Katalog Krystyna Molska Różne, Konspekty Konspekt zajęć z przedmiotu ?Wychowanie do życia w rodzinie?Odmienność płci - urokiem i wzajemnym uzupełnianiem się.Konspekt zajęć z przedmiotu: "Wychowanie do życia w rodzinie"WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE - KL. VI SZKOŁA PODSTAWOWA Temat lekcji: I. Cele lekcji: - nauczyć dostrzegać cechy charakterystyczne dla obu płci ujawniające się w różnych aspektach życia, - uczyć akceptować własną płeć, - lepiej rozumieć samych siebie i drugą płeć. II. Metody i techniki pracy z grupą: - praca w małych grupach, - rozmowa kierowana, - praca indywidualna - autoportret. III. Środki dydaktyczne: - kartki z zadaniami do pracy w grupach, - duży arkusz papieru, mazaki, długopisy, - kartki dla wszystkich uczniów w klasie do sporządzania autoportretu. IV. Załączniki: - arkusz do wyróżniania cech charakterystycznych dla obu płci, - arkusz do sporządzania autoportretu. PRZEBIEG LEKCJI 1. Nauczyciel wita dziewczęta i chłopców. Krótka rozmowa z uczniami zmierzająca do wyjaśnienia słowa "płeć"- jest to moje funkcjonowanie w życiu jako dziewczynki lub jako chłopca i wypełnianie ról z tym związanych. 2. Praca w małych grupach. Nauczyciel dzieli klasę na 4-5 osobowe grupy tej samej płci. Każda grupa otrzymuje kartkę z zadaniem do wypisania cech charakterystycznych obu płci w różnych sytuacjach. Uczniowie pracują około 20 minut. 3. Omówienie wyników pracy grupowej. Uczniowie odczytują kolejno odpowiedzi na poszczególne pytania z podziałem na dziewczęta i chłopców. Nauczyciel zapisuje na dużym arkuszu papieru charakterystyczne zachowania dla poszczególnych płci. Pyta, czy trudno było chłopcom pisać o dziewczętach i odwrotnie. Akcentuje, że każdy z nas jest indywidualnością, osobą niepowtarzalną i ma prawo do własnych odpowiedzi. Dlatego teraz każdy zrobi swój autoportret. 4. Praca indywidualna. Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z niedokończonymi zdaniami, które pomagają w sporządzeniu autoportretu. Chętni uczniowie odczytują swoje prace. Kartki zabierają ze sobą. 5. Zakończenie - podsumowanie. Dzisiejsze spotkanie pozwoliło wam lepiej poznać siebie i cechy drugiej płci. Są one różne, jednak wzajemnie się uzupełniają. Załącznik nr 1. Arkusz cech dziewcząt i chłopców 1. Wyobraźcie sobie: małego chłopca i dziewczynkę (2 do 4 lat) bawiących się na łące. Napiszcie jakie zajęcia i zabawy będzie wymyślała sobie dziewczynka, a jakie chłopiec.
2. Wyobraźcie sobie, że macie możliwość zwiedzać dwa pokoje. Jeden z nich należy do dziewczynki z szóstej klasy, a drugi do jej starszego o 2 lata brata. Napiszcie, czym będą różniły się te dwa pomieszczenia.
3. Zastanówcie się i napiszcie, czym różnią się zainteresowania chłopców od zainteresowań dziewcząt (filmy, książki, sport, hobby).
4. Wyobraźcie sobie, że w pewnej rodzinie przygotowane jest przyjęcie urodzinowe. Jakie prace wykona mam, a jakie tato?
5. Zastanówcie się i napiszcie, jakie zawody najczęściej wybierają kobiety, a jakie mężczyźni?
Autoportret 1. Mam na imię ........................................................................................................................... 2. Cieszę się, że jestem dziewczynką/chłopcem, bo. .................................................................. ....................................................................................................................................................... 3. W moim wyglądzie lubię ........................................................................................................ ....................................................................................................................................................... 4. Interesuję się ........................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... 5. Potrafię zrobić ......................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... 6. W przyszłości zamierzam ....................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Opracowanie: Krystyna Molska Wyświetleń: 4621
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |