AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Żmuda-Trzebiatowska
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Konspekt zajęć w klasie pierwszej prowadzonych metodą dramy

- n +

Konspekt zajęć w klasie pierwszej prowadzonych metodą dramy - "Poznajmy się"

Czas trwania zajęć - 3 godziny lekcyjne.

Cele:
- Wprowadzenie pojęć: słowo, wyraz, głoska, litera.
- Wzbogacenie słownictwa o nowe imiona dzieci.
- Kształcenie umiejętności wyróżniania głosek w wyrazie.
- Integracja grupy rówieśniczej, klasy.
- Kształcenie umiejętności wzajemnego słuchania.
- Wdrażanie do konstruowania kilkuzdaniowej, ustnej wypowiedzi.
- Kształcenie umiejętności poprawnego trzymania przyboru do pisania.
- Kształcenie umiejętności rysowania, określania kształtów i barw poszczególnych części postaci ludzkiej.
- Kształcenie orientacji przestrzennej.

Środki dydaktyczne:
- Karteczki - wizytówki, kartki z podpisami sprzętów znajdujących się w klasie
- Kartki bloku rysunkowego
- Kredki, flamastry
- Sznurek
- Piłka
- Zeszyt ćwiczeń ucznia

Literatura:
- M. A. Szymańska, "Drama w nauczaniu początkowym"
- A. Kołodziejczyk, E. Czemierowska, "Spójrz inaczej"
- A. Dziedzic, M. Gudro, "Drama w szkole podstawowej"
- J. Bednarska, E. Bober, M. Ejsmont, "Mój elementarz. Scenariusze lekcji"

TOK LEKCJI

1. Wprowadzenie nauczyciela:

"Rozpoczynamy naukę w klasie pierwszej. Będziemy uczyć się poprawnie mówić, czytać i pisać po polsku. Aby porozumiewać się w jakimś języku trzeba znać dużo słów i znać ich znaczenie. Zaczniemy od wzajemnego poznania naszych imion."

(Nauczyciel staje z dziećmi w kręgu.)

2. Powitanie - nauczyciel wypowiada zdanie: "Witam wszystkich, którzy..."
Osoby, które czują się przywitane w danej chwili machają ręką lub się kłaniają.
- Noszą okulary
- Jedli śniadanie
- Mają na sobie coś np. zielonego
- Mają w domu jakiegoś zwierzaka
- Uśmiechnęli się dzisiaj do kogoś
- Umyli dziś rano zęby
- Lubią szkołę

3. Wypowiadanie własnych imion głoskami (można dołączyć klaskanie).
Wszystkie dzieci głośno powtarzają imię w całości. Zabawę rozpoczyna nauczyciel.

4. Nauczyciel rozkłada karteczki z imionami dzieci na dywanie. Każde dziecko wyszukuje karteczkę, na której jest jego imię. Nauczyciel przypina karteczkę każdemu dziecku. Jeśli dziecko ma trudności ze znalezieniem swojego imienia nauczyciel służy pomocą.

5. Poznajmy się - każdy uczestnik zajęć przedstawia sąsiada, mówiąc jego imię i coś miłego na jego temat np. "Cześć to jest Ania. Ma śliczne oczy."

6. Zabawa w "matkę", która woła swoje dzieci po imieniu. Dziecko, które jest "matką" wypowiada imię np. Marek. Pierwszą głoską wypowiedzianego imienia jest "m", więc zgłaszają się do matki wszystkie dzieci w klasie, o imionach, w których jest "m". Nad poprawnością czuwa "matka". Następnie nauczyciel wybiera inną matkę.

7. Przedstawianie się ruchem.
Każde dziecko przedstawia się i dodaje ruch (gest). Wszyscy powtarzają jego imię i gest np. Gosia i machnięcie ręką.

8. Każdy wita się z każdym.
Dzieci chodzą po sali i witają się podając swoje imię i ściskając rękę napotkanej osoby.
(Umawiamy się z dziećmi, jaki sygnał kończy zabawę np. tamburyno.)

9. Rzucanie piłki i mówienie kilku słów o sobie.
Nauczyciel trzymając piłkę wymawia swoje imię i kilka słów o sobie. Następnie rzuca piłkę do dowolnie wybranego dziecka. Zabawa kończy się, gdy wszystkie dzieci się przedstawią.

10. Zabawa z piłką.
Każde rzucające piłkę dziecko musi podać imię osoby, do której rzuca. Gdy poda złe imię, musi rzucić jeszcze raz.

11. Poznajmy się - przedstawmy się.
Uczniowie siedzą w kole i rytmicznie klaszczą - kolana - dłonie. Przekazują koledze imię np. Ania do Kuby, Kuba do Gosi itd., do przedstawienia się wszystkich uczestników.

12. Kłębuszek - nić przyjaźni.
Każde dziecko mówi swoje imię i to, co najbardziej lubi robić. Rzuca przy tym kłębek do kolegi. Po przedstawieniu się wszystkich uczestników, zwijamy wełnę i każdy stara się przypomnieć to, co mówił poprzednik.

13. Nauczyciel rozdaje kartki z bloku i prosi, żeby każde dziecko narysowało swój portret. Przed przystąpieniem do pracy przeprowadza rozmowę na temat różnic w wyglądzie między ludźmi. Po wykonaniu prac - zabawa w odgadywanie (prace nie są podpisane).

14. Etykietowanie sali lekcyjnej.
Zabawa w zgadywanie nazw urządzeń i przedmiotów znajdujących się w klasie.
Jedno dziecko wychodzi z klasy. Pozostałe dzieci wybierają dowolny sprzęt znajdujący się w klasie. Po powrocie dziecko zadaje pytania, na które klasa może odpowiadać "tak" lub "nie". Po odgadnięciu nazwy sprzętu lub mebla nauczyciel daje dziecku etykietkę do przypięcia lub położenia. Etykiety można zostawiać na dłuższy czas.

15. Na zakończenie zajęć zapoznajemy dzieci z zeszytami ćwiczeń, w których będą uczyły się pisać. Dzieci wykonują szlaczki literopodobne.

Opracowanie: Elżbieta Żmuda Trzebiatowska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5931


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.