![]() | ||||||||||||
![]() |
||||||||||||
Katalog Elżbieta Gąska Matematyka, Scenariusze Scenariusz lekcji matematyki do klasy I gimnazjum: "Zapisywanie i nazywanie wyrażeń algebraicznych"Zapisywanie i nazywanie wyrażeń algebraicznych.SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI DO KLASY I GIMNAZJUMCZAS TRWANIA: 45min. CELE OGÓLNE: - kształcenie umiejętności ścisłego wyrażania treści matematycznych zapisem algebraicznym - kształcenie umiejętności poprawnego nazywania wyrażeń algebraicznych - kształcenie umiejętności wykorzystania dotychczasowej wiedzy i umiejętności w zetknięciu z nowymi problemami - kształcenie umiejętności pracy zespołowej - kształcenie umiejętności prezentacji efektów pracy zespołowej CELE SZCZEGÓŁOWE: uczeń po przeprowadzonej lekcji potrafi: - odróżnić wyrażenie algebraiczne od arytmetycznego - zapisać mało skomplikowaną treść matematyczną w postaci wyrażenia algebraicznego - nazwać proste wyrażenia algebraiczne - ułożyć zadanie tekstowe do prostego wyrażenia algebraicznego - wskazać wyrażenia algebraiczne równe sobie METODA: ćwiczeniowa (rozwiązywanie zadań problemowych) FORMY PRACY: praca w grupach (zespoły 4 - 5 osobowe), praca z całą klasą, praca indywidualna POMOCE: plansze z zadaniami dla zespołów, plansze z wyrażeniami algebraicznymi, losy, magnesy TOK LEKCJI: 1. Czynności organizacyjne: - sprawdzenie obecności - sprawdzenie zadania domowego 2. Powtórzenie (w formie zabawy) wiadomości o wyrażeniach arytmetycznych i algebraicznych: uczniowie ciągną z kuli przygotowane przez nauczyciela losy z zapisanymi wyrażeniami. Mają je umieścić we właściwej rubryce tabeli.
Po zakończeniu zabawy uczniowie przypominają co decydowało o podziale wyrażeń widniejącym na tablicy. 3. Podanie tematu lekcji (nauczyciel zapisuje go na tablicy). 4. Praca w zespołach (6 zespołów, 3 różne problemy do rozwiązania): zespoły otrzymują plansze z zadaniami. ZESPÓŁ I i IV Magda kupiła 3kg mandarynek po a zł za 1kg i 0,6kg cytryn po b zł za 1kg. Ile zapłaciła za owoce? Zapisz rozwiązanie w postaci wyrażenia algebraicznego. ZESPÓŁ II i V Sukienka Ani kosztowała x zł, a spodnie jej brata kosztowały o 20% więcej. Ile zapłacili ich rodzice za ubrania? Zapisz rozwiązanie w postaci wyrażenia algebraicznego. ZESPÓŁ III i VI Róża kosztuje a zł, frezja b zł, irys 2 zł, przybranie p zł. Ile kosztuje bukiet złożony z tych kwiatów wraz z przybraniem? Zapisz rozwiązanie w postaci wyrażenia algebraicznego. 5.Sprawozdanie z prac zespołów i ocena pracy uczniów: I i IV 3a + 0,6b II i V x + 1,2x lub 2,2x III i VI a + b + 2 + p Nauczyciel zwraca uwagę na analizę zadania, zapisanie danych, rozwiązania i odpowiedzi. 6. Nazywanie wyrażeń algebraicznych: a). Praca z całym zespołem klasowym Nauczyciel poleca uczniom nazwać wyrażenia będące rozwiązaniem zadań i ukierunkowuje, aby nazwę tworzyć od działania, które wykonujemy na końcu suma iloczynów liczb 3 i a oraz 0,6 i b suma liczby x i iloczynu liczb 1,2 i x lub iloczyn liczb 2,2 i x suma liczb a, b, 2 i p b). Praca w grupach i sprawozdanie z pracy: zespoły otrzymują plansze z wyrażeniami algebraicznymi.
Ułóż zadanie z treścią do wyrażenia 12 (a + b). Uczniowie (trzej chętni) odczytują treść swoich zadań. 8. Podsumowanie: nauczyciel na tablicy umieszcza plansze z wyrażeniami algebraicznymi. Uczniowie mają wybrać te, które można połączyć znakiem "=".
Nauczyciel zwraca uwagę na to, że są to prawa działań. Uczniowie wypowiadają jakie to prawa (przemienność dodawania, rozdzielność mnożenia względem dodawania, rozdzielność dzielenia względem odejmowania). Nauczyciel przypomina, że są to równości prawdziwe dla wszystkich wartości zmiennych. 9. Zadanie domowe wraz z omówieniem. Zapisz wyrażenie algebraiczne: Suma iloczynów liczb 2 i m oraz 1,3 i n. Ułóż do tego wyrażenia zadanie tekstowe. Opracowanie: mgr inż. Elżbieta Gąska Wyświetleń: 6166
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |