Katalog

Małgorzata Kalemba, Urszula Patyk
Zajęcia zintegrowane, Artykuły

Krok w stronę szkoły - integracja dzieci 5 - 7 letnich.

- n +

Krok w stronę szkoły-integracja dzieci 5-7 letnich.

Dzieci 5-6 letnie są przygotowane do podjęcia nauki w szkole. Placówki przedszkolne starają się stworzyć optymalne warunki do kształcenia i wychowania, biorąc pod uwagę indywidualny rozwój każdego dziecka, a jednocześnie umożliwiają osiągnięcie "gotowości szkolnej". Zdaniem prof. Barbary Wilgockiej-Okoń jest to proces dwustronny, a mianowicie gotowość taką nie tylko musi osiągnąć mały przedszkolak, ale i szkoła musi przygotować się na przyjęcie nowego ucznia. Szkoła powinna dostosować swoje działania edukacyjne do zróżnicowanych sposobów poznawania i reprezentowania przez dziecko rzeczywistości. Oznacza to wzajemne zrozumienie i dostosowanie dziecka do oczekiwań szkoły i szkoły do możliwości i oczekiwań małego ucznia. Nauczyciele klas I biorą pod uwagę w swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej zróżnicowany poziom "gotowości szkolnej" dzieci rozpoczynających naukę szkolną, zależną od indywidualnego rozwoju i uwarunkowań środowiskowych. Ucznia 7-letniego, rozpoczynającego naukę szkolną, obejmuje okres adaptacyjny, podczas którego nauczyciel i dzieci wzajemnie się poznawają. Warunkiem sukcesu w dalszych latach nauki jest, jak najlepsze, poznanie ucznia ze strony nauczyciela w zakresie sfery fizycznej, umysłowej i emocjonalno-społecznej.

Zdając sobie sprawę z powagi powyższych rozważań, postanowiłyśmy skrócić okres adaptacyjny dzieci przedszkolnych, a równocześnie zintegrować grupę dzieci 5-7 letnich poprzez wybrane formy współpracy. Opracowałyśmy wspólnie kierunek pracy dydaktyczno-wychowawczej. Postanowiłyśmy ułatwić adaptację szkolną dzieci przedszkolnych. W tym celu na początku roku szkolnego nauczycielka przedszkola przekazała pełną dokumentację, obejmującą m. in. karty obserwacji dzieci. Ułatwiło to szybsze i szersze poznanie pożądanych umiejętności dzieci, co ukierunkowało naszą pracę pedagogiczną na działania diagnostyczne i wyrównawcze oraz zasygnalizowało organizowanie takich sytuacji dydaktycznych, które służyły wyrównaniu, korygowaniu, utrwalaniu, porządkowaniu wiadomości oraz doskonaleniu pożądanych umiejętności. Adaptację dzieci 7-letnich ułatwiły ponadto wcześniejsze kontakty, jeszcze w przedszkolu, z uczniami klasy III i ich wychowawczynią, która miała po wakacjach zaopiekować się przedszkolakami w szkole. Realizując plan działań przyspieszających okres adaptacyjny, a także ułatwiających łagodniejsze przejście z przedszkola do szkoły, staramy się, aby prowadzone wspólnie zajęcia miały możliwie wszechstronny charakter poznawczy i wychowawczy, trafiający do zainteresowań i emocji dzieci. Poprzez aktywne działanie dzieci chętniej i łatwiej przyswajały nowe treści. Aby zajęcia były atrakcyjniejsze, a jednocześnie przekazywane treści szybciej przyswajane, zastosowałyśmy formy, które są lubiane przez dzieci, interesujące, zabawowe, dostosowane do ich możliwości. Rozpoczęłyśmy wspólnymi dyskotekami, zabawami choinkowymi, a także inscenizacjami i lekcjami otwartymi, przygotowanymi przez uczniów klasy III. Lekcje otwarte miały na celu rozwijanie uczuć przyjaźni, a ponadto przekazanie informacji o zwyczajach i obyczajach, związanych ze świętami wielkanocnymi i bożonarodzeniowymi. Przedszkolaki zaprosiły uczniów klasy III na spotkanie z policjantem. Obecnie uczniowie klas 0- I i dzieci 5-letnie zostały objęte realizacją naszego wspólnego programu autorskiego i projektem edukacyjnym pod nazwą "Nie ma zdrowia bez czystości". Jest to działanie profilaktyczne, promujące zdrowy styl życia, a także mające na celu ukazanie poprzez aktywne działanie wartości czystości dla zdrowia. Zaprosiłyśmy do realizacji jego, a przede wszystkim do udziału w imprezie otwartej, rodziców i przedstawicieli służby zdrowia. Do stworzenia pakietu promującego zdrowie zachęciła nas praca z programem "Edukacja zdrowotna", którego inicjatorem jest Domestos. Zgodnie z jego założeniami edukację zdrowotną należy rozpocząć, jak najwcześniej i zachęcić do współpracy rodziców. Utrwalone w okresie dzieciństwa przyzwyczajenia i nawyki decydują o późniejszym stylu życia.. Treści zawarte w programie, przeznaczone dla dzieci w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym, dotyczą wiedzy, umiejętności, kształtowania postaw i aktywności ruchowej. Obejmują podstawowe zagadnienia z zakresu:
- zdrowia,
- bezpieczeństwa w aspekcie fizycznym i psychicznym,
- higieny (osobistej i otoczenia),
- aktywności ruchowej z profilaktyką wad postawy.

Biorąc pod uwagę treści zawarte w\w zagadnieniach opracowałyśmy program autorski, a także cykl scenariuszy pt. "Nie ma zdrowia bez czystości". Tematyka zajęć jest następująca:
- "Co, to są bakterie, wirusy?",
- "Wielkie sprzątanie",
- "Czyste ręce - zdrowia więcej",
- "Zdrowy i chory ząbek",
- "Dbamy o własny wygląd".

Realizacja treści tematycznych powinna w przyszłości umożliwić wytworzenie się określonych kompetencji u dzieci, ułatwiających im funkcjonowanie w życiu, dbałość o zdrowie i jego rozwój oraz śmiałe uczestnictwo w różnorodnych formach aktywności ruchowej. Dziecko biorąc udział w tego typu zajęciach czynnie bogaci swoją wiedzę o zagrażających zdrowiu wirusach, bakteriach, rozumie znaczenie podstawowych zabiegów higienicznych w swoim najbliższym otoczeniu, wyrabia nawyki dbania o zdrowie i urodę, zna zasady racjonalnego odżywiania, rozumie, że to jak wyglądamy zależy od nas samych. Opracowane przez nas scenariusze są propozycją zajęć stosowanych wśród dzieci naszych placówek, prowadzonych jako wspólne zajęcia dzieci przedszkolnych i szkolnych oraz oddzielnych zajęć w przedszkolu i w szkole. Dzieci z zaciekawieniem i ożywieniem brały udział w zajęciu przeprowadzonym w grupie łączonej 5-7 latków, pt. "Co to są bakterie, wirusy?". Były bardzo ciekawe, jak wygląda wirus, bakteria, dlatego wszystkie chętnie układały puzzle. Na podstawie literatury oraz własnych doświadczeń wskazywały, jakie są właściwe sposoby zwalczania bakterii. Dużo radości wykazały podczas plastycznego wyrażania wirusa. Spotkały się z nową techniką plastyczną" od plamy do obrazka", dzięki, której tworzyły fantastyczne, groźne i śmieszne wizerunki wirusa. Podczas tworzenia "portretów" dzieci wymieniały między sobą ciekawe spostrzeżenia np.
- "Jakie ma groźne oczy",
- "Mój ma tylko dwa zęby, pewnie inne mu wyleciały",
- "Zobacz, jakie ma cienkie nogi, takie niteczki i aż szesnaście rąk",
- "Twój wirus jest bardzo gruby, pewnie zaraz pęknie" itp.

Wspólne spotkanie zakończyłyśmy wybraniem przez dzieci najgroźniejszego wirusa( ewaluacja).
Na zakończenie zajęć przeprowadziłyśmy rozmowę z dziećmi na tematy:, "O czym dowiedziałyście się podczas spotkania?"i "Co najbardziej podobało się Wam?" Dzieciom podobała się taka forma zajęć i wyraziły chęć ponownego spotkania się.

Oczekiwane rezultaty zostały w pełni zrealizowane. Dzieci zdobyły podstawową wiedzę o zagrażających człowiekowi wirusach i bakteriach, poznały zasady higieny oraz sposoby zwalczania brudu, kurzu- siedliska zarazków- wykorzystując środki i sprzęt do sprzątania i dbania o czystość.

Celami naszych wspólnych działań była integracja grup, zainicjowanie okazji do rozbudzenia przyjaźni między dziećmi szkolnymi a przedszkolnymi, nawiązywanie więzi koleżeńskich, tolerowanie indywidualności kolegów, liczenie się z potrzebami innych, respektowanie reguł i zasad obowiązujących wszystkie dzieci, godzenie indywidualności z interesami grupy, interesowanie się problemami kolegów, spieszenie im z pomocą w razie potrzeby, rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów bez agresji, umiejętności właściwego reagowania na sukces, bez zarozumialstwa, radzenia sobie z porażkami, niepowodzeniem.

Mamy nadzieję, że wspólna praca nauczyciela edukacji zintegrowanej i nauczyciela przedszkola ułatwi start każdego dziecka w życie szkolne, co zaowocuje jego sukcesami. Pragniemy, aby nasz artykuł przyczynił się

do nawiązywania pełniejszych kontaktów nauczycieli obydwóch specjalności. Pomysły na skrócenie okresu adaptacyjnego i ułatwienie startu przedszkolaka, w życie szkolne można mnożyć. Zależą one wyłącznie

od inwencji twórczej nauczycieli, od możliwości rozwojowych dzieci, ich upodobań i warunków środowiskowych.

Opracowanie: mgr Małgorzata Kalemba

Wyświetleń: 1598


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.