![]() | |||||
![]() |
|||||
Katalog Romualda Francuzik Różne, Scenariusze Scenariusz lekcji bibliotecznej w klasie II szkoły średniejAparat naukowy książki popularnonaukowejSCENARIUSZ LEKCJI BIBLIOTECZNEJCele: - kształcenie umiejętności korzystania z aparatu naukowego, - wdrażanie do korzystania z książek popularnonaukowych. Pomoce: - źródła informacyjne (encyklopedie, słowiki, leksykony), - egzemplarze książek popularnonaukowych. Forma pracy: - indywidualna, - grupowa. Na stołach rozłożone są encyklopedie, słowniki, książki popularnonaukowe. Przebieg lekcji 1.Wprowadzenie. Porównanie i wykazanie różnicy między książką popularnonaukową a beletrystyczną: - beletrystyczna - postacie i zdarzenia nie są autentyczne, dostarcza rozrywki, zaliczana jest do literatury pięknej, jest książką do "poduszki", - popularnonaukowa - przedstawiane osoby, fakty, zdarzenia, zjawiska istnieją w rzeczywistości, służy do pogłębiania wiedzy, zawiera informacje z różnych dziedzin życia. Następnie uczniowie samodzielnie wyjaśniają pojęcia: - popularna - powszechna, zrozumiała, przystępna, nietrudna, szeroko stosowana - naukowa - przedstawiane fakty i zdarzenia są autentyczne, potwierdzone poprzez doświadczenia i badania. 2. Podanie celu lekcji. Na dzisiejszej lekcji zapoznacie się z aparatem naukowym książki. Uczniowie przeglądają książki leżące na stołach i nazywają poszczególne jej części składowe: - strona tytułowa (tytulatura) - wstęp, przedmowa lub słowo od autora (wprowadzenie) - treść książki, rozdziały (część główna) - spis treści, indeksy, bibliografia, przypisy, aneks, słowniczek (aparat naukowy) 3. Część praktyczna. Praca w grupach. Nauczyciel rozdaje kartki z zadaniami dla poszczególnych grup: Grupa I 1. W "Encyklopedii wiedzy o książce" odszukaj hasło "aparat naukowy książki" i odczytaj jego definicję. 2. Przedstaw i omów elementy aparatu naukowego występujące w wybranych książkach. Grupa II 1. W "Słowniku wyrazów obcych" odszukaj hasło "bibliografia" i odczytaj jego definicję. 2. Przedstaw i omów elementy aparatu naukowego w przedstawionych książkach. Grupa III 1. W "Popularnej encyklopedii powszechnej" odszukaj hasło "aneks" i odczytaj jego definicję. 2. Przedstaw i omów elementy aparatu naukowego w książkach leżących na twoim stole. Grupa IV 1. W "Podręcznym słowniku bibliotekarza" odszukaj hasło "indeks" i odczytaj jego znaczenie. 2. Przedstaw i omów elementy aparatu naukowego w twoich książkach. Grupa V 1. W "Popularnej encyklopedii powszechnej" odszukaj hasło "przypis" i odczytaj jego znaczenie. 2. Przedstaw i omów elementy aparatu naukowego w wybranych książkach. Następnie każda grupa prezentuje swoje zadania. Kolejna lekcja powinna być poświęcona stosowaniu przypisów w pracy pisemnej. Na podsumowanie lekcji uczniowie wypełniają tabelę:
Opracowanie: Romualda Francuzik Wyświetleń: 1827
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |