![]() |
![]() |
Katalog Magdalena Skibińska Różne, Scenariusze Scenariusz lekcji ?Prawa człowieka?SCENARIUSZ LEKCJI: Prawa człowiekaCele:- Wyjaśnienie czym są prawa człowieka, ich naturalności i nienaruszalności. - Kształcenie umiejętności komunikowania się, współdziałania, wyrażania swoich poglądów. - Podanie przykładów sytuacji gdy są łamane prawa człowieka. Metoda: odgrywania ról [Przykłady scenek są autentyczne, przygotowane przez jedną z klas (II A -2001) gimnazjum w Ciasnej. Wypadły tak dobrze, że postanowiliśmy pokazać, wraz z rysunkami, klasie II szkoły podstawowej], tworzenie plakatów, pogadanka, dyskusja, praca z tekstem źródłowym. Środki dydaktyczne: papier, mazaki, tektura itd. Konstytucja RP, Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. Czas: 2 godziny Część I 1. Krótka informacja o tworzeniu się w XVIII wieku określenia prawa człowieka w czasie powstawania USA i rewolucji francuskiej. 2. Uczniowie podzieleni na grupy otrzymują fragmenty Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności: - I - artykuły: 2, 3,4, 5,(do życia, zakaz tortur, zakaz niewoli, wolności) - II - artykuły: 6, 7, 8(do sądu, życia prywatnego,) - III - artykuły: 9, 10, 11, (wolność myśli i sumienia, wyrażania opinii, zgromadzania, stowarzyszania) 3. Uczniowie przedstawiają omówione w grupach prawa. 4. Nauczyciel informuje o kategoryzacji praw człowieka na: wolności osobiste i prawa polityczne zwane prawami I kategorii, prawa socjalne i ekonomiczne zwane prawami II kategorii, wyjaśnia różnice między tymi kategoriami(rola państwa w ich realizacji, I -łamanie zagrożone karą, II zależne od sytuacji ekonomicznej państwa). 5. Porównanie Konstytucji RP z deklaracją, które poznane prawa zostały umieszczone w naszej konstytucji.(artykuły: 38 -prawo do życia,40-zakaz tortur, 41- nietykalność, 45-sądu, 47-prywatności, 53- wolność sumienia, 54-opinii, 57-zgromadzeń,58-zrzeszania się,)Prawa ekonomiczne: 64-własności, 68-do ochrony zdrowia, 70-do nauki, wolności wyboru zawodu. 6. Dyskusja; " Jak łamane są prawa człowieka we współczesnym świecie?" - przykłady z TV, gazet. Co to jest dyskryminacja? 7. Podsumowanie: Wypisanie na tablicy najważniejszych praw I i II kategorii. Część II 2. Podział uczniów na grupy[ 6 ], przygotowują oni samodzielnie scenki przedstawiające sytuacje, w których tłumaczą nienaruszalność praw człowieka i sytuacje gdy mogą one być łamane. Np.: o (miejsce akcji Urząd Gminy) Uczeń 1: Dzień dobry. Proszę pana, jestem bardzo biedny, brakuje mi pieniędzy na jedzenie, zalegam z czynszem za mieszkanie, moje dzieci chodzą głodne. Chciałbym zamienić swoje prawa na dużą sumę pieniędzy. Uczeń 2: Proszę wypełnić formularz, wypłacę panu 10.000 zł. Zgoda? Uczeń 3: Przepraszam panów, ale nie można pozbyć się swoich praw. Żaden urząd państwowy nie może ich odebrać. Po prostu każdemu człowiekowi należą się prawa, dlatego, że jest człowiekiem. o (scena na placu) Uczeń 1: Nie ma boga nad Allacha, a Mahomet jest jego prorokiem. Uczeń 2: Czołem obywatelu. Przepraszam, ale jest Pan aresztowany, modli się pan publicznie, a w dodatku do jakiegoś dziwnego boga. Jest Pan aresztowany. Uczeń 3: Panie policjancie, ale ten człowiek ma prawo wyznawać taką religię, jaka chce i publicznie to wyrazić. To prawo jest zapisane w konstytucji, a proszę. Uczeń 4: No, tak. Dziękuję z uświadomienie, będę o tym pamiętał. o (komisja wyborcza) Uczennica 1: Chciałaby zgłosić swoją kandydaturę na radną w naszej gminie. Uczeń 1: Przykro, ale to nie jest możliwe. Uczennica 1: Dlaczego? Termin składania kandydatur nie minął, proszę o to lista z odpowiednią ilością podpisów osób popierających moją kandydaturę. Jestem też pełnoletnia. Uczeń 1: Nie ma pani prawa, radnymi mogą być tylko mężczyźni, a Pani jest kobietą. Uczennica 2: Proszę Pana w Polsce jak i w innych europejskich krajach, kobiety mają te same prawa co mężczyźni. Musi Pan przyjąć kandydaturę Pani Kowalskiej. o (biuro podróży) Uczeń 1: Dzień dobry, czym mogę panu służyć? Uczeń 2: Cześć Zenek, dawno się nie widzieliśmy. Co ty tutaj robisz/ Uczeń 3: Jak to, co? Kupuję bilet do Włoch, jadę na wczasy. Uczeń 2: Przecież nie możesz wyjechać, granice strzeżone, nie masz wizy. Uczeń 3: Jak to nie? Zapytaj się Pana. Uczeń 1: Mamy teraz demokrację, kandydujemy do Unii, Pan ma paszport w domu, może jechać gdzie chce, nie jak kiedyś. o (szkoła) Uczennica 1: Żaneta, dlaczego czytasz mój pamiętnik? Uczennica 2: Myślałam, że mogę, przecież jesteśmy przyjaciółkami? Uczennica 1: Jesteśmy, ale to jest moja osobista rzecz. Mam prawo do prywatności Uczennica 2: Masz racje, następny razem zapytam o pozwolenie. o (na ulicy) "Nie zabijać zwierząt! Nie dręczyć Psów!" Uczeń 1: Co Panowie tutaj robią? Tyle zamieszania i krzyku? Uczeń 2: Jak to co? Protestuję! Uczeń 1: Proszę odejść, nie przeszkadzać. Uczeń 2: Ale ja mam prawo wyrazić swoje zdanie i zaprotestować, mogę założyć Towarzystwo Ochrony Psów!. Nikomu nie przeszkadzam. Uczeń 1: Ma Pan rację, to co innego. 3. Podsumowanie pracy, ocena scenek. Zapamiętajmy zasadę " Granicą naszych wolności są prawa innych". 4. Zadanie domowe. Przygotowanie plakatów ilustrujących inne prawa, nieuwzględnione w scenkach. W tym wypadku: Zakaz dyskryminacji, zakaz tortur, prawo do nauki, wolność osobista, wolność słowa (do wyboru). Opracowanie: MAGDALENA SKIBIŃSKA Wyświetleń: 4502
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |