Katalog

Jadwiga Górka, Barbara Świeczka
Różne, Artykuły

Stres ? sposoby przeciwdziałania

- n +

"Stres - sposoby przeciwdziałania"

Konspekt lekcji.
Godzina wychowawcza poprowadzona metodami aktywizującymi.

Metoda kreatorska na godzinie wychowawczej.

CEL GŁÓWNY: wyrabianie właściwych sposobów postępowania, które pozwolą złagodzić skutki nieodpowiedniego poziomu stresu.

CELE SZCZEGÓLNE:
- uczeń umie podejmować decyzje i współdziałać na rzecz grupy
- uczeń potrafi dokonać przydziału ról w grupie
- uczeń potrafi ocenić poziom swoich umiejętności na tle grupy, samoocena
- uczeń umie wyróżnić właściwe relacje w klasie
- uczeń wie jak sformułować krótkie formy wypowiedzi

METODA: lekcja prowadzona jest metodą kreatywną (aktywizująca).

I etap - zaangażowanie
1.
- sprawdzenie listy obecności, krótkie omówienie bieżących spraw klasy
- przedstawienie tematu i celów lekcji (nawiązanie do istoty stresu i jego wpływu na nasze życie)
- przypomnienie zasad obowiązującego kontraktu (zawieszony jest na tablicy):
- mówi tylko jedna osoba
- nie krzyczymy
- nie komentujemy
- nie poprawiamy
- nie mówimy o nieobecnych
2. Nauczyciel dokonuje podziału klas na 5 grup zadaniowych. Podział na grypy zadaniowe został dokonany pod kątem realizacji planu pracy, który wynika z programu szkoły. Grupy zadaniowe mają zadania opisać najbardziej typową dla siebie sytuację stresogenną.
3. Nauczyciel przedstawia skutki długotrwałego stresu oraz stosowane techniki relaksacyjne tj:
- medytacja (4 - sposoby):
a. powtarzanie myśli
b. powtarzanie czynności fizycznych
c. kontemplacja problemu
d. koncentracja wizualna
- relaksacja neuromięśniowa
- kontrola oddychania
4. Uzupełnianka
Podaj przykłady stresów (bodźców wywołujących stres) dla następujących skutków stresu:
a) zanik zainteresowania nauką (stresor).....................
b) zachowanie agresywne..................................
c) bezsenność................................................
d) niepożądane przemiany hormonalne..................
e) nerwica......................................................
5. Nauczyciel przypina na tablicy plansze: "Sposoby radzenia sobie ze stresem" i krótko omawia treści zawarte na planszy. Następnie rozdaje koperty z zadaniami. Następuje dokładne samodzielne przeczytanie przez uczniów instrukcji. Zapoznanie i dostosowanie się do punktów instrukcji. Uczniowie już sami dokonują podziału ról. (jedna osoba - sprawozdawca między grupą a nauczycielem, oraz druga osoba - obserwator pracy grup - osoba ta wypełnia arkusz obserwacji, pozostałe osoby wykonują zadania).

II etap - badanie
1. Uczniowie w grupach czytają zadania.
2. Analizują materiał.
3. Przygotowują się do pracy.

III - etap - przekształcanie
Każda grupa ma do wykonania 2 identyczne zadania
- pierwsze zadanie - opisać najbardziej typowy dla siebie sposób radzenia sobie ze stresem
- drugie zadanie - opisać jeden ze sposobów walki ze stresem, którego do tej pory uczniowie nie praktykowali, a który chcieliby wypróbować w celu pozbycia się nieodpowiedniego poziomu stresu.

IV etap - prezentacja
Przedstawiciele (sprawozdawcy) grup zdają relacje z pracy grup - przedstawiają efekty pracy grup (naklejają swoje prace na kartkach na arkusz znajdujący się na tablicy).
Podsumowanie pracy - uczniowie odpowiadają na następujące pytania:
- dlaczego wszystkie z opisanych sytuacji można zaliczyć do sposobów zwalczających stres?
- czy realizując te sposoby, wykorzystujecie je indywidualnie czy wspólnie z innymi?
- czy możecie uzupełnić listę własnymi pomysłami?
- czego nauczyłeś się w kwestii radzenia sobie ze stresem?
- czy sposób, który wybrałeś zawsze pomaga ci w sytuacji stresowej?
- czy chciałbyś nauczyć się innego sposobu niż praktykujesz?

W posumowaniu jeśli uczniowie tego nie zrobią, nauczyciel może wymienić jeszcze:
- uświadomienie własnej wartości
- poczucie zadowolenia z siebie
- pozytywne myślenie
- uświadomienie sobie przynależności do grupy, w której można znaleźć oparcie
- słuchanie ulubionej muzyki, taniec, śpiew, sport itp.

Uczniowie glosują na najlepsza pracę - przeklejając głosy do odpowiedniej pracy. Wygrywa ta grupa, która otrzymuje najwięcej głosów. Najlepsza praca zostaje nagrodzona oklaskami i będzie umieszczona w gazetce szkolnej. Przy ocenie prac uczniowie mają kierować się tylko kryteriami - podoba mi się lub nie.

V. etap - refleksja - ewaluacja.
- jak oceniasz swój udział w pracy grupy?
- jak oceniasz pracę swojej grupy?
- co pomaga ci, gdy pracujesz w grupie?
- czego nauczyłeś się na dzisiejszej lekcji?
- jakie wartości zachowujemy, a jakie odrzucamy?

Na zakończenie nauczyciel rozdaje kartki papieru a uczniowie mają przedstawić swoją ulubioną dyscyplinę sportu oraz swoje marzenia w sposób rysunkowy. Nauczyciel zbiera rysunki - będą wykorzystane na zebraniu z rodzicami.

Zakończenie:
- uczniowie porządkują swoje miejsca pracy, ustawiają ławki
- pożegnanie z nauczycielem - wyjście z sali

STRUKTURA LEKCJI KREATORSKIEJ:
1. Zaangażowanie
2. Badanie
3. Przekształcanie
4. Prezentacja
5. Refleksja

INSTRUKCJA PRACY!
1. Dokonać przydziału ról w grupie
- wybrać sprawozdawcę - osobę przedstawiającą efekty pracy swojej grupy
- wybrać obserwatora - osobę zajmującą się wypełnianiem arkusz obserwacji
2. Wykonanie zadań.
3. Po zakończeniu zadania efekty pracy grupy przedstawić na tablicy, przyklejając samoprzylepne karteczki do umieszczonego tam arkusza pracy.

ARKUSZ OBSERWATORA PRACY GRUPY:

Notuj to, co widzisz, nie pisz o własnych odczuciach, nie oceniaj krytycznie nikogo.

Czy członkowie grupy zapoznali się z instrukcją i w jaki sposób.

Jak zespól organizował podział ról oraz pracę?

Kto się wyróżniał w pracy - wypisz imiona co robili wskazani?

Czy wszyscy byli przygotowani do pracy i uczestniczyli aktywnie wykonując zadania?

Jaka atmosfera panowała w trakcie pracy/

Czy praca została wykonana w całości?

Wpisz imiona i nazwiska członków grupy, również swoje.

JAKIE UMIEJETNOŚCI KSZTAŁCIŁA LEKCJA?
1. Członkowie poszczególnych grup pracowali razem, współdziałali ze sobą na rzecz efektów całej grupy.
2. Dokonali przydziału ról w grupie.
3. Pracowali w określonych rolach.
4. Rozwijali umiejętność oceny poziomu swoich umiejętności na tle grupy.
5. Podejmowali decyzje.

Opracowanie: mgr inż. Jadwiga Górka
mgr Barbara Świeczka

Wyświetleń: 1945


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.