![]() |
![]() |
Katalog Gabriela Arnold Różne, Scenariusze Scenariusz zajęć zespołu edukacyjno-terapeutycznegoScenariusz zajęć zespołu edukacyjno-terapeutycznegoScenariusz został przygotowany dla dzieci z Zespołu Edukacyjno-Terapeutycznego A przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Miliczu. Uczniowie ci, oprócz wiedzy muszą opanować różne umiejętności, które będą im niezbędne w dorosłym życiu. Na zajęciach, przed podjęciem zadania dzieci muszą być aktywizowane, dlatego wykonują ćwiczenia, które uaktywniają półkule mózgowe. Ćwiczenia te, są zaczerpnięte z metody Kinezjologii Edukacyjnej dr P. Dennisona.Ośrodek: Warzywa Temat: Znamy warzywa. Robimy sałatkę warzywną. CEL GŁÓWNY: - uczeń rozpoznaje i nazywa warzywa; - wyrabianie umiejętności obierania i krojenia warzyw; CEL SZCZEGÓŁOWY: - uczeń potrafi określić kształt, kolor warzyw oraz wykorzystanie ich do przygotowania posiłków; - umie wymienić miejsce, w którym rosną warzywa; - czyta globalnie, wyklaskuje sylaby; - potrafi przeliczyć do 3; - potrafi utworzyć zbiór wg polecenia; - umie posługiwać się widelcem (spożywając sałatkę); - potrafi przygotować, a następnie sprzątnąć stanowisko pracy; - umie koncentrować uwagę na czytanym tekście; FORMY PRACY: - indywidualne i zbiorowe; - wykorzystanie ćwiczeń wspierających harmonijny rozwój wg metody Kinezjologii Edukacyjnej dr P. Dennisona (opis wykonania ćwiczeń w załączniku); ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - wiersz J .Brzechwy pt. "Na straganie"; - ilustracje przedstawiające warzywa; - etykiety z nazwami warzyw; - ugotowane warzywa, deseczki, nożyki, fartuszki; REALIZACJA TEMATU LEKCJI: 1. Czynności organizacyjne. 2. Wprowadzenie do tematu lekcji. 3. Realizacja tematu lekcji. 4. Podsumowanie zajęć. Przebieg zajęć. Ad. 1 Czynności organizacyjne: - puszczenie iskierki (przywitanie się uczniów); - przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji; - ćwiczenia Dennisona: "Słoń", "Sowa", "Ruchy naprzemienne" oraz ćwiczenie wyciszające, przygotowujące do podjęcia działania - "Pozycja Cook'a"; Ad. 2-3 Wprowadzenie oraz realizacja tematu zajęć: - wysłuchanie wiersza "Na straganie", krótkie omówienie treści; - rozpoznawanie warzyw na ilustracji, nazywanie ich (krótka charakterystyka); - czytanie globalne etykiet z nazwami warzyw, wyszukiwanie i nazywanie samogłosek, podpisywanie ilustracji etykietami; - dzielenie wyrazu na sylaby (wyklaskiwanie sylab), wspólne przeliczanie sylab (szczególnie aktywizować mało aktywnych uczniów); - wyszczególnienie ilustracji przedstawiających warzywa, które będą wykorzystane do sałatki - utworzenie zbioru tych warzyw; - ćwiczenie Dennisona - "Rysowanie oburącz" kredą warzyw na tablicy; - przypomnienie produktów z których będzie zrobiona sałatka (wyszukanie tych, których nie ma w zbiorze - groszek, jabłko (owoc oraz jajko) - czytanie globalne etykiet tych produktów; - wklejanie do zeszytów ilustracji i etykiet przedstawiających warzywa, z których będzie zrobiona sałatka; - przygotowanie stanowisk oraz uczniów do podjęcia zadania (wyłożenie produktów założenie fartuszków, umycie rąk); - zwrócenie uwagi na zachowanie bezpieczeństwa podczas posługiwania się nożem; - wykonanie sałatki (obieranie i krojenie warzyw; mieszanie, doprawianie i nakładanie na talerzyki); - konsumpcja (ćwiczenie w posługiwaniu się widelcem); - sprzątanie stanowisk pracy; Ad. 4 Podsumowanie zajęć: - przypomnienie nazw warzyw, które zostały wykorzystane do zrobienia sałatki; - powtórne odczytanie wiersza pt. "Na straganie" z aktywizowaniem uczniów (wskazywanie ilustracji warzyw, które wystąpiły w wierszu; wspólne powtarzanie wersu....a to feler westchnął seler.); - podziękowanie uczniom aktywnym na lekcji; - wspólne odśpiewanie piosenki pt. "Jestem sobie ogrodniczka". Załącznik: "Słoń" - głowę kładziemy na ramieniu, ręka wyciągnięta, ugięte kolana. Ręka z głową zaznacza w powietrzu "leniwe ósemki" (znak nieskończoności), po chwili zmiana ręki. "Sowa" - stojąc, kładziemy jedną rękę na pępku, drugą na ranieniu. Wypuszczamy powietrze. Dmuchając kręcimy głową z lewej strony do prawej, następnie pohukujemy jak sowa. Po chwili zmiana ułożenia rąk. "Ruchy naprzemienne" - stojąc, lewym łokciem dotykamy prawego kolana na wysokości pępka, następnie prawym łokciem dotykamy lewego kolana również na wysokości pępka. Kilkakrotnie powtarzamy te ruchy w równym tempie. "Pozycja Cook'a" - siedzimy wygodnie z nogami wyprostowanymi, stopy skrzyżowane; ręce pod pachami z kciukami na zaczepie mięśnia piersiowego (Cook'a); język dotyka podniebienia; ograniczamy pole widzenia oczu. Kończymy ćwiczenie stawiając nogi na podłodze, dłonie przykładamy do siebie tworząc z palców piramidę. "Rysowanie oburącz" - obydwoma rękami wykonujemy te same ruchy. Opracowanie: Gabriela Arnold Wyświetleń: 3043
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |