamki dziesiętne, - oblicza wartości prostych wyrażeń arytmetycznych, - porównuje liczby wymierne, - rozpoznaje figury płaskie, określa podstawowe własności, - rozpoznaje kąty wierzchołkowe, odpowiadające, naprzemianległe i przylegle oraz określa ich miary, - rozpoznaje graniastosłupy proste i prawidłowe. Ocena dostateczna: jak wyżej, oraz: - dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki zwykłe o różnych mianownikach, - wykonuje działania na liczbach wymiernych, - określa pojęcie procentu, zamienia procenty na ułamki, ułamki na procenty, - rozwiązuje nieskomplikowane zadania tekstowe za pomocą równań, - porównuje liczby wymierne, - posługuje się podstawowymi jednostkami miary długości, pola i objętości, - rozpoznaje ostrosłupy. Ocena dobra: jak wyżej, oraz: - oblicza proste działania łączne na liczbach wymiernych, - stosuje działania na ułamkach w rozwiązywaniu zadań tekstowych, - odczytuje diagramy słupkowe, obrazkowe, kołowe oraz procentowe, - zaznacza punkty o danych współrzędnych i odczytuje współrzędne punktów w prostokątnym układzie współrzędnych na płaszczyźnie, - posługuje się jednostkami objętości, - oblicza pola powierzchni graniastosłupów prostych. Ocena bardzo dobra: jak wyżej, oraz: - sprawnie oblicza działania łączne w zbiorze liczb wymiernych, - oblicza wartości liczbowe wyrażeń algebraicznych, - rozwiązuje równania z jedną niewiadomą, - zapisuje treść zadania tekstowego w postaci równania, - stosuje obliczenia procentowe, - oblicza potęgi liczb wymiernych o wykładnikach naturalnych, - rozwiązuje zadania z geometrii o wyższym stopniu trudności niż na ocenę dobrą, - oblicza objętości graniastosłupów prostych, - rozpoznaje ostrosłupy, oblicza ich pola powierzchni w zakresie posiadanych umiejętności. Ocena celująca: jak wyżej, oraz: - wykorzystuje w działaniach potęgi i pierwiastki, wartości bezwzględne, - projektuje siatki graniastosłupów w skali, - oblicza pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa, - zna i wykorzystuje pojęcie wartości bezwzględnej w rozwiązywaniu równań i nierówności, - oblicza wartość liczbową złożonych wyrażeń algebraicznych, - wykonuje skomplikowane konstrukcje geometryczne. Formy sprawdzania jak wyżej.
Opracowanie: Wyświetleń: 8084
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |