![]() |
![]() |
Katalog Agnieszka Marek-Winiarska Język polski, Różne Kryteria ocen z języka polskiego w klasie VI opracowane na podstawie programu "Słowa jak klucze II" Marii Nagajowej ? DKW ? 4014 - 34/99Kryteria ocen z języka polskiego w klasie VI opracowane na podstawie programu "Słowa jak klucze II" Marii Nagajowej - DKW - 4014- 34/99.Ocena celująca.- Uczeń twórczo oraz samodzielnie rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania. - Proponuje rozwiązania oryginalne, wykraczające poza materiał programowy. - Jego wypowiedzi ustne i pisemne są bezbłędne, cechują się dojrzałością myślenia. - Bierze udział w konkursach literackich, ortograficznych, osiąga w nich sukcesy. - Podejmuje działalność literacką lub kulturalną w różnych formach szkolnych, prezentuje wysoki poziom merytoryczny oraz artystyczny. - Wykonuje prace i ćwiczenia nadobowiązkowe, dodatkowe. - Bardzo aktywny. Ocena bardzo dobra. Uczeń opanował pełen zakres wiadomości i umiejętności określony programem nauczania dla klasy szóstej. Kształcenie literackie i językowe. - Wypowiedzi ustne i pisemne są całkowicie poprawne pod względem stylistyczno - językowym, ortograficznym, merytorycznym i logicznym. - Potrafi samodzielnie wnioskować, myśleć logicznie. - Biegle posługuje się słownikami i encyklopedią. - Samodzielnie sporządza notatki z lekcji, selekcjonuje materiał rzeczowy. - Bezbłędnie pisze charakterystykę postaci i autocharakterystyki ; określa motywację czynów bohaterów, ocenia ich postępowanie. - Opowiadania twórcze wzbogaca dialogami, elementami opisów, charakterystyki. - Ten sam tekst potrafi przedstawić w formie streszczenia, opisu, opowiadania. - W sposób świadczący o gruntownej znajomości utworu redaguje list do postaci literackiej. - Bezbłędnie pisze sprawozdanie ze spaceru, a w pracy poświęconej oglądanemu filmowi lub spektaklowi teatralnemu podejmuje próby recenzji. - Rozumie i poprawnie posługuje się terminami w zakresie wiedzy o epice, wierszu, nowych gatunkach literackich (ballada, odmiana powieści, dramat). - Dokonuje analizy i interpretacji wiersza, odróżnia obrazowanie realistyczne od fantastycznego. - Pisze prace bezbłędnie pod względem ortograficznym i interpunkcyjnym. - Wyjątkowa staranność w wyeksponowaniu np. treści ważnych. - Bardzo aktywny. Fleksja i składnia. - Potrafi wyjaśnić, od czego zależą formy odmiany rzeczownika. - Wymienia rodzaje zaimków, omawia ich odmianę, funkcję w zdaniu, uzasadnia zastosowanie skróconych form zaimków rzeczowych. - Biegle stopniuje przymiotniki, nazywa rodzaj stopniowania, pisze poprawnie "nie" z przymiotnikami w stopniu wyższym i najwyższym. - Rozpoznaje różne tryby liczebników, określa jego formy gramatyczne i funkcję w zdaniu, potrafi uzasadnić użycie danego typu liczebnika : odmienia trudniejsze liczebniki złożone. - Stosuje w zdaniu rzeczownik w różnych funkcjach składniowych (podmiotu, dopełnienia, przydawki). - Rozpoznaje zdanie z orzeczeniem imiennym, omawia jego budowę. - Omawia, podając przykłady, różne sposoby wyrażania orzeczenia oraz podmiotu, przydawki i dopełnienia. - Wyróżnia w zdaniu związki zgody, rządu, przynależności, wskazuje zasady ich tworzenia. - Przeprowadza klasyfikację zdań złożonych współrzędnie, rysuje ich wykresy. Słowotwórstwo. - Wskazuje przyrostek lub przedrostek jako formant w jednym wyrazie i jako składnik podstawy słowotwórczej w innym. - Podaje przykłady wyrazów z obocznymi tematami słowotwórczymi. - Daje przykłady wyrazów utworzonych za pomocą różnych formatów. Ocena dobra. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności przewidziane podstawą programową oraz wybrane elementy przewidziane programem nauczania w klasie szóstej. Kształcenie literackie i językowe. - Czyta poprawnie, stosując zasady prawidłowej intonacji i akcentowania. - Jego wypowiedzi ustne i pisemne mogą zawierać jedynie nieliczne błędy językowe. - Podejmuje próby wypowiadania się w formach trudniejszych niż określone podstawą programową : opowiadanie twórcze z dialogiem, elementami opisu, list literacki, charakterystyka z pogłębioną oceną postaci, sprawozdanie ze spektaklu teatralnego, filmu. - Dobra znajomość tekstu pozwala mu na odtwórcze opowiadanie losów bohaterów, omówienie elementów świata przedstawionego. - Poprawnie pisze plan ramowy i szczegółowy. - Wskazuje poznane środki stylistyczne w wierszu. - Potrafi samodzielnie poprawić większość własnych błędów. - Rozbudowane prace domowe. - Wszystkie prace odrabiane. - Dbałość o estetykę zeszytu. - Raczej aktywny. Fleksja i składnia. - Wymienia rodzaje zaimków. - Wyróżnia przysłówki wśród innych części mowy, wskazuje sposób ich utworzenia. - Poprawnie stopniuje przymiotniki, wie, czemu służy stopniowanie. - Podaje przykłady różnych typów liczebników, odmienia liczebnik złożony i nieokreślony. - Na konkretnych przykładach omawia sposób wyrażania orzeczenia i podmiotu. - Wyróżnia w zdaniu związki wyrazów i nazywa je. - Tworzy poprawny związek zgody, rządu i przynależności. - Układa przykłady czterech rodzajów zdań złożonych współrzędnie. Słowotwórstwo. - Od podanego wyrazu podstawowego tworzy kilka wyrazów pochodnych będących różnymi częściami mowy. - Rozpoznaje wyraz pochodny, który może być podstawowym dla innego wyrazu. - Tworzy wyrazy pochodne od wyrażenia przyimkowego i od czasownika. - Wyjaśnia pisownię podanego wyrazu, odwołując się do wiadomości ze słowotwórstwa. Ocena dostateczna. Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który w zakresie umożliwiającym postępy w dalszym uczeniu się opanował wiedzą i umiejętności zawarte w podstawie programowej. Kształcenie literackie i językowe. - W wypowiedziach ustnych i pisemnych na ogół przestrzega zasad poprawnościowych w zakresie budowy zdań, stosowania poznanego słownictwa i ortografii. - W miarę samodzielnie posługuje się następującymi formami wypowiedzi: opowiadanie, opowiadanie z dialogiem,streszczenie, opis,sprawozdanie, charakterystyka postaci, list zaproszenie, telegram. - Jego technika głośnego i cichego czytania pozwala na rozumienie tekstu. - Zna przewidziane programem gatunki literackie. - Umie wyróżnić podstawowe elementy świata przedstawionego. - Odróżnia podmiot liryczny od bohatera utworu. - Poprawia popełnione błędy językowe przy pomocy nauczyciela, gromadzi słownictwo na zadany temat. - Systematyczny w odrabianiu prac, prace krótkie. - Staranny zeszyt. - Sporadycznie zgłasza się na lekcji. Fleksja i składnia. - Wyróżnia w tekście czasowniki w formie osobowej i nieosobowej, określa formę fleksyjną czasowników. - Określa funkcję czasowników w zdaniu. - Odmienia podane rzeczowniki przez przypadki, oddziela temat od końcówki, wskazuje tematy oboczne, nazywa funkcje, rzeczowników w zdaniu. - Rozpoznaje w zdaniu zaimki przysłówki, przymiotniki i liczebniki, potrafi rozpoznać ich związek z wyrazem określanym. - Stopniuje przymiotniki. - Rozróżnia przyimki proste i złożone, wyrażenia przyimkowe. - Na łatwiejszych przykładach omawia sposób wyrażenia podmiotów. - Rozpoznaje zdanie bezpodmiotowe. - Nazywa w zdaniu części zdania (na prostszych przykładach). - Układa zdania złożone z podanych zdań pojedynczych. - Wśród zdań złożonych rozróżnia złożone podrzędnie i współrzędnie. Ocena dopuszczająca. Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, którego wiedza i umiejętności pozwalają na samodzielne lub przy pomocy nauczyciela wykonywanie zadań o niewielkim stopniu trudności. - Jego technika czytania pozwala na rozumienie tekstu. - Względna poprawność językowa i rzeczowa wypowiedzi ustnych świadczy o zrozumieniu przez niego analizowanego zagadnienia. - W wypowiedziach pisemnych popełniane błędy językowe, stylistyczne, logiczne i ortograficzne nie przekreślają wartości pracy i wysiłku, jaki włożył w ich napisanie. - Stopień opanowania przez niego wiadomości pozwala na wykonanie zadań typowych, o niewielkim zakresie trudności, samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela. - Przy pomocy nauczyciela rozpoznaje części mowy i określa ich funkcję w zdaniu (na prostych przykładach). - Odróżnia zdania pojedyncze od złożonych i próbuje określać ich rodzaj. - Łączy wyrazy w zespoły składniowe. - Częsty brak zeszytu. - Bierny na lekcjach. - Liczne braki w pracach domowych. Słowotwórstwo. - Zestawia pary wyrazów podstawowych i pochodnych. - Przeprowadza analizę słowotwórczą wyrazu o przejrzystej budowie - wskazuje podstawę słowotwórczą i formant. - Nazywa typy formantów. - Tworzy wyrazy pochodne za pomocą podanych formantów. Ocena niedostateczna. Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który: - Nie opanował podstawowych wiadomości w zakresie fleksji i składni, słownictwa, frazeologii i redagowania wypowiedzi oraz elementarnych wiadomości z zakresu budowy i analizy utworu literackiego, przewidzianych podstawą programową; - Nie opanował techniki głośnego i cichego czytania w stopniu zadowalającym; - Jego wypowiedzi nie są poprawne pod względem rzeczowym i językowym; - Nawet z pomocą nauczyciela nie jest w stanie rozwiązać prostego zagadnienia; - Ciągły brak zeszytu, pasywny na lekcjach, obojętny.
Opracowanie: Wyświetleń: 2964
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |