Katalog

Maria Kubicka
Matematyka, WSO

Kryteria oceny z matematyki w klasach IV - VI SP w Chobienicach

- n +

Kryteria oceniania wiedzy i umiejętności z matematyki w kl. IV - VI szkoły podstawowej

KLASA IV

Ocena dopuszczająca:
- uczeń pisze i czyta liczby zakresie tysięcy,
- odróżnia liczby od cyfry,
- zna znaki rzymskie do 50,
- dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli liczby naturalne,
- rozróżnia dzielniki i wielokrotności,
- zna jednostki czasu,
- potrafi narysować punkt, prostą, półprostą, odcinek i łamaną,
- rozpoznaje proste równoległe i prostopadłe,
- rozróżnia okrąg i koło,
- rozpoznaje wielokąty i potrafi je nazwać,
- posługuje się podstawowymi jednostkami długości i pola,
- umie własnymi słowami opisać prostopadłościan i sześcian,
- potrafi zapisać i odczytać ułamki zwykłe i dziesiętne,
- wie, ile to połowa, ćwierć i trzy czwarte.

Ocena dostateczna:
jak wyżej, oraz:
- potrafi zapisać liczbę w dziesiątkowym systemie pozycyjnym,
- potrafi zilustrować liczby naturalne na osi liczbowej,
- umie wykonać dzielenie z resztą i sprawdzić otrzymany wynik,
- potrafi wymienić liczby parzyste i nieparzyste,
- umie wykonać obliczenia zegarowe,
- potrafi w całości wydzielić ułamek,
- umie dodawać i odejmować dziesiętne,
- zna zapis ułamka zwykłego,
- umie narysować proste równoległe i prostopadłe,
- potrafi wskazać kąty: ostry, prosty, rozwarty, pełny, półpełny,
- rysuje kwadraty, prostokąty i wskazuje w nich boki i kąty oraz wierzchołki,
- potrafi w modelu prostopadłościanu wskazać krawędzie, wierzchołki i ściany.

Ocena dobra:
jak wyżej, oraz
- rozumie pozycyjny i dziesiątkowy system liczenia,
- zna znaki rzymskie i potrafi zapisać liczby w systemie rzymskim powyżej 50,
- umie w pamięci wykonać mnożenie liczby dwucyfrowej przez jednocyfrową,
- potrafi obliczyć wartość liczbową wyrażeń arytmetycznych, z uwzględnieniem kolejności wykonywania działań,
- rozpoznaje kiedy liczba dzieli się przez 2, 5, 10,
- wykonuje mnożenie, dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000,
- potrafi porównać liczby całkowite, przedstawiające zapis temperatur powietrza,
- zna pojęcie promienia, średnicy, cięciwy i łuku,
- oblicza obwód kwadratu i prostokąta,
- rozpoznaje figury w lustrzanym odbiciu.

Ocena bardzo dobra:
jak wyżej, oraz
- poprawnie stosuje porównywanie różnicowe i ilorazowe,
- umie obliczyć potęgę o wykładniku 2 i 3,
- biegle rozwiązuje zadania z treścią,
- potrafi opisać elementy otoczenia w języku matematycznym, używając nazw,
- potrafi porządkować ułamki dziesiętne i zwykłe,
- potrafi narysować na siatce kwadratowej lustrzane odbicie danej figury,
- umie wykorzystać prawa działań do ułatwiania sobie obliczeń i rozwiązywania równań,
- umie zamieniać jednostki długości, pola i objętości,
- umie przedstawić ułamek zwykły i dziesiętny na osi liczbowej,
- dodaje i odejmuje ułamki zwykłe.

Ocena celująca:
jak wyżej, oraz:
- zna inne systemy liczenia, umie zapisywać i odczytywać liczby w systemie dwójkowym (dodawać i odejmować),
- wykorzystuje prawa działań i własności do ułatwienia obliczeń, - potrafi oszacować wyniki działań,
- stosuje wiedzę matematyczną w przyrodzie (orientacja w terenie, szkic, plan, mapa),
- wyznacza całość, mając daną jej część,
- wykonuje obliczenia na ułamkach mieszanych.

Formy sprawdzania:
pisemne:
prace klasowe - 2 w semestrze
sprawdziany - po każdym dziale
kartkówki - 5 w semestrze

ustne:
odpowiedzi - 2 razy
zad. dom. - 1 raz
testy - 1 raz

KLASA V


Ocena dopuszczająca:
- uczeń określa liczby naturalne, całkowite, wymierne,
- pisemnie mnoży, dzieli, dodaje, odejmuje liczby naturalne,
- dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki zwykłe o tych samych mianownikach i ułamki dziesiętne,
- porównuje ułamki zwykłe,
- rozpoznaje figury płaskie,
- mierzy kąty i rozpoznaje ich rodzaje,
- oblicza obwód figur na podstawie rysunku, mając dane potrzebne odcinki.

Ocena dostateczna:
jak wyżej, oraz:
- dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki zwykłe o różnych mianownikach,
- określa pojęcie procentu, zamienia procenty na ułamki, ułamki na procenty,
- kreśli trójkąty, czworokąty i nazywa je,
- oblicza pole trójkątów i czworokątów na podstawie rysunków, mając dane potrzebne, odcinki,
- projektuje siatki prostopadłościanu i oblicza pola powierzchni.

Ocena dobra:
jak wyżej, oraz:
- oblicza proste działania łączne na ułamkach zwykłych,
- stosuje działania na ułamkach w rozwiązywaniu zadań tekstowych,
- porównuje liczby wymierne,
- zapisuje treść zadania za pomocą wyrażenia,
- rozpoznaje własności poznanych figur,
- rozwiązuje zadania tekstowe związane z polami trójkątów i czworokątów,
- projektuje siatki graniastosłupów prostych o dowolnych podstawach,
- oblicza pola powierzchni graniastosłupów.

Ocena bardzo dobra:
jak wyżej, oraz:
- sprawnie oblicza działania łączne na ułamkach zwykłych i dziesiętnych,
- oblicza wartości liczbowe prostych wyrażeń algebraicznych,
- rozwiązuje proste równania z jedną niewiadomą,
- zapisuje treść zadania tekstowego w postaci równania,
- stosuje obliczenia procentowe,
- rozwiązuje zadania z geometrii o wyższym stopniu trudności niż na ocenę dobrą.

Ocena celująca:
jak wyżej oraz
- wykorzystuje w działaniach potęgi i pierwiastki,
- projektuje siatki graniastosłupów w skali,
- zna i wykorzystuje pojęcie wartości bezwzględnej w rozwiązywaniu równań i nierówności,
- oblicza wartość liczbową złożonych wyrażeń algebraicznych.

Formy sprawdzania jak wyżej.

KLASA VI


Ocena dopuszczająca:
- uczeń pisemnie dodaje, odejmuje,mnoży i dzieli liczby naturalne,
- dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki zwykłe o tych samych mianownikach i ułamki dziesiętne,
- oblicza wartości prostych wyrażeń arytmetycznych,
- porównuje liczby wymierne,
- rozpoznaje figury płaskie, określa podstawowe własności,
- rozpoznaje kąty wierzchołkowe, odpowiadające, naprzemianległe i przylegle oraz określa ich miary,
- rozpoznaje graniastosłupy proste i prawidłowe.

Ocena dostateczna:
jak wyżej, oraz:
- dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki zwykłe o różnych mianownikach,
- wykonuje działania na liczbach wymiernych,
- określa pojęcie procentu, zamienia procenty na ułamki, ułamki na procenty,
- rozwiązuje nieskomplikowane zadania tekstowe za pomocą równań,
- porównuje liczby wymierne,
- posługuje się podstawowymi jednostkami miary długości, pola i objętości,
- rozpoznaje ostrosłupy.

Ocena dobra:
jak wyżej, oraz:
- oblicza proste działania łączne na liczbach wymiernych,
- stosuje działania na ułamkach w rozwiązywaniu zadań tekstowych,
- odczytuje diagramy słupkowe, obrazkowe, kołowe oraz procentowe,
- zaznacza punkty o danych współrzędnych i odczytuje współrzędne punktów w prostokątnym układzie współrzędnych na płaszczyźnie,
- posługuje się jednostkami objętości,
- oblicza pola powierzchni graniastosłupów prostych.

Ocena bardzo dobra:
jak wyżej, oraz:
- sprawnie oblicza działania łączne w zbiorze liczb wymiernych,
- oblicza wartości liczbowe wyrażeń algebraicznych,
- rozwiązuje równania z jedną niewiadomą,
- zapisuje treść zadania tekstowego w postaci równania,
- stosuje obliczenia procentowe,
- oblicza potęgi liczb wymiernych o wykładnikach naturalnych,
- rozwiązuje zadania z geometrii o wyższym stopniu trudności niż na ocenę dobrą,
- oblicza objętości graniastosłupów prostych,
- rozpoznaje ostrosłupy, oblicza ich pola powierzchni w zakresie posiadanych umiejętności.

Ocena celująca:
jak wyżej, oraz:
- wykorzystuje w działaniach potęgi i pierwiastki, wartości bezwzględne,
- projektuje siatki graniastosłupów w skali,
- oblicza pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa,
- zna i wykorzystuje pojęcie wartości bezwzględnej w rozwiązywaniu równań i nierówności,
- oblicza wartość liczbową złożonych wyrażeń algebraicznych,
- wykonuje skomplikowane konstrukcje geometryczne.

Formy sprawdzania jak wyżej.

Opracowanie:
mgr Maria Kubicka
SP w Chobienicach

Wyświetleń: 8084


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.