![]() | ||||||||||
![]() |
||||||||||
Katalog Diana Kapałka Matematyka, Scenariusze "Podsumowanie własności czworokątów" - scenariusz lekcji diagnozującej.Scenariusz lekcji diagnozującejPrzedmiot : matematyka.Temat : Podsumowanie własności czworokątów. Klasa : Druga Przewidywany czas lekcji : 45 - 60 minut. Metoda : burza mózgów, pokaz, drama. Środki dydaktyczne: figury rozdane uczniom przez nauczyciela, plansze sporządzone przez dzieci, sprawdziany. Kompetencje kluczowe : Organizowanie pracy własnej i innych - praca w grupie. Prezentacja własnego punktu widzenia, argumentacja i obrona własnego zdania. Gotowość wysłuchania i brania pod uwagę krytyki innych. Cele : Główny : uczeń potrafi podać własności określonego czworokąta Szczegółowy : uczeń potrafi zaprezentować własności danego czworokąta. Przewidywany przebieg zajęć : 1. Część wstępna : Powitanie, wprowadzenie do tematu, przedstawienie celów lekcji. Przypomnienie zasad pracy grupowej. 2. Część podstawowa Nauczyciel rozdaje uczniom siedzącym w ławkach wcześniej przygotowane przez siebie czworokąty (trapezy, równoległoboki, romby, prostokąty i kwadraty). Uczniowie dzielą się na grupy poprzez podnoszenie do góry wywoływanych czworokątów. (po 4 -5 osób w grupie) 3. Nauczyciel przedstawia grupie zadanie. Grupy poszczególnych czworokątów maja za zadanie w jak najciekawszy sposób przedstawić własności swojego czworokąta, jego zalety i wykorzystanie w życiu codziennym. Podczas prezentacji danej grupy pozostałe grupy śledzą jej prezentację i zadają pytania o cechy danego czworokąta, których dana grupa nie przedstawiła w swojej prezentacji. Zaproszeni goście mogą również zadawać pytania dotyczące czworokątów. 4. Prezentacje cech poszczególnych czworokątów (prezentacje grup). 5. Krótki sprawdzian (oceniany przez kolegę). KONTRAKT GRUPY - STARAMY SIĘ BYĆ OTWARCI WOBEC SIEBIE I INNYCH - NIE OCENIAMY WYPOWIEDZI INNYCH, KAŻDY MA PRAWO DO WŁASNYCH POGLĄDÓW - MÓWIMY WE WŁASNYM IMIENIU - PRZESTRZEGAMY USTALONEGO CZASU WYPOWIEDZI; MÓWIMY NA TEMAT - JESTEŚMY WOBEC SIEBIE ŻYCZLIWI - DZIELIMY SIĘ DOŚWIADCZENIAMI, JESTEŚMY MĄDRZY WSÓLNĄ MĄDROŚCIĄ - MAMY PRAWO DO ODMOWY WYPOWIEDZI - ILE DASZ Z SIEBIE - TYLE SKORZYSTASZ SPRAWDZIAN GRUPA I Przy każdym z poniższych zdań postaw literkę F - jeśli uważasz, że zdanie to nie jest prawdziwe, a literkę P jeśli uważasz, że zdanie jest prawdziwe. 1. Przekątne kwadratu są równej długości, prostopadłe i dzielą się na połowę. 2. Prostokąt to taki czworokąt, który ma dwie pary boków równej długości. 3. Suma miar kątów leżących przy każdym z boków równoległoboku jest równa 180. 4. Przekątne trapezu są równej długości. 5. Romb jest równoległobokiem i trapezem. 6. Każdy równoległobok jest rombem. GRUPA II Przy każdym z poniższych zdań postaw literkę F - jeśli uważasz, że zdanie to nie jest prawdziwe, a literkę P - jeśli uważasz, że zdanie jest prawdziwe. 1. Kwadrat jest to czworokąt, w którym przekątne są dwa razy dłuższe od boków. 2. Prostokąt jest to czworokąt, który ma wszystkie kąty proste. 3. W równoległoboku kąty przeciwległe mają jednakowe miary. 4. Romb jest to równoległobok, w którym przekątne są prostopadłe. 5. Każdy prostokąt jest równoległobokiem i trapezem. 6. Przekątne trapezu są równej długości. ARKUSZ OBSERWACJI UCZNIA
Opracowanie: Diana Kapałka Wyświetleń: 5825
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |