Katalog

Małgorzata Pochodaj
Matematyka, Scenariusze

Suma miar kątów wewnętrznych trójkąta - scenariusz lekcji matematyki w klasie V

- n +

Suma miar kątów wewnętrznych trójkąta

SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE V


Cele lekcji:
- utrwalenie wiadomości o trójkącie - rodzaje trójkątów, nazewnictwo;
- doskonalenie umiejętności rachunku pamięciowego w zakresie dodawania i odejmowania
- utrwalenie pojęć:
kąt wewnętrzny i kąt zewnętrzny trójkąta, kąty przyległe i wierzchołkowe;
- poznanie sumy miar kątów wewnętrznych trójkąta;
- wyrabianie nawyku dokładności pomiarów;

Metody: poszukująca-pogadanka
praktyczna-pogadanka powtórzeniowa, ćwiczenia

Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa;
Środki dydaktyczne:
- zestaw trójkątów
- przybory geometryczne (kątomierz)
- kartki z zadaniami
- plansze

Typ lekcji: opracowanie nowego materiału.

I CZĘŚĆ ORGANIZACYJNA LEKCJI (3min)
1. Sprawdzenie obecności.
2. Sprawdzenie pracy domowej.

II NAWIĄZANIE DO TEMATU LEKCJI (10min)
1. Powtórzenie wiadomości o trójkącie w formie pogadanki powtórzeniowej
- rodzaje trójkątów (wykorzystanie przygotowanych zestawów trójkątów)
- nazewnictwo
- kąt wewnętrzny trójkąta
- kąt zewnętrzny trójkąta (kąty przyległe, wierzchołkowe)
- mierzenie kątów

Zadanie: Zmierz kąty wewnętrzne danego trójkąta ABC i wpisz miary ołówkiem.
Pamiętaj o dokładności pomiarów.

2. Ćwiczenie rachunku pamięciowego w zakresie dodawania i odejmowania.
(kwadrat magiczny o sumie równej 180)
3. Podanie celu i tematu lekcji.

III REALIZACJA TEMATU LEKCJI
Uczniowie skorzystają z siedmiu trójkątów, które wykonali na ostatniej lekcji i w domu po realizacji tematu " Ćwiczenia w kreśleniu trójkątów".
Są to:
1. Trójkąt równoboczny o boku długości 10cm; (n)
2. Trójkąt prostokątny o przyprostokątnych długości 5cm i 7cm; (z)
3. Trójkąt prostokątny o przyprostokątnych długości po 8cm; (z)
4. Trójkąt o bokach długości 10cm, 10cm, 8cm; (n)
5. Trójkąt o bokach długości 8cm, 8cm, 13cm; (cz)
6. Trójkąt o bokach długości 7cm, 10cm, 15cm; (cz)
7. Trójkąt o bokach długości 7cm, 8cm, 9cm. (b)

Trójkąty ostrokątne są - n i e b i e s k i e,
prostokątne - z i e l o n e,
a rozwartokątne - c z e r w o n e.

1. (7min)
Uczniowie podzieleni są na 6 grup (wg rzędów) i pracują samodzielnie. Każda grupa zajmuje się innym trójkątem:

I - [10,10,10] ostrokątne
II - [10,10,8] (niebieskie)

III - [5,7,...] prostokątne
IV - [8,8,...] (zielone)

V - [8,8,13] rozwartokątne
VI - [7,10.15] (czerwone)

Każdy uczeń wyjmuje z koperty właściwy trójkąt, przypominając sobie rodzaje trójkątów i stosowaną terminologię.
Nauczyciel prosi o pokazanie trójkątów kolejno I, II, III,... grupie i szybko orientuje się, czy wybór jest prawidłowy. Podchodzi do tablicy i zaznacza łukiem na rysunku kąty wewnętrzne Trójkąta, nazywa je:

Zadaniem uczniów jest:
- nazwać kąty trójkąta po kolorowej stronie
- odciąć (lub oderwać) 2 kąty wewnętrzne
- ułożyć i wkleić do zeszytu kąt będący sumą geometryczną trzech kąt

Wybrany uczeń demonstruje wykonanie tych czynności przy tablicy.

2. (3min)
Sformułowanie własności:
- Jaki kąt jest sumą trzech kątów wewnętrznych trójkąta? (pytanie do każdej grupy)

SUMA MIAR KĄTÓW WEWNĘTRZNYCH TRÓJKĄTA WYNOSI 180o.

3. (6min)
Nauczyciel poleca uczniom wyjąć z kopert trójkąt ostrokątny różnoboczny [7cm, 8cm, 9cm].
Na tablicy narysowany jest taki trójkąt w skali np. 5:1. Nauczyciel prosi o dokładne zmierzenie jego kątów kątomierzem i wpisanie miar na trójkącie. Wybrany uczeń mierzy kąty trójkąta na tablicy. Uczniowie wklejają trójkąt do zeszytu.

S = 58o+ 47o+75o = 180o

4.Utrwalenie poznanej własności trójkąta w zadaniach (przykłady zadań, praca w grupach)

Zadanie 1. (4min)
Czy istnieje trójkąt, którego kąty wynoszą:
a. 400o, 500o, 600o
b. 100o, 1000o, 800o
c. 200o, 800o, 800o

Zadanie 2. (praca w grupach) (4min)
Oblicz miarę trzeciego kąta trójkąta, w którym dane są miary dwóch kątów:
a. 500o, 500o, ?
b. 1200o, 250o, ?
c. 700o, 500o, ?

Zadanie 3 (4min)
Wpisz miary kątów zaznaczonych łukami (rysunki trzech trójkątów z zaznaczonymi niektórymi kątami)

IV PODSUMOWANIE LEKCJI (4min)
1. Przypomnienie poznanej własności dowolnego trójkąta.
2. Ocena pracy uczniów.
3. Praca domowa.

Opracowanie:
Małgorzata Pochodaj
nauczyciel mianowany
SP w Pobłociu
76-220 Główczyce

Wyświetleń: 4370


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.