Katalog Joanna Biernacka-Kozerewicz Lekcja wychowawcza, Scenariusze Jak motywować dzieci do nauki? - protokół ze spotkania z rodzicamiProtokół ze spotkania z rodzicami uczniów klasy II b z dnia 11 września 2003 rokuI. Przebieg spotkania:1. Powitanie. 2. Omówienie spraw bieżących. 3. Zajęcia warsztatowe na temat: Jak zmotywować uczniów do nauki? 4. Zapytania i wolne głosy. 5. Pożegnanie. Ad.1 Na wstępie zebrania nastąpiło powitanie rodziców przez wychowawcę klasy panią Joannę Biernacką- Kozerewicz oraz nastąpiło zapoznanie rodziców z celem i przebiegiem spotkania. Ad. 2 W tym punkcie wychowawczyni omówiła bieżące sprawy dotyczące klasy: a) stan klasy i przyczyny zmniejszenia się liczby uczniów b) plan lekcji c) nowa sala lekcyjna d) nowi nauczyciele e) stawki opłat za ubezpieczenie f) zaopatrzenie uczniów w podręczniki i ćwiczenia g) dowozy h) możliwość dożywiania w szkole i picia herbaty i) prośba o dostarczenie do szkoły mydła i papieru toaletowego j) prośba do rodziców o rozmowę z dzieckiem na temat przestrzegania regulaminu szkoły k) sytuacja wychowawcza w klasie przez pierwszą dekadę września Ad. 3 Następnie wychowawczyni klasy omówiła przyczynę wyboru tematu do zajęć warsztatowych. Zwróciła uwagę na słabe wyniki nauczania, jakie w ubiegłym roku szkolnym osiągnęła pewna grupa uczniów w klasie oraz na niskie wyniki egzaminu gimnazjalnego młodzieży z terenów wiejskich w skali kraju. Zaproponowała pracę grupową rodziców na następujące tematy: I Dlaczego dzieci nie chcą lub nie mogą się uczyć? II Co zrobić, aby dzieci chciały i mogły się uczyć? Rodzice ustalili następujące wnioski: Temat I: - brak zainteresowania ze strony rodziców ze względu na sytuację w rodzinie i kraju (pogoń za pieniądzem, pracą) - brak czasu na wspólną rozmowę z dzieckiem na temat jego problemów - brak warunków i czasu do nauki z powodu pomocy dzieci przy wspólnym gospodarstwie - młodzież bierze przykład ze starszego pokolenia (szkoły pokończone i siedzą na murkach z powodu braku pracy) - wygasła kultura i sport w środowisku wiejskim - postęp w technice i dlatego wolą komputer, telewizor, telefon komórkowy, kamerę - przykład z rodzica- dzieci często nie znają rodzica - zbyt łagodne przepisy, za dużo praw, za mała dyscyplina - narastająca narkomania - brak motywacji, nie wiedza po co się uczą - są niesystematyczni - są leniwi - niektórzy nie mają zdolności - dzieciną zmęczone dojazdami i dużą ilością lekcji - problemy rodzinne - słabe zdrowie - zły wpływ kolegów - za duże wymagania Temat II: - znaleźć czas dla dziecka-kontrolować, wspierać ich naukę i czas wolny - rozmowy na różne tematy - zrozumiałe przedstawienie lekcji i prac domowych przez nauczycieli - zaostrzenie dyscypliny w szkole (wygląd, ostre narzędzia konfiskować, zakaz noszenia komórek) - współpraca szkoła-rodzice - pomagać w rozwoju zainteresowań dzieci - stworzyć warunki do nauki dziecka (własna szafka, biurko, książki) Następnie rodzice przedstawili wyniki pracy zespołowej i wspólnie z wychowawcą podjęto dyskusję, trwającą około 30 minut. Przyjęto następujące zobowiązania: Wychowawca: - więcej czasu na lekcjach poświęcać na powtarzanie omówionego tematu, na ćwiczenia - wyjaśniać polecenia zadań domowych - sprawdzać wiedzę i umiejętności z mniejszej partii materiału a częściej - informować na bieżąco rodziców o postępach i ewentualnych problemach edukacyjnych uczniów (dzienniczki) - prowadzić częstsze zebrania z rodzicami o charakterze informacyjno-warsztatowym - zachęcać uczniów do pracy i wysiłku, pokazywać dobre wzorce Rodzice: - częściej kontaktować się z wychowawcą i innymi nauczycielami - częściej rozmawiać z dzieckiem - interesować się bardziej kolegami i zainteresowaniami dziecka - sprawdzać dzienniczki - wspierać, ewentualnie pomagać w nauce - częściej chwalić dziecko, zachęcać słownie i nagrodami do nauki Ad. 4 W tym punkcie zebrania wychowawczyni udzieliła rodzicom informacji na temat dotychczasowych ocen uczniów, odpowiedziała na pytania rodziców. Ad.5 Wychowawczyni podziękowała rodzicom za przybycie i na tym zakończono zebranie. Wychowawca: Protokolant: Rodzice: Opracowanie: Joanna Biernacka-Kozerewicz Wyświetleń: 14461
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |