Katalog Halina Makowska Biologia, Program nauczania Program autorski klasy matematyczno - przyrodniczej rozszerzający wiadomości i umiejętności z biologiiProgram autorski klasy matematyczno - przyrodniczej rozszerzający wiadomości i umiejętności z biologiiCelem utworzenia klasy o takim profilu jest rozwijanie zainteresowań matematyką i biologią, przygotowanie uczniów do udziału w konkursach przedmiotowych szkolnych i pozaszkonych oraz dalszego kształcenia w liceach profilowanych.Sposoby realizacji profilu biologicznego Rozszerzenie programu o wymienione niżej zagadnienia realizowane w klasie pierwszej, drugiej i trzeciej gimnazjum. 1. Wykorzystanie komputera do nauki biologii. Cel: - Rozbudzenie zainteresowania biologią i ekologią - Zdobycie umiejętności obsługi komputera i wykorzystanie go do tworzenia multimedialnych pomocy naukowych - Wykorzystanie komputera do nauki przedmiotu Zaproponowane zagadnienie realizowane będzie głównie z myślą o młodzieży, która godzinami wykorzystuje komputer tylko jako narzędzie do gier multimedialnych i przez to nie ma już czasu ani chęci do sięgania po podręcznik. Moim zamierzeniem jest stworzyć bardzo proste opracowanie każdego działu w postaci pokazu w programie POWERPOINT i nagranie na CD ROM, które z łatwością można będzie otworzyć w każdym komputerze i przygotować się do zajęć. W tym celu zamierzam prowadzić z młodzieżą klasy IC (klasa matematyczno-przyrodnicza) dodatkowe zajęcia w pracowni informatycznej przez trzy lata. W każdym roku tworzyć będziemy programy multimedialne z biologii do planu wynikowego poszczególnych roczników. Dodatkowym atutem takich opracowań będzie też możliwość nanoszenia swoich własnych przemyśleń i rozszerzania informacji w nich zawartych np. w przypadku uczniów przygotowujących się do konkursów biologicznych, po przegraniu zawartości CD do swego komputera. Uważam, że przygotowanie materiału, opracowanie go i stworzenie pokazu przez uczniów pozwoli na wyuczenie się, utrwalenie i zrozumienie zawartych w pokazie treści, a to zaowocuje w postaci wysokich wyników w nauce. Będzie też dużą satysfakcją dla nich, że przychodzący do szkoły uczniowie kolejnych roczników będą korzystać z opracowanych przez nich programów zgromadzonych w bibliotece i pracowniach internetowych naszej szkoły. 2. Spotkania z przyrodą. Cel: - pogłębianie zainteresowań biologią, ekologią i ochroną środowiska - dostrzeganie piękna przyrody i wzbudzanie szacunku do niej - praktyczne poznanie bioróżnorodności - poznanie na czym polega i jak w praktyce realizowana jest ochrona środowiska i przyrody Zajęcia zorganizowane przez Łomżyński Park Krajobrazowy Doliny Narwi i Muzeum Przyrody w Drozdowie. Lekcje odbywały się będą w siedzibie parku i muzeum, bądź w szkole. Tematyka zajęć w kolejnych latach nauki uzgadniana będzie z pracownikami parku i muzeum i dostosowana do programu na dany rok szkolny, a także wykraczająca poza program w dziedzinie ekologii i ochrony środowiska. 3. Udział w imprezach i akcjach proekologicznych. Cel: - kształtowanie postaw proekologicznych i prośrodowiskowych - zdobycie umiejętności organizatorskich - kształtowanie umiejętności pracy w grupie i odpowiedzialności za sukcesy i porażki grupy - reprezentowanie klasy na forum szkoły i w środowisku Klasa brała będzie czynny udział w organizacji imprez i uroczystości o tematyce proekologicznej i prośrodowiskowej. Będą to apele, konkursy, akcje i gazetki tematyczne. Zajmie się przygotowaniem i propagowaniem konkursów organizowanych przez naszą szkołę oraz inne szkoły i instytucje, które zaproszą nas do udziału. 4. "Szkoły letnie". Cel: - integracja zespołu klasowego - umiejętność współdziałania w zespole - odpowiedzialność za pracę i postawę wszystkich członków grupy - pogłębianie zdobytych wiadomości o umiejętności praktyczne - wykorzystanie zdobytych wiadomości w praktyce "Szkoły letnie" organizowane będą w porozumieniu z dyrekcją szkoły i rodzicami. Będą to wyjazdy dwu- lub trzydniowe do miejsc, gdzie możliwe będzie zrealizowanie zaplanowanych zadań. Podczas realizacji zaplanowanych zadań oczekuję pomocy od: - dyrekcji szkoły i Rady Rodziców - rodziców uczniów - informatyków (udostępnienie pracowni i pomoc w obróbce i przegraniu pokazów na CD) - higienistki szkolnej i PCK - dyrekcji Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi - dyrekcji Muzeum Przyrody w Drozdowie Spodziewane efekty: 1. Zdobycie umiejętności: - obsługi komputera - korzystania z różnych źródeł wiedzy - segregowania i logicznego przedstawiania treści biologicznych - łatwego operowania pojęciami z zakresu biologii, genetyki, ekologii i ochrony środowiska - wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce - korzystania ze środowiska nie niszcząc go - udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej 2. Uzyskiwanie sukcesów w konkursach biologicznych i ekologicznych. 3. Lepsze przygotowanie uczniów do dalszego kształcenia w liceach profilowanych o kierunku biologicznym i ekologicznym. Aspekt wychowawczy: 1. Integracja zespołu klasowego oparta na wzajemnej współpracy i szacunku. 2. Kształtowanie odpowiedzialności za sukcesy i porażki grupy. 3. Rozwijanie wrażliwości moralnej i otwartości na poglądy i potrzeby innych ludzi. 4. Dostrzeganie zagrożeń i potrzeby ochrony środowiska. Klasa I rok szkolny 2002/2003 Wykorzystanie komputera do nauki biologii 1. Poznanie elementów zestawu komputerowego. 2. Poznanie środowiska Windows. 3. Poznanie edytora tekstu WordPad i Mikrosoft Word. 4. Poznanie narzędzi do tworzenia prezentacji w PowerPoint. 5. Tworzenie własnych prezentacji w PowerPoint. 6. Wykorzystanie programów multimedialnych do nauki biologii (Encyklopedie np.: przyrody, ptaków, kotów, człowieka, eduROM i inne). Spotkania z przyrodą Tematy realizowane w siedzibie ŁPKDN i Muzeum Przyrody: 1. Poznanie walorów przyrodniczych Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi. 2. Wpływ gospodarki rolnej i hodowli na stan środowiska. 3. Na czym polega rolnictwo ekologiczne? 4. Konsekwencje zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby. 5. Dlaczego zanika różnorodność gatunkowa. Udział w imprezach i akcjach proekologicznych 1. Udział w akcji "Sprzątanie Świata" i dokarmiania ptaków. 2. Organizacja i udział w konkursie szkolnym na najlepszego biologa klas pierwszych. 3. Udział w konkursach pozaszkolnych np. "Animals 2003". 4. Przygotowanie apelu z okazji "Dnia Ziemi" "Zielona szkoła" Wyjazd dwudniowy do Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi. Tematy: 1. "Zapoznanie z walorami przyrodniczymi i krajobrazowymi ŁPKDN". /zwiedzanie terenu parku na rowerach/ 2. "Dlaczego zanika bioróżnorodność i formy jej ochrony." /zajęcia teoretyczne w siedzibie parku i praktyczne w Rezerwacie "Kalinowo" - poznanie bioróżnorodności/ Klasa II rok szkolny 2003/2004 Wykorzystanie komputera do nauki biologii 1. Tworzymy własne prezentacje w PowerPoint. 2. Wykorzystanie programów multimedialnych do nauki biologii - Encyklopedia człowieka. Spotkania z przyrodą 1. Tematyka uzgodniona z ŁPKDN i Muzeum Przyrody dostosowana do zakresu materiału realizowanego w klasie drugiej. Udział w imprezach i akcjach proekologicznych 1. Udział w akcji "Sprzątanie Świata" i dokarmiania ptaków. 2. Organizacja i udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych: konkurs o AIDS i biologiczny. 3. Udział w zaproponowanych przez inne szkoły i instytucje konkursach pozaszkolnych. 4. Organizacja i czynny udział w obchodach "Dnia Ziemi". "Zielona Szkoła" 1. Wyjazd do Nowego Młyna na biwak harcerski. Temat: "Zdobywamy umiejętność udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej". Klasa III rok szkolny 2004/2005 Wykorzystanie komputera do nauki biologii 1. Tworzymy własne prezentacje w PowerPoint. 2. Wykorzystanie programów multimedialnych do nauki biologii - Encyklopedia przyrody i inne. Spotkania z przyrodą 1. Tematyka uzgodniona z ŁPKDN i Muzeum Przyrody dostosowana do zakresu materiału realizowanego w klasie trzeciej. Udział w imprezach i akcjach proekologicznych 1. Udział w akcji "Sprzątanie Świata" i dokarmiania ptaków. 2. Udział w konkursie biologicznym. 3. Udział w zaproponowanych przez inne szkoły i instytucje konkursach pozaszkolnych. 4. Przygotowanie apelu z okazji "Dnia Ziemi". "Zielona szkoła" Wyjazd dwudniowy do Biebrzańskiego Parku Narodowego. Tematy: 1. "Odkrywamy tajemnice Bagien Biebrzańskich" 2. Odwiedzamy gospodarstwa prowadzone metodami ekologicznymi. Opracowanie: mgr inż. Halina Makowska Wyświetleń: 4387
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |