![]() | ||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||
Katalog Lucyna Rybak Fizyka, Konspekty Opracowanie z dziedziny fizyki - propozycja konspektu pt. "Cząsteczkowa budowa gazów"Propozycja konspektu dla szkół gimnazjalnych do tematu "Cząsteczkowa budowa gazów"Recenzent: dr Lucjan PytlikKraków, czerwiec 2002 1. Propozycja konspektu do przeprowadzenia lekcji w szkołach gimnazjalnych na temat cząsteczkowej budowy gazów. 1. Temat lekcji: "Budowa gazów". 2. Cele lekcji: a). cel ogólny: rozwój intelektualny ucznia. b). cele poznawcze: - zapoznanie z budową gazów, - poznanie własności gazów w oparciu o doświadczenia empiryczne, - wprowadzenie pojęcia ruchów Browna, - wprowadzenie pojęcia prędkości średniej cząsteczek, - zależność prędkości cząsteczek od temperatury. c). cele kształcące: - kształcenie umiejętności logicznego myślenia, - umiejętność pracy zespołowej, - umiejętność przeprowadzenia doświadczeń, - umiejętność dyskusji i wyciągania wniosków, - umiejętność porównania cząsteczkowej budowy ciał stałych i gazów, - umiejętność graficznego przedstawienia budowy gazów i ruchów Browna, - umiejętność wspólnej zabawy w formie gimnastyki śródlekcyjnej. d). cele wychowawcze: - zachowanie ładu i dyscypliny w czasie lekcji, - zachowanie porządku na ławkach i w klasie, - stosownie nagród i kar w postaci oceny, - nauka okazywania szacunku dla nauczycieli i kolegów, - szanowanie pomocy naukowych. 3. Porządek lekcji. 3.1. Czynności przygotowawcze: a). sprawdzenie listy obecności uczniów, b). przypomnienie wiadomości o ciałach stałych: - jak zbudowane są ciała stałe? (odp. Cząsteczki są blisko siebie, przyciągają się i wykonują drgania), - co to są kryształy (mono i polikryształy)? (odp. Odpowiedź poparta wskazaniami odpowiednich okazów wcześniej przygotowanych na wystawce i gazetce dotyczących tego zagadnienia), - co to są ciała bezpostaciowe? (odpowiedź poparta wskazaniami odpowiednich okazów wcześniej przygotowanych na wystawce), - jakie są właściwości ciała stałego? (odp. Trudno zmienić kształt i objętość), - czy cząsteczki ciała stałego poruszają się? (odp. Wykonują drgania termiczne), c). podanie tematu lekcji: "Budowa gazów". 3.2. Czynności podstawowe: a). uświadomienie trudności: z czego i jak zbudowane są gazy? b). słowne określenie trudności: czy gazy podobnie jak ciała stałe zbudowane są z cząsteczek? Jeśli tak, to czym się od nich różnią? c). formułowanie i weryfikacja hipotez oraz utrwalenie wiedzy i zastosowanie: * pod wpływem czego lód czyli ciało stałe przechodzi w ciało lotne (odp. Pod wpływem temperatury lód topi się, a następnie przechodzi w parę wodna), - czy gazy też, podobnie jak ciała stałe będą zbudowane z cząsteczek? (odp. Tak.). * zbudować model ciała stałego z jednokolorowych kulek na kartce papieru (praca w grupach), * "podgrzać" to ciało poruszając ręką kulki czyli cząsteczki (zaznaczyć na papierze kredką powierzchnię zajmowaną przez kulki czyli cząsteczki gazu), - czy powstał gaz? (odp. Tak), - jaka jest różnica pomiędzy budową gazu, a ciała stałego? (odp. Większe odległości cząsteczek), - wskazać na planszy budowę ciała stałego i gazu. * czy można cząsteczki gazu oddalić od siebie? (odp. Tak, ponieważ są słabe oddziaływania międzycząsteczkowe), - oddalamy kulki od siebie i innym kolorem kredki zaznaczamy na papierze nowopowstałą powierzchnię zajmowaną przez kulki czyli cząsteczki gazu rozprężonego. ![]() * czy można cząsteczki gazu zbliżyć do siebie? (odp. Tak, ponieważ są duże odległości między cząsteczkami), - zbliżamy kulki do siebie i zaznaczamy na papierze innym kolorem kredki nowopowstałą powierzchnię zajmowaną przez kulki, czyli cząsteczki gazu sprężonego. * czy wielkości powierzchni zaznaczonych są takie same? (odp. Nie), * czy kształty trzech wyżej wykonanych obrysów powierzchni zajmowanych przez kulki są takie same? (odp. Nie). Wniosek - łatwo zmienić kształt i objętość gazów. * potwierdzimy te obserwacje badaniem powietrza za pomocą strzykawki lekarskiej (sprężanie i rozprężanie powietrza w strzykawce), * notatka - wyświetlona na grafoskopie. *
- uczniowie stają na środku sali blisko siebie i podskakują obrazując ułożenie i ruch cząsteczek ciała stałego, - uczniowie oddalają się o krok od siebie, obrazując ułożenie cząsteczek gazu. Czy uczniowie mogą się poruszać? (odp. Tak, ponieważ jest dużo miejsca wokół nich). Uczniowie biegają z różnymi prędkościami, czasem dochodzi do ich zderzeń i zatrzymania się. Szybkie uderzenia w tamburyno oznacza dostarczenie energii uczniom (cząsteczkom) i szybki ich ruch, a im wolniejsze te uderzenia, tym ruch uczniów (cząsteczek) jest wolniejszy. * zostaje wprowadzone pojęcie ruchów Browna, * czy ruch cząsteczek zależy od temperatury? (odp. Tak - gdy temperatura rośnie, to prędkość cząsteczek rośnie), * uczniowie (cząsteczki) poruszali się z różnymi prędkościami i dlatego zostaje wprowadzone pojęcie prędkości średniej cząsteczek, czyli takiej, z jaką poruszała się większość uczniów (cząsteczek). * wykorzystanie modelów ruchów Browna do przeprowadzenia doświadczenia w grupach. Wnioski: cząsteczki poruszają się z różnymi prędkościami, zderzają się, zmieniają kierunek i zwrot ruchu. * wskazać ruchy Browna na planszy: ![]() * wklejenie ilustracji obrazującej ruchy Browna do zeszytu. 3.3. Czynności końcowe: a). utrwalenie nowego materiału: - jak zbudowane są gazy? (odp. Z cząsteczek o dużych odległościach między sobą i słabych oddziaływaniach międzycząsteczkowych), - jakie są właściwości gazów? (odp. Łatwa zmiana kształtu i objętości), - co to są ruchy Browna? (odp. Podać definicję), - jak określamy prędkość średnią cząsteczek? (odp. Jest to prędkość, którą prezentuje większa ilość cząsteczek), b). zadanie pracy domowej: - dla uczniów słabych: narysuj jak wyobrażasz sobie gaz, - dla uczniów zdolnych: przedstaw cząsteczki gazu poruszające się z różnymi prędkościami. 4. Typ lekcji: zaznajamiający uczniów z nowym materiałem. 5. Metody nauczania: poszukujące i poglądowe oparte na obserwacji i pomiarze, w skład której wchodzi: - pokaz, który angażuje narządy słuchu oraz wzroku, - pomiar zjawisk i procesów (różne prędkości poruszania się uczniów (cząsteczek) w czasie gimnastyki, różne odległości uczniów (cząsteczek) w ciele stałym i gazie. 6. Środki dydaktyczne: - wzrokowe: wystawka ciał stałych, strzykawki lekarskie, modele cząsteczek (kulki), plansze, modele do ruchów Browna, tablica, grafoskop, podręcznik, gazetka, ilustracje ruchów Browna, poruszanie się uczniów w czasie gimnastyki, - słuchowe: uderzanie w tamburyno. 7. Organizacja procesu lekcyjnego: nauczanie grupowe (podział na grupy 6 - osobowe). Grupy rozwiązują na lekcji te same problemy. Odbywa się dyskusja i wspólne wyciąganie wniosków. Następuje indywidualna ocena pracy poszczególnych członków grupy przez nauczyciela. 2. Literatura. 1. J. Massalski, M. Massalska - "Fizyka dla inżynierów" - Wydawnictwo Naukowo-techniczne - Warszawa 1975, 2. Z. Kamiński - "Fizyka dla kandydatów na wyższe uczelnie techniczne" - Wydawnictwo Naukowo-techniczne - Warszawa, wydanie siódme, 3. V. Acosta, C. Cowan, J. Graham - "Podstawy fizyki współczesnej" - Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1981, 4. Praca zbiorowa - "Encyklopedia fizyki współczesnej" - Państwowe Wydawnictwo Naukowe Warszawa 1983, 5. J. Ginter - "Fizyka" - Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1986, 6. Cz. Kupisiewicz - "Podstawy dydaktyki ogólnej" - Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1977. Opracowanie: LUCYNA RYBAK Wyświetleń: 5169
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |