Katalog

Małgorzata Chodura
Matematyka, Scenariusze

Wyprawa do krainy stereometrii. Powtórzenie wiadomości - figury przestrzenne, ich powierzchnie i objętości

- n +

Wyprawa do krainy stereometrii. powtórzenie wiadomości - figury przestrzenne, ich powierzchnie i objętości.

KLASA-IV LZ
METODA: problemowa, pogadanka, ćwiczenia praktyczne
FORMA: praca w grupach
CELE LEKCJI:
UMIEJĘTNOŚCI:
  • prawidłowe organizowanie procesu uczenia się właściwe utrwalanie wiedzy i umiejętności związanych z obliczaniem pól powierzchni i objętości, długości wskazanych odcinków figur przestrzennych
  • poprawne korzystanie z wiadomości i doświadczeń zdobytych na poprzednich lekcjach
  • umiejętne, szybkie i skuteczne poszukiwanie potrzebnych informacji w "Tablicach Matematycznych"
  • poprawne posługiwanie się językiem ojczystym oraz stosowanie we właściwy sposób terminologii matematycznej
  • umiejętne prezentowanie efektów pracy

    WIADOMOŚCI:
  • utrwalenie sposobu obliczania pól powierzchni, objętości i pól przekroju brył obrotowych i nieobrotowych
  • utrwalenie wzorów do obliczania pól powierzchni, objętości i pól przekroju brył obrotowych i nieobrotowych
  • poznanie zastosowania stereometrii w życiu codziennym

    PRZEBIG ZAJĘĆ
    1. Wprowadzenie do tematu zajęć. Przedstawienie celu zajęć. Rekapitulacja wtórna. Przypomnienie wiadomości z ostatnich lekcji dotyczących: sposobu obliczania pól powierzchni, objętości i pól przekroju brył obrotowych i nieobrotowych.
    2. Rozdanie uczniom arkuszy brystolu i flamastrów oraz drutu, patyczków, plasteliny potrzebnych do sporządzania notatek i prezentacji wyników własnej pracy.
    3. Przydzielenie pracy uczniom. Każdy otrzymuje do rozwiązania zadanie z treścią, między wszystkich rozlosuję pięć różnych zadań.
    4. Uczniowie pracują w grupach, dobierając się zgodnie z numerem wylosowanego zadania. Wspólnie poszukują rozwiązania najlepsze z nich, prawidłowe i najprostsze nanoszą na arkusz brystolu. W czasie pracy dopuszcza się konsultacje i pomoc wzajemną oraz pomoc ze strony nauczyciela. Każda drużyna nanosi swoje rozwiązanie na brystol i wykonuje szkielet bryły z patyczków i drutu oraz sporządza rzut bryły.
    5. Zawieszenie plansz z opracowanymi zadaniami, prezentacja rozwiązań innym uczniom. Uczniowie przedstawiający rozwiązanie posługują się pomocniczą instrukcją, pozwoli im to na udzielenie pełnej wypowiedzi. Dyskusja nad rozwiązaniami.
    6. Podsumowanie lekcji. Ocena prac aktywnych uczniów. Przeprowadzenie ankiety ewaluacyjnej.

    GRUPA I
    Z drutu o długości 80 cm skonstruuj szkielet ostrosłupa prawidłowego czworokątnego, którego wysokość wynosi 4Ö17 cm. Oblicz jego objętość i pole powierzchni bocznej. Określ, co to jest wysokość ostrosłupa.
    Prezentacja:
    1. Głośne przeczytanie treści zadania.
    2. Wyjaśnienie w oparciu o rysunek i tablice matematyczne co to jest ostrosłup prawidłowy czworokątny oraz wysokość ostrosłupa.
    3. Określenie danych, szukanych.
    4. Jak powstały układy równań?
    5. Jakie dały rozwiązania?
    6. Odpowiedź słowna.
    7. Pokaz szkieletu zrobionego przez grupę.
    8. Podziękowanie za uwagę.

    GRUPA II
    Ile litrów farby zużyjesz na pomalowanie ścian pomieszczenia bez okien w kształcie prostopadłościanu, którego podłoga ma powierzchnię 96 m2, a przekątna długość Ö217 m, zaś wysokość 3m, jeżeli 1l farby wystarcza na pokrycie 3 m2 powierzchni. Oblicz kubaturę (objętość) tego pomieszczenia. Skonstruuj szkielet podobnej bryły. Wyjaśnij, co to jest przekątna.

    Prezentacja:
    1. Głośne przeczytanie treści zadania.
    2. Wyjaśnienie co to jest prostopadłościan i jego przekątna na podstawie szkieletu i rysunku.
    3. Określenie danych, szukanych.
    4. Jak powstały układy równań?
    5. Jakie dały rozwiązania?
    6. Odpowiedź słowna.
    7. Pokaz szkieletu zrobionego przez grupę.
    8. Podziękowanie za uwagę.

    GRUPA III
    Pan Pływalski postanowił wybudować basen w ogrodzie. Dół, jaki powstał po wykopaniu ziemi ma kształt prostopadłościanu. Powierzchnia dołu jest równa 14,8 m2. Wymiary prostopadłościanu, z których największym jest głębokość dołu, tworzą ciąg arytmetyczny o różnicy 50 cm. Ile m3 ziemi wykopano?

    Prezentacja:
    1. Głośne przeczytanie treści zadania.
    2. Wyjaśnienie co to jest prostopadłościan i jak uczniowie rozumieją pojęcie powierzchnia dołu na podstawie szkieletu i rysunku.
    3. Określenie danych, szukanych.
    4. Jakie powstało równanie?
    5. Jakie dało rozwiązania?

    Opracowanie:
    Małgorzata Chodura

  • Wyświetleń: 3633


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.