Katalog Lidia Micek Różne, Konspekty Konspekt zajęć - edukacja regionalna ? ?Życie ludu i jego zwyczaje na podstawie pieśni?Życie ludzi i jego zwyczaje w naszej okolicySCENARIUSZ ZAJĘĆ MIĘDZYPRZEDMIOTOWYCH W KLASIE V SZKOŁY PODSTAWOWEJW RAMACH EDUKACJI REGIONALNEJ - dziedzictwo kulturowe w regionie Cele w ujęciu operacyjnym - działania 1. Kształcenie umiejętności poprawnego wypowiadania się. 2. Wyciąganie wniosków dotyczących kultury materialnej i niematerialnej naszych przodków. 3. Umiejętność rozwiązywania trudności językowych przy pomocy odpowiednich słowników (samodzielne korzystanie). 4. Wyrabianie kultury odbioru twórczości ludowej. 5. Rozwijanie wartości rodzinnych związanych z wartościami kulturowymi wspólnoty lokalnej. - wiadomości 6. Poznanie życia prostego ludu, zwyczajów i obrzędów ludowych. 7. Ukazanie związku między zwyczajami obserwowanymi współcześnie a dawnymi, pogańskimi wierzeniami i obrzędami. 8. Przedstawienie warunków w jakich powstawała sztuka ludowa (indywidualne cechy). 9. Poznanie dziejów naszego regionu (pochodzenia nazwy, położenia, podziału terytorialnego i administracyjnego. - rozumienie 10. Rozumienie potrzeby ratowania dla przyszłych pokoleń tego, co zachowało się do dnia dzisiejszego. 11. Budzenie szacunku dla narodowego i regionalnego dziedzictwa kulturowego. 12. Zainteresowanie twórczością ludową. 13. Budzenie patriotyzmu lokalnego, ciekawości w stosunku do najbliższego otoczenia. ZAKRES TREŚCI (wg. podstawy programowej) Ogólna charakterystyka geograficzna i kulturowa regionu oraz jego podstawowe nazewnictwo; główne symbole regionalne. Język regionu, gwara i nazewnictwo. Elementy historii regionu i ich związki z historią i tradycją własnej rodziny. Lokalne i regionalne tradycje, święta, obyczaje i zwyczaje. Miejscowe podania, przysłowia, muzyka, architektura, plastyka, tradycyjne rzemiosł, sztuka ludowa i folklor. TREŚCI WPROWADZANE PODCZAS WARSZTATÓW ZINTEGROWANYCH A. Pojęcia, definicje, wzory, fakty, osoby, dzieła, sądy, itp. Język polski: (wyjaśnienie terminów) - obyczaj, folklor, etnografia, gwara. Henryk Oskar Kolberg i jego dzieło pt. "Lud". Historia: (wyjaśnienie terminów) - pańszczyzna. Znani "Świadkowie historii " w środowisku wybitna postać regionu. Geografia: położenie geograficzne regionu, najważniejsze miasta, rzeki, jeziora, rośliny i zwierzęta. Sztuka: Najsłynniejsza budowla regionu (wyjaśnienie pojęć) - zabytek, dzieło sztuki, ślady przeszłości, muzeum. B. Główne sądy wzajemne relacje, itp. Język polski: Geneza zwyczajów i obyczajów. Charakterystyczne cechy gwary. Historia: Najstarsi mieszkańcy środowiska lokalnego, ślady przeszłości w regionie. Zabytki regionu. Geografia: Pomniki przyrody w regionie. Fauna i Flora regionu. Ośrodki przemysłowe w najbliższej okolicy. Sztuka: Główne dziedziny sztuki ludowej. Zespoły muzyczne. C. Umiejętności (kompetencje) Język polski: Twórczość ludowa inspiracją dla artystów. Najważniejsze zwyczaje i obyczaje. Rozumienie wybranych wyrażeń gwarowych. Historia: Związki regionu z wydarzeniami historycznymi ważnymi dla całego kraju. Geografia: Pomniki przyrody w regionie. Sztuka: Wpływ twórczości ludowej na rozwój kultury. KONSPEKT LEKCJI KLASY V TEMAT: Życie ludu i jego zwyczaje na podstawie pieśni ludowych. CELE OPERACYJNE: I. Wiadomości UCZEŃ: - poznaje życie prostego ludu, zwyczaje i obrzędy ludowe; - zna przysłowia i powiedzenia; - bogaci słownictwo czynne o wyrazach: pańszczyzna, folklor, etnografia. II. Umiejętności: UCZEŃ: - kształci umiejętności poprawnego wypowiadania się; - wyciąga wnioski dotyczące kultury materialnej i niematerialnej naszych przodków; - umie rozwiązać trudności językowe przy pomocy odpowiednich słowników, potrafi samodzielnie z nich korzystać; - wyrabia kulturę odbioru twórczości ludowej. III. Postawy - budzenie szacunku dla narodowego i regionalnego dziedzictwa kulturowego - zainteresowanie twórczością ludową - budzenie patriotyzmu lokalnego, ciekawości w stosunku do najbliższego otoczenia. METODA: - słowna (opowiadanie, praca z tekstem) - oglądowa (ilustracje, wybory ludowe, eksperymenty) - podająca (praca ze słownikiem) - ćwiczeniowa METODY AKTYWIZUJĄCE: - gromadzenie wyrobów ludowych - audiowizualna (kaseta video z opowiadaniami starszych ludzi) - wykonanie wzorów ludowych na pisance, serwetce, dzbanie i kilimie - kalambury (odgadywanie przysłów ludowych) - konkurs na piosenkę i taniec ludowy FORMA PRACY: - indywidualna - zbiorowa - praca w grupach ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - widokówki i ilustracje przedstawiające stroje ludowe - wyroby ludowe - narzędzia, stroje prostego ludu znajdujące się w naszym muzeum - teksty pieśni ludowych - kaseta video z opowiadaniem P. Stanisława Balcerzaka i P. Kazimierza Sygockiego - muzyka ludowego "Powiślaki" - plansze z wyjaśnieniem terminów: folklor, obyczaj - słowniki, karta pracy grupowej MATERIAŁ POMOCNICZY: - papier kolorowy - wycięte kształty pisanki, dzbana - kolorowe kredki, mazaki i nożyczki PRZEBIEG ZAJĘĆ I. Wprowadzenie (nauczyciel języka polskiego) - raport dyżurnego - podanie nowego tematu - uświadomienie uczniom celów lekcji - zaznajomienie z nowym materiałem 1. Śpiew dzieci piosenki "Zachodzi słoneczko" - Jaka chłopska prośba wyrażona jest w pieśni " Zachodzi słoneczko"? Prośba do słonka jak do żywej istoty, aby prędko zachodziło, bo z zachodem słońca kończył się ciężki trud żniwiarzy. Żalą się na mozolną pracę, długi dzień, wyczerpującą harówkę od świtu do nocy. 1. Wzmianka o terminie pańszczyzna i objaśnienie (przygotowane przez nauczyciela historii) Pańszczyzna - w okresie feudalizmu: obowiązek wykonywania przez chłopów różnego rodzaju posług i prac na rzecz pana, głównie przy uprawie roli w zamian za użytkowanie swej ziemi. Rys historyczny regionu (postacie, wydarzenia, zabytki). II. Rozwinięcie (nauczyciel języka polskiego) Podział klas na 4 zespoły. Uczniowie otrzymują teksty pieśni ludowych ze zbioru Oskara Kolberga pt. "Lud, jego zwyczaje". Wybrani uczniowie odczytują teksty pozostałych pieśni. Następnie otrzymują karty pracy grupowe jeden zespół kartę dot. przydzielonej pieśni w zespole uzupełniają kartę (około 10 minut). Prezenterzy przypinają je na tablicy i dokonują prezentacji wykonanych zadań. 1. Z jakich czasów pochodzą te pieśni. 2. Nawiązanie do mozolnej pracy ludzi podkreślenie, że ich praca wpleciona jest w cykl zmieniających się pór roku. 3. Opowiadanie starszych ludzi o zajęciach w okresie adwentu po zakończeniu prac w polu (kaseta video). 4. Zademonstrowanie narzędzi ludowych. 5. Opowiadanie dzieci o zwyczajach Bożonarodzeniowych. 6. Nauczyciel sztuki - główne dziedziny sztuki ludowej, zespoły muzyczne. 7. Konkurs na piosenkę i taniec ludowy. 8. Opowiadanie starszych ludzi o zajęciach ludu w czasie postu, ostatnich dniach karnawału, kusakach. 9. Opowiadanie dzieci o zwyczajach Wielkiej Nocy. 10. Wyjaśnienie terminu folklor, obyczaj - (praca ze słownikami) Folklor- ludowa twórczość artystyczna obejmująca; - literaturę (baśnie, podania, przysłowia) - muzykę (pieśni, tańce) - sztukę (zdobnictwo, rękodzieło) Obyczaj - zwyczaj powszechnie przyjęty, umowny, najczęściej utwierdzony tradycją, sposób postępowania w danych okolicznościach. Charakterystyczny dla danego terenu, okresu. 11. Kalambury. - odgadywanie przez uczniów przysłów ludowych: a) kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy trochę lata b) prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie c) jak sobie pościelesz tak się wyśpisz d) ziarnko do ziarnka, zbierze się miarka 12. Wzmianka o zasługach Oskara Kolberga - etnografa, folklorysty. - wyjaśnienie terminu etnografia Etnografia - ludoznawstwo, nauka o życiu, obyczajach, kulturze materialnej i duchowej różnych ludów. Henryk Oskar Kolberg - (ur. w 1814 r. w Przysusze k. Radomia). Etnograf, folklorysta, autor dzieła "Lud" w którym zostały odtworzone zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni, tańce, muzyka. 13. Twórczość ludowa inspiracją dla artystów (Chopin, Mickiewicz, Reymont) - życie ludu w poznanych utworach 14. Podział klasy na zespoły. - każdy zespół ma wykonać wzory ludowe na przydzielonych materiałach (dzban, kilim, serweta) - nauczyciel sztuki. - w czasie pracy uczniów można słuchać pieśni ludowych nagranych na kasecie magnetofonowej (na przykład wykonanie zespołu Mazowsze lub Śląsk) 15. Prezentacja wykonanych prac. 16. Nauczyciel geografii: - położenie regionu fauna, flora, ośrodki przemysłowe, pomniki przyrody. 17. Nauczyciel języka polskiego: - przedstawienie uczniom charakterystycznych cech gwary (słowotwórczych, fonetycznych). PODSUMOWANIE - utrwalenie nowych wiadomości - zadanie pracy domowej Napisz kilka przysłów związanych z miesiącami, pracą, porami roku. Podaj przykład powiedzenia gwarowego. - degustacja bułek sójek (z buraka cukrowego) - upieczonych przez wiejską gospodynię - potrawa z przed 50 - ciu laty. - wspólne zaśpiewanie ludowej piosenki "Szła dzieweczka do laseczka" - ocena uczniów za aktywność. Opracowanie: mgr Lidia Micek Wyświetleń: 6732
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |